• Anonym (Hin håle)

Chansen för gemensam vårdnad?

Tukt skrev 2024-01-04 00:20:21 följande:
    Kan ha missat något här. Men inte betyder väl delad vårdnad att den delade biten är exakt 50,000 procent i var ett barn bor. Det är ju det som TS tycks orolig över. Även då om jag förstår att det följer andra saker med det beslutet. 
    TS själv verkar ju inte ha speciellt bra koll på barnets far. Och jag försöker tänka lite positiv... är i övrigt inte något jag har svart bälte i  // Tungan ute, men att han, pappan,  växt lite upp och vill vara en del av barnets liv. Och att det därför blir aktuellt med vårdnaden.  Men att det då kan utformas utifrån barnets bästa.
    Lite klurigt ibland men med vårdnaden är det så att antingen har man den eller inte. Har man vårdnad om sitt barn så är den antingen ensam eller delad och rent juridiskt har båda vårdnadshavarna samma skyldigheter och rättigheter i förhållande till sitt vårdnadshavarskap. Alltså ingen skillnad vårdnadshavarna emellan.

Umgänget kan däremot se olika ut och med det kan ena vårdnadshavaren bli skyldig till att exempelvis betala underhåll etc. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ui) skrev 2024-01-04 15:21:09 följande:

Varför vill han ha vårdnad, vad är syftet?

Tyvärr.vill vissa mindre lyckade föräldrar ha det enkom för att jävlas. 
Svar på tråden Chansen för gemensam vårdnad?