• Anonym (Tveksam)

Vad har en tjockis på sig på 70-talsfest?

Jag är bjuden på fest med 70-talstema om en månad ungefär. Det är en kollega som bjudit mig, de brukar ordna fester där alla i arrangörsgruppen ska ta med sig en utomstående. Klädsel och accessoarer är en stor del av programmet.
    Jag gillar min kollga och vill gärna komma, men jag vet inte vad jag ska ha på mig. När jag googlar 70-talskläder hittar jag bara bilder på väldigt smala människor. Min mamma var väldigt ung och smal på 70-talet och hennes ungdomskläder kunde jag aldrig ha, ens i mina egna tonår.
    Jag är rejält överviktig, och även om jag gillar utsvängda byxor lär jag inte hitta sådana i min storlek, de jag har testat i ungdomen passade dessutom inte med min form. Jag bär det mesta av min övervikt på rumpa, höfter och lår. En hippie-outfitt borde jag kunna skrapa ihop, men är det kanske mer 60-tal? Övriga kollegor som var unga på 70-talet säger att det var heeeelt ute då, att ingen klädde sig så. Google ger mig bara sjuhundrafemtielca länkar till olika maskeradkostymer, den ena plastigare, tightare och utsvängdare än den föregåene.. 

• Svar på tråden Vad har en tjockis på sig på 70-talsfest?
  • Fjäril kär

70-talet var ju väldigt mycket unisex och praktiskt mode om man tänker vardag. Manchester,  denim, plysch/sammet var högsta modet.  Likaså knytblus och koftor och träskor.  Kanske lättare att hitta lämplig klädsel om du tänker åt det hållet istället för att fastna på olika utstickande stilar.

• Anonym (K)
    Anonym (Tveksam) skrev 2024-01-04 15:10:39 följande:
    Vad har en tjockis på sig på 70-talsfest?

Jag är bjuden på fest med 70-talstema om en månad ungefär. Det är en kollega som bjudit mig, de brukar ordna fester där alla i arrangörsgruppen ska ta med sig en utomstående. Klädsel och accessoarer är en stor del av programmet.
    Jag gillar min kollga och vill gärna komma, men jag vet inte vad jag ska ha på mig. När jag googlar 70-talskläder hittar jag bara bilder på väldigt smala människor. Min mamma var väldigt ung och smal på 70-talet och hennes ungdomskläder kunde jag aldrig ha, ens i mina egna tonår.
    Jag är rejält överviktig, och även om jag gillar utsvängda byxor lär jag inte hitta sådana i min storlek, de jag har testat i ungdomen passade dessutom inte med min form. Jag bär det mesta av min övervikt på rumpa, höfter och lår. En hippie-outfitt borde jag kunna skrapa ihop, men är det kanske mer 60-tal? Övriga kollegor som var unga på 70-talet säger att det var heeeelt ute då, att ingen klädde sig så. Google ger mig bara sjuhundrafemtielca länkar till olika maskeradkostymer, den ena plastigare, tightare och utsvängdare än den föregåene.. 

Svårt. Hippie var aktuellt i början på 70-talet men inte slutet. Progg skulle funka bättre. Till skillnad från nu var det närmast pinsamt att ha stor rumpa och man gjorde sitt bästa för att dölja den. Så när inget som framhäver den. Googla på progg och se vad du hittar är mitt förslag.
  • fornminne

Hippie är definitivt 70-tal, men tidigt 70-tal. Progg går också bra.

De som säger att hippie-stilen var helt ute, menar nog från mitten av 70-talet och framåt. Titta på gamla foton eller dyl så ser du. Ignorera att de flesta var smala och införskaffa vad du har möjlighet till.

Men tror du verkligen att arrangörer eller andra deltagare har exakt koll? Handlar det inte snarare om vad man idag förknippar med 70-talet? Dvs det borde inte spela jättestor roll om det var högsta mode 1969 eller 1971, bara det inte känns fel.

• Anonym (Shaggy)

Stor skjorta i suspekt mönster, gärna brunt eller batiktröja, behöver väl inte vara mer avancerat 

• enola

Punk är också 70-tal. Trasiga jeans, en hemmaklottrad t-shirt och en massa säkerhetsnålar och hårspray så är du hemma! 

• Familjesus

Finns massor av utsvängda trikåbyxor med resår i midjan i stora storlekar! Kolla HM, Åhléns och Ellos.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Den mer renodlade hippiestilen var som mest utpräglad i slutet av 60-talet och ebbade ut i början av 1970-talet. Men drag av stilen levde kvar hela 70-talet, t ex utsvängda byxor och långt svallande hår. Skjortor och kaftaner med stora mönster är väl också typiskt 70-tal.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    enola skrev 2024-01-04 16:13:25 följande:

Punk är också 70-tal. Trasiga jeans, en hemmaklottrad t-shirt och en massa säkerhetsnålar och hårspray så är du hemma! 

Punken och även hårdrocken slog igenom på 70-talet. Men det är inte dessa stilar de flesta förknippar med 70-tal idag.
  • Liten man

Kan inte vi gå tillsammans du och jag? Jag är liten och smal, du är lång och tjock. Det skulle se roligt ut😊

Svar på tråden Vad har en tjockis på sig på 70-talsfest?