Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 02:54:36 följande:
Det spelar dessutom ingen roll vad särkullsbarnen SÄGER att de tycker, medan deras far är i livet. De - eller ett av dem - kan efter hans död kräva ut sin laglott ändå (minst - om det inte står i testamentet att de bara ska ha laglotten, så kan de begära ut hela sin arvslott).
Inte ens om det skulle finnas ett skriftligt dokument, daterat före faderns död, där barnen yttrar att de avsäger sig sitt kommande arv, eller går med på att vänta tills styvmor också är död - så spelar detta någon roll efter hans död, om de har ångrat sig då. För laglottsrätten är så stark i Sverige. (Dessutom måste barnen ha fyllt 18 för att ens få skriva under något avtal.)
Det finns bara två saker man kan göra om man vill ta ifrån sina barn deras laglott (eller skjuta upp utbetalningen av den):
1. Skriva över tillgångarna, i detta fall ett hus, på sin make/maka, i detta fall TS. Då äger fadern inget på papperet, och då finns det heller inget för hans barn att ärva. Det verkar vara detta som TS är inne på också
2. Flytta till ett EU-land där begreppet laglott inte finns i lagen, t.ex. Storbritannien eller Spanien. Alla EU-medborgare, som flyttar inom EU, kan nämligen i sina testamenten välja vilken lag som ska tillämpas: landets lag som de bor i, eller landets lag som de är medborgare i. Jag känner faktiskt ett par som gjorde så: de flyttade till Spanien som pensionärer (inte bara därför) och skrev i testamentet att deras son inte skulle ha något när de dog. Detta för att de visste att pengarna bara skulle gå till knarkkalas, som skulle sluta med hans död i så fall. Då var det bättre att dottern som var en kämpande ensamstående mor, fick allting.
Men nr 1 kan göra makan återbetalningsskyldig om inte laglotten finns kvar efter gåvan, så det finns ett skydd för barnen där också, man kan inte ge bort allt och göra barnen arvlösa.
2 kände jag inte till, sneaky.
Finns ju situationer såsom ditt exempel då man kan förstå att nån vill göra ett barn arvlöst men finns lagrummet för det så innebär det ju att det går att göra oavsett hur situationen ser ut. Är nog rätt vanligt att det kommer in en ny sambo/make som lurar till sig av det barnen skulle ha ärvt. Jag är själv rädd att min ena förälder träffat någon som försöker få till att få huset överskrivet på sig trots att hen inte betalar för det, och att min förälder är lite för naiv för äktenskapsförord och dyl.