• Lkjmnihpot

Min partner har äckligt bordsskick

Min partner äter på ett sätt som jag blir äcklad av. Han tar av mat och börjar äta innan allt är framdukat, innan jag hunnit sätta mig. Han lassar in mat så att kinderna är fulla och pratar med munnen full, slevar i sig som om han inte ätit på en vecka. Avslutar och reser sig ibland innan jag hunnit äta upp. Hans tre vuxna barn beter sig likadant -rapar högt, gapar och skriker, reser sig från bordet mitt i middagen. Det är direkt stressande att äta  med honom och dem. Vi pratar långt bortom vett och etikett?

Jag har försökt påtala diskret och numera även mindre diskret, men han hävdar att han är sån, det kommer han aldrig ändra på. Och för egen del ser jag inte längre fram emot goda middagar med honom, vill inte ha med honom i sociala sammanhang. 

Det påverkar även hur attraherad jag är av honom, man vill inte dagligen bli äcklad av sin partner. Han tycker så klart att detta är en oviktigt icke-fråga. Han har saker han tycker är viktiga och vill att jag tänker på, vilket jag gör. Men omvänt himlar han med ögonen och säger att han inte kommer ihåg, inte kan ändra beteende. 

jag brottas med tankar om att göra slut, eftersom jag börjar se att det här smittar fler områden mellan oss. 

Min fråga: var går gränsen i en relation mellan att förhålla sig och anpassa sig så att båda trivs och utvecklas, eller att vilja förändra beteenden hos den ändra på ett destruktivt och negativt sätt?  Är två personer som i övrigt gillar varandra dömda till att inte funka om det finns grundläggande skillnader i det sociala samlivet?  
  • Svar på tråden Min partner har äckligt bordsskick
  • Anonym (Maja)

Du bestämmer gränsen själv. Jag hade lämnat, eller rättare sagt, jag hade aldrig inlett en relation med en man med så dåligt bordsskick. Så jävla respektlöst. 

• Anonym (ÖRK!)

Jag hade inte kunnat leva med en gris, hade sagt hejdå direkt.

Vi har en manlig vän som har den vidriga ovanan att peta upp halva fingret i näsan vid matbordet och begrundande titta på fingret sen. Glöm det att jag hade kunnat vara ihop med en sådan man. 

En del är efterblivna vad gäller hyfs och uppfostran och de blir vanligen inget annat heller, så om inte mannen kan bete sig från början så är det inget för mig.

• Anonym (ogge)

Det är ju du som valt honom sån?

• Lkjmnihpot

Ja jag har valt honom - eftersom han har andra egenskaper som jag älskar och som jag mår bra av. Det är ju sällan så att en människa är perfekt i alla delar. Men av era svar blir jag ändå bekräftad i att det nog kan finnas skillnader som är svåra att leva med. Hans vägran att göra något åt ett dåligt beteende är svår att acceptera.

• Anonym (Hin håle)

Frågan är varför du valt att spendera ditt liv med grottmänniskor? 

• Anonym (Spagetti)

Själv så brukar jag ta en spagetti i fingret, svälja den för att sen dra upp den ur matstrupen. Glad

• Anonym (Maja)
    Lkjmnihpot skrev 2024-01-04 11:15:39 följande:

Ja jag har valt honom - eftersom han har andra egenskaper som jag älskar och som jag mår bra av. Det är ju sällan så att en människa är perfekt i alla delar. Men av era svar blir jag ändå bekräftad i att det nog kan finnas skillnader som är svåra att leva med. Hans vägran att göra något åt ett dåligt beteende är svår att acceptera.

Vad säger era vänner och familjer? 

Svårt att förstå vilja egenskaper som kan kompensera för hans respektlösa sätt. 

• Anonym (q)

Han vill inte ändra på sig, och trivs med att äta på detta vis. Du kan inte kräva det, eftersom du då tar bort en stor del av hur han gillar att vara.

Du kan välja att stå ut eller göra slut.

Jag har själv mycket dåligt bordsskick och förstår honom. Jag skulle aldrig ändra på mig för att någon annan inte trivs med mig. Då kan den personen äta med andra.

• Lkjmnihpot

Mina vänner säger inte så mycket om honom (vilket är talande i sig) och när jag berättat om situationer tycker de att det är konstigt att han inte kan tänka på att hyfsa till sig. Någonstans blir det ju viktigare att behålla dåliga vanor än att behålla mig. 

Jag tror att de tänker att vi är väldigt olika. 

• Anonym (Maja)
    Lkjmnihpot skrev 2024-01-04 11:46:15 följande:

Mina vänner säger inte så mycket om honom (vilket är talande i sig) och när jag berättat om situationer tycker de att det är konstigt att han inte kan tänka på att hyfsa till sig. Någonstans blir det ju viktigare att behålla dåliga vanor än att behålla mig. 

Jag tror att de tänker att vi är väldigt olika. 

Jag tror de tänker något annat, men är för snälla för att säga det. 

• Tink

Det låter som att du har ett tufft val framför dig. Han har klargjort att han inte kommer att ändra på sitt bordsskick, så då måste du antingen normalisera det eller gå din väg.

Jag själv hade i din situation främst varit väldigt bekymrad över att han inte vill ändra på ett beteende.

Det är en högst väsentlig skillnad mellan hur man är och vad man gör. Hur man är, dvs ens personlighet kan ingen begära att man ska ändra på; men beteendet är relativt lätt att förändra, särskilt om det är något som alldeles uppenbarligen krockar med accepterade sociala normer. Den inställningen och motviljan till social anpassning hade jag personligen haft omöjligt att acceptera hos en partner.

• Goneril

TS måste ha noterat bordsskicket redan under den första gemensamma måltiden. Jag hade aldrig inlett en relation med någon som inte kan föra sig i sociala sammanhang och dessutom har dåligt bordsskick. Ett val TS gjort, men egentligen finns ingenting som kan kompensera för lidandet att åse en grottmänniskas bordsskick. Anonym (q) säger att han "är sån och ska inte ändra på sig". Dessa grisar ska då vara medvetna om att deras beteende begränsar dem i hög grad. I många sammanhang blir de inte accepterade. Jag hade en arbetskamrat som stoppade kniven i munnen och snöt sig i servetten. Jag bytte lunchtid, jag vägrar att äta med människor utan hyfs. 

• Anonym (JB)

Har han ett matberoende eller är han en bonnläpp? Om det är det senare hade jag personligen inte pallat. 

• Hysteri

Så alla måste äta på ett sätt som behagar dig? Ingen får äta upp före? 

Du kanske borde granska dig själv och dina kontrollbehov tror du inte?

• Anonym (Stab)

Fy fan va äckliga människor det finns. Jag hade dumpat vid första måltiden. 

• Goneril

"Hysteri" är helt ute och cyklar, det är inte fråga om att "behaga" andra människor genom iaktta ett civiliserat bordsskick. Även om jag äter en egen måltid, alldeles för mig själv och utan vittnen, är jag noga med bordsskicket, dukningen, en vacker servett och fina glas. På detta sätt vidmakthåller jag föreställningen om att vi har förflyttat oss från grottorna, vi går upprätt och är tänkande varelser. Vi lider heller inte av svår svält utan kan behärska oss vid intaget av föda.                                                                                                                     Födointaget ska ta sin början först när alla är serverade och sedan görs det på ett sätt som är behagligt för omgivningen. Inga knivar i munnen, inga stora munsbitar på en gång och inget slevande eller sörplande. Behaglig konversation förstås, men själva ätandet sker tyst, närmast ljudlöst. Klarar man inte detta basala blir man inte bjuden till mig, det garanterar jag. Jag umgås i och för sig med civiliserade människor så det är en icke-fråga. När jag var yrkesverksam och företaget bjöd på lunch eller middag sorterades de bort som inte kunde föra sig.

• Anonym (q)
    Goneril skrev 2024-01-04 17:01:49 följande:

"Hysteri" är helt ute och cyklar, det är inte fråga om att "behaga" andra människor genom iaktta ett civiliserat bordsskick. Även om jag äter en egen måltid, alldeles för mig själv och utan vittnen, är jag noga med bordsskicket, dukningen, en vacker servett och fina glas. På detta sätt vidmakthåller jag föreställningen om att vi har förflyttat oss från grottorna, vi går upprätt och är tänkande varelser. Vi lider heller inte av svår svält utan kan behärska oss vid intaget av föda.                                                                                                                     Födointaget ska ta sin början först när alla är serverade och sedan görs det på ett sätt som är behagligt för omgivningen. Inga knivar i munnen, inga stora munsbitar på en gång och inget slevande eller sörplande. Behaglig konversation förstås, men själva ätandet sker tyst, närmast ljudlöst. Klarar man inte detta basala blir man inte bjuden till mig, det garanterar jag. Jag umgås i och för sig med civiliserade människor så det är en icke-fråga. När jag var yrkesverksam och företaget bjöd på lunch eller middag sorterades de bort som inte kunde föra sig.

Låter lite fånigt att behöva "visa att vi har förflyttat oss från grottorna". Vi är i stort sett samma människor som levde då, men klarade sig utan gaffel. Du vill känna dig lite finare.
    I vissa andra länder äter man från gemensamma tallrikar med fingrarna. Vi har inte den kulturen här, men du är inte automatiskt en finare människa för det.
  • Anonym (Stab)
    Anonym (q) skrev 2024-01-04 17:11:55 följande:
    Låter lite fånigt att behöva "visa att vi har förflyttat oss från grottorna". Vi är i stort sett samma människor som levde då, men klarade sig utan gaffel. Du vill känna dig lite finare.
    I vissa andra länder äter man från gemensamma tallrikar med fingrarna. Vi har inte den kulturen här, men du är inte automatiskt en finare människa för det.
    Alla kulturer är inte lika bra tycker jag. 
  • onelifetolive
    Anonym (Maja) skrev 2024-01-04 10:44:21 följande:

Du bestämmer gränsen själv. Jag hade lämnat, eller rättare sagt, jag hade aldrig inlett en relation med en man med så dåligt bordsskick. Så jävla respektlöst. 

Samma här. 
    Fullständigt obegripligt att det finns folk som bortser från sånt beteende och inleder en relation med en sån människa. 
    Det lär inte vara det enda han gör som påminner om primitiva urinvånare.
  • Anonym (Xxxx)

Återigen en tråd med en komplett oduglig man, har FL blivit det nya mansbebiskontot månne. Mitt råd, skilj dig snarast.

Svar på tråden Min partner har äckligt bordsskick