-
Ja, det är ju min rädsla med. Att vi inte kan få till förändringen även om vi vill och att så fort vi flyttar ihop eller blir mer seriösa så hamnar vi tillbaka i våra mönster. Jag vill inte ge barnen eller min fru för mycket hopp om det ändå bara skiter sig liksom. Jag tror vi båda är villiga att försöka förändra oss men det svåra där är själva förändringen. Vi har redan gått i parterapi osv. Den terapeuten satt mest och lyssnade dock och vi fick inga konkreta verktyg att jobba med, så kanske om vi testar en annan. Vet ej.mamaleona skrev 2024-01-30 07:48:40 följande:Exakt. Separerat 2ggr själv från 2 olika män jag har barn med. Inget ändras av att försöka igen, efter ngr månader märker man att allt dåligt finns kvar. Spec för barnen blir det för mycket onoff hoppande. Låt er alla komma vidare o hitta den nya vardagen. Din fru ville skiljas av en orsak, den har inte försvunnit. Sedan är det ganska vanligt att den somville separera, plötsligt vill försöka igen. Det är då man hunnit "leka av sig lite" o märker det var bra attbåde få äta kakan o ha den kvar.
-
Tack för tipset! Ska kolla in den bokenAnonym (Rut) skrev 2024-01-30 07:35:29 följande:Tycker ni ska köpa en bok som heter "tryggare i kärlek" och läsa den båda två.
-
Nä, det är en svår balansgång. Jag kan ju känna att det är svårt att kunna känna efter hur det känns emellan oss om vi heller inte ses. Vi försöker hålla det ganska lagom för att inte gå för fort fram. Vi kan käka middag och hänga med barnen en stund och sen går det ena hem till sig.mamaleona skrev 2024-01-30 08:02:37 följande:
Sen kan jag ju tycka, att ses 3-4ggr i veckan under "betänketiden" inte är det idealiska. Man hinner inte fundera o komma till insikt om saker o ting då man jämt ses. Det gör man först då man inte ses. Där skulle jag föreslå ändring, ex ses varje måndag. Typ, högst en gång i veckan. Gärna mer sällan. Tanken är ju att hitta VAD man vill. Den biten störs om den andra hänger runt axeln var o varannan dag. Det blir mera ett presterande o att visa hur bra man är. "Kolla här hur go mat jag fixat oss", "ska jag ge dig lite massage" osv....inte äkta. Ang svartsjuka o kolla din mobil säger jag bara ALLT SÅDANT BORT!
-
Jättebra funderingar och jag tänker i liknande banor med. Är vi verkligen villiga att på riktigt försöka jobba med allt? Eller är det något man bara känner nu när det är mer okomplicerat och vi ses sporadiskt. Orkar man ta den kampen ang förändring när vardagen sen kommit tillbaka och man möter varandras dåliga sidor varje dag. Vi har kämpat länge och hur mycket orkar man och hur svårt ska det behöva vara liksom.Fjäril kär skrev 2024-01-30 09:16:02 följande:
En bra sak att reflektera över för er båda två är ju om ni kämpar mot samma mål och om ni gör det av rätt anledning? Jag är tveksam.
Är ni båda 100% beredd på att göra vad som krävs av er i form av ansvar och konsekvenser för att komma vidare? Och klarar ni av att stå upp för det?
Jag är inte så säker på det.
-
Jag har konkretiserat en tidsram för mig själv. Tänker att jag ger det till slutet av mars eller april utan att sätta något specifikt datum. Tills dess vill jag att våran relation ska bli bättre annars så vill jag att vi skiljer oss.
Där måste jag kunna vara sann mot mig själv.
För mig handlar det om att jag vill att våran relation ska vara mer positiv än negativ. Jag upplever att vi lägger så mycket energi på att diskutera negativa saker att det inte är kul. Det handlar om småsaker som bildar en helhet där jag känner att det blir för mycket.
Min upplevlse är att våra diskussioner i 8 eller 9 gånger av 10 berör negativa saker. Senast att min killkompis hängde med mig hem på efterfest efter att vi varit ute i lördags. Vi stack hem till mig, åt nattmat och kollade på TV. Min fru blir besviken att min kompis inte kom ut till oss lika mycket när vi bodde ihop. Hon ser det som att det är något fel på henne eller barnen då, medan jag försöker förklara att det nog mer handlar om att det är enklare att hänga när det bara är han och jag och det inte finns andra att ta hänsyn till mitt i natten. Min fru var svarsjuk för att jag skulle gå på en konsert i lördags och se en artist som hon vet att jag och den andre tjejen sett tillsammans och som vi båda gillar. Hon reagerade på något min terapuet sagt i terapin och som hon inte tyckte jag tog avstånd ifrån. Att jag berättat för henne om att min kompis tjej sagt att hon aldrig skulle läsa hans SMS:a och att jag då framhäver henne som perfekt. När jag sedan försöker bekräfta att jag ser problem i min kompis tjejs beteende med så är reaktionen ?LOL, det vet jag ju att hon inte är perfekt. Det har jag ju sagt hela tiden?. Som att jag påstått något annat. Det finns massa exempel. Det är alla småsaker i sig men tillsammans bildar det en helhet där jag känner att jag måste förklara och försvara mig så ofta. Vilket skapar frustration hos mig och där jag känner att det är energikrävande.
Jag tog upp detta min med fru igår och förklarade hur jag ser på det och att jag vill att våran relation mer ska handla om positiva saker och att jag annars inte vet om jag vill. Hon tolkar det som att jag helt ger upp, blir ledsen och känner att det är hennes personlighet jag ifrågasätter eller att hon inte räcker till. Vilket för mig inte stämmer. Och hon blir osäker på mig och vill inte vara i limbo säger hon.
Jag upplever ju att våra tjafs oftast bottnar i det att hon är missnöjd, inte att JAG är missnöjd. Jag vill bara känna att jag kan slappna av i relationen och sänka garden. När så mycket av diskussionerna handlar om negativa saker så tar jag det som anklagelser mot mig och känner ett behov av att förklara mig. Min fru höll inte med om att diskussionerna i sig är negativa. Det kan säkert ha med våra mönster att göra, att jag har väldigt svårt för konflikt och därför drar mig undan eller känner mig anklagad, och jag tror inte det är någon enskild persons fel. Min fru har logiska resonemang kring varför hon kan uppleva en situation på ett visst sätt och jag kan många gånger förstå hennes perspektiv. Det kan mycket väl vara så att våra mönster bara inte klaffar.
Det jag menar med positiva saker är också inga stora saker känner jag. Jag kräver inte att hon ska ändra hela sin personlighet och plötsligt bli en skojfrisk clown för min skull. Men att vi kan dela posivitva saker, typ något klipp vi sett eller något roligt vi hört eller så vidare. Inte bara snacka jobbiga saker. Att vi kan umgås ihop mer. Igår spelade vi UNO med barnen och det var en stund jag verkligen uppskattade. Mer sådana saker liksom, snarare än att allt måste vara så allvarligt och komplicerat hela tiden. För det orkar jag nog inte med och vill inte ha det så.
-
Anonym (korven) skrev 2024-02-05 19:26:53 följande:
låter inte som er kommunikation blivit bättre direkt...
och nu när ni träffat andra har svartsjuka kommit in i relationen.
Allt är en process med så klart. Saker tar tid. Jag försöker jobba på det jag kan påverka genom att visa min fru att jag försöker och att jag bryr mig. För mig innebär det att våga möta konflikter istället för att fly dom och på så sätt göra dom ännu värre, fast vid ett senare tillfälle. Inte bli passivt aggressiv. Jag försöker visa uppskattning genom att säga saker till henne som jag tycker är positivt. För att visa att det går. Ta initiativ till saker som att vi spelade UNO ihop med barnen igår. Sen är det svårt och vi är i grunden olika med olika behov.
Svartsjukan är inget problem för mig. Eller den är inte borta, den kan komma i ögonblick. Men den påverkar inte mig eller att jag agerar utifrån den. Jag tror den är värre för min fru men hon har också blivit bättre, slutat kolla i min mobil (vad jag vet) osv. Jag känner mig trygg i att jag helt ärligt nog är mer eftertraktad än vad hennes ragg är och även om det säkert låter ytligt och töntigt och självgott så ger det mig trygghet i mig själv.
-
Anonym (korven) skrev 2024-02-05 19:27:17 följande:
går det för lång tid tror jag det finns risk att skilsmässan blir smutsig
Jag försöker tänka att det oavsett blir något gott utav det. Om vi lyckas förbättra vår relation på så sätt att vi båda känner oss tillfreds och glada, så är ju det kanon. Om vi inte lyckas med det, så vad har jag att vara svartsjuk på gentemot min fru och ev nya relationer? Att jag inte kan få ha en dysfunktionell relation med min fru? En sådan vill jag inte ha. Och det är inget hon förtjänar heller.
Hon kommer garanterat hitta andra killar som kan göra henne glad och det skulle faktiskt isf bara göra mig glad. Jag känner också att vi då faktiskt gett det en chans och funkade det inte då funkade det inte. Men då slipper jag iallafall undra och kan släppa våran kärleksrelation på ett enklare sätt.
-
Fjäril kär skrev 2024-02-05 21:41:47 följande:Det här är bra och det gör att mina frågor inlägget ovanför verkligen kommer till sin spets. Nu får du testa i praktiken hur det faktiskt ligger till. Framförallt så kommer frågan upp om du klarar av att stå för detta och verkligen i slutändan tar konsekvenser av att du ställt krav och håller din deadline.?
En annan sak jag tänkte som är bra att poängtera är att ni båda måste bli bättre på att ta ansvar för er egen lycka. Sluta var varandras peoplepleaser och istället ta eget ansvar för lycka. Hon har ett ett eget ansvar att förändra sitt liv så hon är nöjd och lycklig - det är inte din uppgift. Du har eget ansvar att förändra ditt liv så du är nöjd - det kan aldrig vara hennes ansvar. Ja i en relation har man ett visst ansvar gentemot varandra men den är faktiskt sekundär. I första hand måste ni var och en ta eget ansvar för ert vuxna liv. Kan vara värt att testa fram till din deadline. Vad var och ens lycka består av där får ni ta ansvar för själv att ta reda på. Men jag tänker mig att det just nu behöver handla om gränser mot varandra. - vilket i sig hänger ihop med min första fundering. Om din tanke om deadline ska funka måste ni ta ansvar för ert eget liv och stå för det.Jättebra inlägg, tack! Jag tar till mig det där om jag och hon också är ansvariga för att skapa vår EGNA lycka. Att vi inte kan ta ansvar för att den andre ska göra det.
Jag känner att jag faktiskt är villig att ta det steget med skilsmässa om jag känner att våran relation inte blir bättre. Har liksom kommit till en punkt där jag känner att jag inte orkar med alla missförstånd och hur mycket energi som läggs på vad jag upplever som negativitet. Det är inte rättvist mot någon av oss och det är inget någon av oss vill ha heller. Min fru messade idag och sa att hon också ville att våran relation ska vara positiv och berättade om fina minnen hon har av oss tillsammans.
Jag förstår mycket väl att min fru kan träffa en ny man och i andra situationer upplevas som glad, rolig, öppen, självsäker och allt sådant, för allt det är hon också. Sen verkar det vara något emellan oss som bara drar fram det jobbiga. Men jag är ärlig i ambition att jag vill försöka och att jag ska göra mitt bästa för att vara den jag vill vara gentemot henne under den tiden.
-
Det går bra faktiskt! Jag tycker senaste veckan har varit väldigt bra mellan mig och min fru. Vi har pratat mycket om hur jag ser på det och hur jag vill att våran relation ska vara, dvs att jag vill att den ska vara positiv och att relationen ska ta fram det bästa hos oss och inte det värsta som varit tendensen innan. Min fru har visat förståelse och håller med mig i allt säger hon. Hon har på riktigt verkat ta till sig och har ansträngt sig i sin kommunikation och vi har haft fina ögonblick ihop senaste veckan.Anonym (Förhandlingar) skrev 2024-02-09 22:24:44 följande:Så hur går det TS? Som sagt att vi är eller har varit i liknande situation. Jag var den som ville skiljas. Men så kom vi istället överens om att öppna upp förhållandet. Vad är så farligt med att pilla lite på någon annan? Känna sig nyfiken på nån annan? Det känns bra nu. Jag älskar min man. Men svårt att en annan människa ska vara allt för en. Går det ens? Jo för en del kanske. Men inte för oss. Rätt eller fel men det här blev bra för oss. Jag förstod det som att det inte är en lösning för er (?) Men är det verkligen skiljsmässa som är lösningen? Det vet egentligen ingen, inte ens du. Självklart ska du göra det som känns mest rätt för dej. Men jag tipsar samtidigt om att vrida och vända på saker tills du vet hur du vill göra. Våga ta den tiden. Våga ta plats. Din plats.
Nu har vi lagt upp det som så att jag är hos henne på tisdagar plus onsdagar och så sover jag över i min dotters säng. Då är jag med i morgonbestyren på onsdagsmorgon och torsdagsmorgon. För att få känna lite på vardagen igen. Sen försöker vi få till en kväll på helgen tillsammans iallafall, som ikväll då vi ska se Mellon hela familjen. Jag och min fru har även börjat kolla på Love Is Blind ihop. Sådana småsaker ger mig ändå mycket och få mig att känna att det visst finns något mer än bara attraktion.
Skilsmässa är inget måste för mig om vi faktiskt får det att fungera. Jag vore jätteglad om vi kan få det att funka och jag kommer absolut gå in i detta helhjärtat och med ärliga intentioner. Men som du sagt innan så är mitt förhandlingsläge gott och jag känner mig trygg i att jag kan våga vara ärlig mot mig själv.
Blir våran relation inte positiv så är jag faktiskt villig att avsluta det och att jag vågar uttrycka det gentemot min fru och att hon visar förståelse kring det är mycket positivt tycker jag. Sen gäller det att vi fortsätter jobba med allt så klart. -
Fjäril kär skrev 2024-02-10 10:07:33 följande:Låter bra. Se bara till att det inte går för snabbt framåt bara för att det känns bra. Stanna upp i det som är bra och låt det få vara så och utmana den känslan. Är det bra för att ni genuint anstränger er eller är det bra för att ni spelar ett spel och skyndar fram (dvs panik-undviker skilsmässa) ?
Om möjligt, stanna kvar i det bra ända tills det nästan börjar krackelera i vardag innan ni går vidare till nästa steg. Utmana er där.
Att laga det som är trasigt kommer ta månader och år och är inget som lägger sig efter några veckors övernattning och lite sex.
Lura er inte själva här så ni hamnar i nya dåliga spiraler och flytta inte ihop på det närmaste året minst.Tack för omtanke! Jag håller med dig i det du skriver. Jag känner absolut ingen stress egentligen och jag vill också ta det långsamt. Min fru är dock ivrig att ta ett beslut och att vi ska flytta ihop igen. Har sagt att jag vill avvakta fram till slutet av våren innan jag kan avgöra något. Sen kan man ta det i långsam takt efter det med allt vad att säga upp lägenhet osv skulle innebära i så fall. Det skulle så klart vara en klar ekonomisk fördel att flytta ihop igen, vi skulle helt plötsligt ha massa pengar över istället för att knappt gå runt som nu.
Men våra negativa mönster finns kvar och när det hettar till så kommer dom fram. Dock att vi båda lärt oss kontrollera det mer och själva vara medvetna om dom. Men den förändringen tar längre tid än en vecka och jag vill vara säker på att vi inte bara anstränger oss en period för att sedan falla tillbaka så fort vardagen är tillbaka. Precis som du säger. Vi får se hur det utvecklas.