Tyda röntgensvar rygg
Hej
Någon som vill hjälpa mig att tyda mitt röntgensvar från ländryggen?
Vet att jag borde vänta på att läkaren hör av sig, ska prata med henne också men vill gärna veta vad allt betyder. Åtminstone på ett ungefär.
Är min ländrygg sabbad? Har haft ryggskott flertalet gånger, första gången när jag var 22. Nu har det gått några år och jag har problem med ständig stelhet där istället.
Tacksam om någon vill hjälpa mig tyda svaret.
? Disken L4-L5 är lätt höjdreducerad och har sänkt signal som vid degeneration. Den är även generellt lätt buktande, men inget avgränsat diskbråck. Disken tillsammans med lätt förtjockade ligament ger dock aningen trängre förhållanden i laterala recessen för vänster L5-rot jämfört höger sida. I denna nivå ses även ett lätt ödem och något ökad fettinlagring i intilliggande kotors ändplattor med vänstersidig övervikt, har utseende som degenerativa förändringar, (Modic-typ 1 och 2).
Lätt degeneration även av disken L3-L4, men inga hållpunkter för neuronal påverkan.
Övriga nivåer har väsentligen ordinärt utseende. Conus ses ordinär. Ingen central eller foraminal stenos på någon nivå.
- Degenererad disk L4-L5 med aningen trängre i laterala recessen på vänster sida.?