• Anonym (Rut 82)

Hantera narcissist ?

Jag har lämnat en relation efter att jag förstått att min f d partner under flera år bedragit mig, manipulerat mig, utnyttjat, ljugit och gaslightat mig. Han är en dold narcissist,  det är väldigt tydligt. Och hur blivit än mer tydligt i samband med att jag avslöjade honom och lämnade honom. Av olika skäl kommer jag behöva leva fortsatt fysiskt nära honom. Ett allmänt råd är att vara helt " neutral" mot honom om jag möter honom, vilket jag kommer göra, många gånger framåt, utifrån hur jag bor. Men jag har ju ingen lust ens hälsa på honom. Men det säga narcissister får energi av " reaktioner " , både dåliga och positiva. Jag har dock lust behandla honom som luft. Tänker jag fel? 

• Svar på tråden Hantera narcissist ?
  • Anonym (Jo)

Behandla honom som luft. Det är inte en negativ reaktion utan helt rätt agerande.

• Anonym (I nära anslutning)

Inte som luft skulle jag säga, det kan väcka orimliga reaktioner av ilska och tankar på hämd. Inte för att du ska behöva stå ut med det men det är onödigt att reta den som har mer crazy i sig än medlet.

Bara var så ointressant du kan och ha låg energi när ni möts. Säg inget vad du själv gör, prata om vädret eller någon story om en annan person så hittar han fort en ny att gå all-in med.

För så är många med narcissistiska drag, först blir de besatta i en person och sen besvikna när de en dag vaknar.

• Anonym (AnonymSignatur)

Att vara neutral är bra, samt inskaffa dig en tråkig personlighet. Googla på gray rock method om du inte redan gjort det, kan ge dig tips hur du ska agera. Prata om ingenting intressant/roligt eller dylikt, ingenting som kan användas mot dig, ditt privatliv håller du för dig själv. Tjafsa inte med honom, gå din väg i sådana fall. Om ni har vänner/bekanta ihop, så låt relationen rinna ut i sanden. 

• Anonym (.)

Ja, försök inte spela stark eller glad eller något. Var som han är vem som helst, men se alltid till att ha någon i närheten eller någon du kan ringa eftersom det kommer vara psykisk påfrestande för dig. Du kommer nog bli illamående eller få panik av hur han mest troligt komemr försöka provocera fram en reaktion när udb ara är casual

• Anonym (rätt)
    Anonym (Rut 82) skrev 2024-01-04 18:46:49 följande:
    Hantera narcissist ?

Jag har lämnat en relation efter att jag förstått att min f d partner under flera år bedragit mig, manipulerat mig, utnyttjat, ljugit och gaslightat mig. Han är en dold narcissist,  det är väldigt tydligt. Och hur blivit än mer tydligt i samband med att jag avslöjade honom och lämnade honom. Av olika skäl kommer jag behöva leva fortsatt fysiskt nära honom. Ett allmänt råd är att vara helt " neutral" mot honom om jag möter honom, vilket jag kommer göra, många gånger framåt, utifrån hur jag bor. Men jag har ju ingen lust ens hälsa på honom. Men det säga narcissister får energi av " reaktioner " , både dåliga och positiva. Jag har dock lust behandla honom som luft. Tänker jag fel? 

Du tänker helt rätt, du ska inte ah kontakt med honom öht.

Det går inte att "hantera" en narcissist, det enda sättet du kan "hantera" en narcissit är genom att inte ha någin kontakt öht, nada, ingeting, nothing...

Du kommer aldrig kunna ha en frisk relation till en sån person för personen är ju inte frisk, en relation med en sån person kommer alltid innebära en dragkamp och du måste hela tiden vara på din vakt och det i sig är ju totalt meningslöst att ha om du inte absolut måste, så ja du tänker rätt ignorera honom helt och håller och ger han sig inte så tar du det med polisen.
Svar på tråden Hantera narcissist ?