• Kermit1561

Feminismen har missat unga killar

Det här var en intressant nyhet, tycker jag

? Socialdemokraterna har svårt att locka unga män ? de får stöd av 12,5 procent, jämfört med 37,3 procent av unga kvinnor. Riksdagsledamoten Amalia Rud Pedersen, som lett arbetet med partiets samhällsanalys, har en teori om varför.

? Vi har med vårt fokus på feminism missat att se hur hårt drabbade de unga killarna har varit under de senaste 20 årens samhällsutveckling.?

och då menar jag den sista meningen. Att man missat hur unga killar drabbats. Den självinsikten är intressant och kanske också lite hoppfull..

vad tror ni? 
    https://omni.se/a/kEk3a9
  • Svar på tråden Feminismen har missat unga killar
  • Anonym (Otydligt)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 12:12:17 följande:
    På ytan kan det se ut att vara samma, men det skiljer sig åt.

Om kvinnor uppfattar att högern inte bryr sig om vård och omsorg och därför inte röstar på dem så kan högern BÖRJA bry sig om vård och omsorg och på så sätt locka fler kvinnor.

Om männen uppfattar att Socialdemokraternas feminism stöter bort dem från partiet så måste Socialdemokraterna SLUTA med sin feminism för att locka tillbaka männen.

Två helt skilda scenarion.

Det är förstås enklare för högern att bli bättre på vård-politik än det är för Socialdemokraterna att ge upp feminismen.

Vilken blaska. kvinnor röstar på vänstern för att de drar i frågor som är viktiga för dem, dvs jämställdhet, äldreomsorg, skola osv. Män röstar på högern eftersom högerpartierna är mer konservativa, vill behålla det gamla, fokuserar på lag och ordning och invandrarpolitik. 

Högern har ett stort problem med att få kvinnor att rösta på dem eftersom de inte driver jämställdhetsfrågor. 

• Anonym (ll)
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 13:30:16 följande:

Ja, men KD är så små så det blir ju bara marginellt bättre av de kvinnorösterna. 

Någon skrev att eftersom så många kvinnor jobbar inom äldrevård, sjukvård, socialtjänsten, skolan osv så ser de hur politiken påverkar dessa områden, och att det skulle vara en orsak till att fler kvinnor röstar S. Jag tror det kan kan vara en av anledningarna. 

Men vi får se nästa val, om högern lyckas få med sig fler kvinnor. 

Ja, och så små som L och KD än är så är det i HELA väljarkollektivet som de ses som de bästa på vård, skola, omsorg.

Högerns "problem" är nog att L och KD får dåligt genomslag, åtminstone publikt, för den politik som väljarna berömmer dem för.

Men, för att knyta an till trådens ämne: högern har lättare att justera sitt problem än vad S har att justera sitt.
  • Anonym (ll)
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-06 13:40:46 följande:

Vilken blaska. kvinnor röstar på vänstern för att de drar i frågor som är viktiga för dem, dvs jämställdhet, äldreomsorg, skola osv. Män röstar på högern eftersom högerpartierna är mer konservativa, vill behålla det gamla, fokuserar på lag och ordning och invandrarpolitik. 

Högern har ett stort problem med att få kvinnor att rösta på dem eftersom de inte driver jämställdhetsfrågor. 

Nu var ju frågan varför inte männen röstar på S.

S själva kopplar det till att man missat männens frågor och ägnat sig för mycket åt feminism.

Det är inget jättekontroversiellt. Du kan inte säga till männen att de är ett problem och sedan förvänta dig att männen ska rösta på dig.

Och eftersom S knappast kommer att släppa feminismen så kommer de heller inte att få tillbaka de manliga väljarna.
  • Postman
    Anonym (Otydligt) skrev 2024-01-06 13:40:46 följande:

Och jag skulle säga att vänstern har ett stort problem med att få män att rösta på dem eftersom vänstern inte driver jämställdhetsfrågor.
  • Anonym (A)
    Anonym (ll) skrev 2024-01-06 13:45:31 följande:
    Ja, och så små som L och KD än är så är det i HELA väljarkollektivet som de ses som de bästa på vård, skola, omsorg.

Högerns "problem" är nog att L och KD får dåligt genomslag, åtminstone publikt, för den politik som väljarna berömmer dem för.

Men, för att knyta an till trådens ämne: högern har lättare att justera sitt problem än vad S har att justera sitt.

Och ändå har de inte lyckats. Varför vänder kvinnorna dem ryggen?  

Sedan stämmer det inte att KD och L ligger i topp på dessa frågor. Kolla Novus undersökningar så ser du tydligt att folk tycker S har bäst politik när det gäller skola och omsorg. 

• Anonym (A)
    Postman skrev 2024-01-06 13:49:50 följande:
    Och jag skulle säga att vänstern har ett stort problem med att få män att rösta på dem eftersom vänstern inte driver jämställdhetsfrågor.
    Gör högern det då?
  • Postman
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 13:55:07 följande:
    Gör högern det då?
    I alla fall mer än vänstern, vänstern är uttalade feminister, man kan inte vara ett feministiskt parti och sen i nästa andetag säga att man arbetar för jämställdhet. För mig i alla fall så innebär det att de bara driver kvinnofrågor ur ett kvinnoperspektiv, det är inte jämställdhet för mig och inte ett parti för alla.
  • Anonym (A)
    Postman skrev 2024-01-06 14:04:10 följande:
    I alla fall mer än vänstern, vänstern är uttalade feminister, man kan inte vara ett feministiskt parti och sen i nästa andetag säga att man arbetar för jämställdhet. För mig i alla fall så innebär det att de bara driver kvinnofrågor ur ett kvinnoperspektiv, det är inte jämställdhet för mig och inte ett parti för alla.
    Ge exempel på vad högern gör för jämställdhet, och förklara gärna varför det inte räcker för att locka kvinnorna. 
  • Anonym (Otydligt)
    Postman skrev 2024-01-06 14:04:10 följande:
    Högern driver inga jämställdhetsfrågor. Det är inte prio för dem. 
  • Postman
    Anonym (A) skrev 2024-01-06 14:06:50 följande:
    Ge exempel på vad högern gör för jämställdhet, och förklara gärna varför det inte räcker för att locka kvinnorna. 
    Nej det tänker jag inte göra, då får du starta en ny tråd om du vill diskutera det. Vi kommer glida iväg alldeles för långt från trådens ämne om jag svara på det nu.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar