• Anonym (Gina)

Ledsen gammal

Jag har två stora barn o en sladdis vid 40. Känner mig så gammal o grå det det yttre. En kompis visade ett kort för 16 år sedan o jag känner mig så gammal till det yttre.jag vill inte göra filler mm men jag vill hålla mig fräsch särskilt för min dotters skull. Jag vill att hon ska vara stolt. Ge mig tips på vad man kan göra om man inte vill använda filler mm
     Äta dricka mm? För på retinol agame för ansikte o pettider serum. Kan man massera igång huden?
    Snälla ge mig hopp för så dåligt samvete för min dotters skull 

• Svar på tråden Ledsen gammal
  • Anonym (J)

Jobba på självförtroendet istället

• Anonym (Det är vad det är)

Jag fick själv barn vid 40 och jag förstår verkligen inte det där med att ha dåligt samvete för sin ålder. Den är vad den är, och går inte att ändra på. 

Givetvis kan man hålla kroppen och knoppen igång för att inte sunka ihop totalt, men är inte att åldras med värdighet ett bättre ideal att överföra till sina barn? Än att livet ständigt ska vara en kamp för att se ung ut, menar jag. 

• Hjelm

Detta är vad jag tycker att du ska göra för din dotters skull och för att hon ska vara stolt:

Ställ dig framför spegeln en stund varje dag och känn tacksamhet över att du fick uppleva lyckan att få ett tredje barn. Att din dotter får en erfaren mamma, som troligtvis är tryggare, mer rutinerad och avslappnad än när hon fick sitt första barn. Tacksamhet för varje ny dag du får här i livet.

Skratta så mycket du kan och gråt när du behöver.

Ta hand om din kropp så att den orkar så länge och mycket som möjligt. Ät lagom, motionera lagom. Unna dig en lyxig behandling och en snygg hårklippning då och då. Klä dig i något som gör dig glad.

Var aldrig rädd för att åldras inför dina barn. Det är livets gång. Men försök att, i den mån vi själva kan påverka, åldras friskt och värdigt. 

• Anonym (Detta)
    Anonym (Gina) skrev 2024-01-02 17:00:19 följande:
    Ledsen gammal

Jag har två stora barn o en sladdis vid 40. Känner mig så gammal o grå det det yttre. En kompis visade ett kort för 16 år sedan o jag känner mig så gammal till det yttre.jag vill inte göra filler mm men jag vill hålla mig fräsch särskilt för min dotters skull. Jag vill att hon ska vara stolt. Ge mig tips på vad man kan göra om man inte vill använda filler mm
     Äta dricka mm? För på retinol agame för ansikte o pettider serum. Kan man massera igång huden?

Träna, sov bra, drick vatten, skippa alkohol och skratta mycket.
  • Anonym (Men snark!)

Men snark! TS vill ha tips på vad hon kan äta och dricka. På krämer med retinol, peptider och massage, men allt hon får är en massa floskler. Så tröttsamt! Tror att vi alla känner till era revolutionerande tips att äta och sova bra.

Ts, finns kosttillskott med kollagen och annat. Kolla Jennie Hammar, hon är i din ålder och en massa bra tips om tillskott och krämer.

• Anonym (ut)

Gå ut. Gå upp ur sängen/soffan. Sov ordentligt. Vårda om håret. Ät inte för onyttigt

• Anonym (Detta)
    Anonym (Men snark!) skrev 2024-01-02 18:05:15 följande:

Men snark! TS vill ha tips på vad hon kan äta och dricka. På krämer med retinol, peptider och massage, men allt hon får är en massa floskler. Så tröttsamt! Tror att vi alla känner till era revolutionerande tips att äta och sova bra.

Ts, finns kosttillskott med kollagen och annat. Kolla Jennie Hammar, hon är i din ålder och en massa bra tips om tillskott och krämer.

De hjälper dock inte. Bevisats gång på gång. Den enda kräm men nån effekt var väl Niveas blå burk.

Skälet att folk tipsar om sömn  och motion är att det är saker som faktiskt påverkar hur gammal någon upplevs.
  • Fiona M

Har dina äldre barn varit uttalat stolta över ditt utseende eller varför lägger du dethär på din sladdis?
    Jobba på din självkänsla, att du är mer äm ditt utseende.

• Anonym (Maxie)

Hårfärg och frisyr gör mer för utseendet än fillers, retinol, peptider och collagen. Gå till den bästa frisör du kan hitta och förklara vad du vill. Ingen hård hårfärg. Är du brunett gå på en ljusare kulör, mer åt det brunblonda hållet. Är du blondin eller vad som kallas "ljus råtta" är en fräschare blond nyans ett bra alternativ. En bra klippning i en frisyr som du lätt kan sköta själv är guld värd.
    Kicks har i en del butiker personal som ger tips om hur man sminkar sig. Det har själv utnyttjat med jättebra resultat. Kostade inget. Jag fick tips på en lätt foundation där huden aldrig ser sminkad ut utan bara jämnar till, ett rouge som ger huden ett lyft och en toppenmascara som sitter som berget men kan tvättas bort med varmt vatten. 
    Gå till tandläkaren och investera i en tandblekning - tar flera år från fejset.
    Sträck på dig och le ofta. Seså, efter dessa behandlingar ser du tio år yngre ut! Lycka till!

• Anonym (Gina)

Gulliga ni tack för tipsen . Jag vet att jag behöver jobba på självkänslan o att jag är en bra mamma i övrigt är viktigast.

Men i en värld där utseende är allt så blir det svårt att se vad som är viktigt ibland.
    Jag ska ta tillvara på era tips kram 

• Anonym (Det är vad det är)
    Anonym (Gina) skrev 2024-01-02 19:40:58 följande:

Gulliga ni tack för tipsen . Jag vet att jag behöver jobba på självkänslan o att jag är en bra mamma i övrigt är viktigast.

Men i en värld där utseende är allt så blir det svårt att se vad som är viktigt ibland.

Utseende är bara allt om man låter det bli så. Jag är alltså inte emot att man tar hand om sitt utseende, men jagar man på evig ungdom halkar man snabbt ner i "almond mum"-träsket. 

Det hör dessutom till att barn tycker man är den mest piiinsamma föräldern någonsin, och det går inte att vara rätt hur man än anstränger sig. Är man inte för gammal så är man för ung, har en ful mössa eller skrattar för högt. Vi bor utomlands så jag är mamman som pratar med en konstig brytning. Mitt barn himlar med ögonen när jag pratar med hennes kompisar.... Men det bjuder jag på. Glad
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Gina) skrev 2024-01-02 17:00:19 följande:
    Ledsen gammal

Så trista svar du har fått! Såklart man ibland kan vilja känna sig fräsch och 40 är ju ingen ålder. Testa definitivt retinol. Jag har använt flera från The Ordinary och tycker att dom är bra, och har ett bra pris om man bara vill testa lite.

Analysera själv vad som känns gammalt. Är det främst hud, hår, stil etc.? Sen kan du göra små förändringar för att känna dig fräschare. 
  • Rivjärnet92
    Anonym (Gina) skrev 2024-01-02 19:40:58 följande:

Det enda du uppnår med att hålla på så där är att tuta i din dotter att hennes värde sitter i hennes utseende. Är det verkligen det du vill?
Svar på tråden Ledsen gammal