• Anonym (Orolig)

Tyda röntgensvar rygg

Hej 
    Någon som vill hjälpa mig att tyda mitt röntgensvar från ländryggen? 

Vet att jag borde vänta på att läkaren hör av sig, ska prata med henne också men vill gärna veta vad allt betyder. Åtminstone på ett ungefär. 

Är min ländrygg sabbad? Har haft ryggskott flertalet gånger, första gången när jag var 22. Nu har det gått några år och jag har problem med ständig stelhet där istället. 

Tacksam om någon vill hjälpa mig tyda svaret.

? Disken L4-L5 är lätt höjdreducerad och har sänkt signal som vid degeneration. Den är även generellt lätt buktande, men inget avgränsat diskbråck. Disken tillsammans med lätt förtjockade ligament ger dock aningen trängre förhållanden i laterala recessen för vänster L5-rot jämfört höger sida. I denna nivå ses även ett lätt ödem och något ökad fettinlagring i intilliggande kotors ändplattor med vänstersidig övervikt, har utseende som degenerativa förändringar, (Modic-typ 1 och 2).

Lätt degeneration även av disken L3-L4, men inga hållpunkter för neuronal påverkan.
    Övriga nivåer har väsentligen ordinärt utseende. Conus ses ordinär. Ingen central eller foraminal stenos på någon nivå.
    - Degenererad disk L4-L5 med aningen trängre i laterala recessen på vänster sida.? 
  • Svar på tråden Tyda röntgensvar rygg
  • Anonym (Orolig)

Är det farligt? Kan man göra något åt sånt här? Vad kan det vara eller bero på? Jag har aldrig skadat ryggen. däremot varit fysiskt inaktiv länge i tonåren pga ångest.

• Anonym (Orolig)
    Martina78 skrev 2024-01-02 18:46:05 följande:

Absolut inte sabbad. Finns vissa mindre åldersrelaterade förändringar på vänster sida, disk L4-L5, som bland annat gör det lite trångt för en nervrot som passerar där. 
    Är ingen läkare, men vad jag kan tyda så ser det ganska hyfsat ut.

Hm okej. Vet du varför man får ödem och fettinlagring vid kotorna, inrlammation?

Om det blir trångt för nervrötterna, vad händer då? Är det då man får stickningar och ont som ischias ner i fötterna?  

Det enda jag märkt av hittills iallafall är stickningar i fötterna lite då och då. 

Min läkare sa att jag inte skulle få panik för mångs brukar ha lite diskbråck etc i ryggarna utan att de ens vet om det. Var kanske bra att hon sa så. Men man blir ju ändå undrande såklart. 

• Anonym (Orolig)
    Martina78 skrev 2024-01-02 19:38:23 följande:

Stickningar i foten är i ditt fall nästan garanterat ett resultat utav de mindre avvikelserna ("skadorna") i ryggen ja.

Någon panik ska du absolut inte ha. Det är mycket därför jag ens skriver utan att kunna ge dig de exakt svar en läkare kan erbjuda, för att ge dig förtröstan. Min gissning är att dina bekymmer kan lätta genom ett ryggträningsprogram och/eller skoinlägg, viktnedgång, förbättrad hållning, mindre stillasittande osv.

Förstår hur du menar. 

Så trist bara att få sådana provlem utan att ha gjort något speciellt mer än möjligtvis varit fysiskt inaktiv. Slet i plast och fick mitt första ryggskott när jag var 22 och därefter haft problem med ryggen. Så det är väl därför.

Är lång och smal. 

• Anonym (Orolig)

Men det kanske är många i 20-årsåldern som har ryggbesvär. Har ju faktiskt flera vänner som också har det, när jag tänker efter

• AndreaBD

Jag har nyligen fått min röntgenresultat förklarat för mig, så jag kanske kan tolka detta. Det låter betydligt bättre än min i alla fall.

Egentligen är det mest sånt som kommer med åldern. Diskerna blir plattare. Att de buktar lite brukar inte heller vara farlig. Bara när de buktar mycket så kan det vara diskbråk. Så, det har du inte.

Ödem har jag också. Det verkar inte vara jättefarlig heller, men det kan kännas lite. Precis som jag verkar du ha lite olika på höger och vänster sida: Du har ingen stenos, det är bra. Det verkar vara lite artros på gång, men uppenbarligen inte så farligt, annars skulle man vara säkrare på det. 

Degenererad betyder väl att den är lite medtagen, lite sliten. Men det är ganska normalt från en viss ålder (vet inte hur gammal du är)

För trångt på något ställe är inte ovanlig heller. Lite gymnastik kan hjälpa där. Du kan googla efter en karta på ryggraden, där du kan se vilka kotor de pratar om.

Lustigt, att du fick den bara så där. I mitt fall var det tvärtom - de skulle absolut inte ge den till mig, just pga att man skulle kunna bli orolig. 

• Core

Träna, så att du får ordentligt med muskulatur som bär och skyddar ryggen, så är chansen stor att du slipper framtida problem. Träning i tid är ofta skillnaden på att lida eller inte med tiden, det har enorm betydelse 

Ta hjälp av nån duktig som kan lägga ett basprogram åt dig, sen följer du det och ökar successivt styrkan.

Svar på tråden Tyda röntgensvar rygg