• Anonym (Bredfotad)

Breda vinterskor dam

Hej, någon som har tips på vinterskor (kängor, stövlar, spelar ingen roll) för breda damfötter (hallux valgus)? Har ett par Timberlands men får problem med fötterna till o från..tror inte dom eg är optimala för mina breda framfötter.. :( 

• Svar på tråden Breda vinterskor dam
  • Anonym (Bredfot)

Finska vinterkängor funkar för mig som också har bred framfot och Hallux valgus . Finns flera märken. Aaltonen, Pomar .
    Legero funkar också för mig. Vagabond och Gabor har också en del breda modeller. 

• Anonym (Wide fit)

Sök på wide fit

• Anonym (Bredfotad)
    Anonym (Bredfot) skrev 2024-01-04 21:44:58 följande:

Finska vinterkängor funkar för mig som också har bred framfot och Hallux valgus . Finns flera märken. Aaltonen, Pomar .
    Legero funkar också för mig. Vagabond och Gabor har också en del breda modeller. 

Toppen, tack för tipsen om finska vinterkängor. Hittade även märket Kuoma som verkar ha bra o breda vinterkängor. Ska även kolla mer på Vagabond o Gabor.
  • Anonym (Bredfotad)
    Anonym (Wide fit) skrev 2024-01-04 22:01:20 följande:

Sök på wide fit

Tack! Har dock testat detta utan resultat, men kan även ha varit jag som är för kräsen eller slarvig när jag lekt med sökorden..
  • Anonym (Kajsa)

Jag har typ Kajsa Anka fötter och det enda som är riktigt bekvämt på vintern är Sorel-kängor, älskar dem. Kan till och med ha riktigt tjocka strumpor i dem. 

• Goneril

Har inte det problemet, men känner någon som har det. Det kan vara riktigt plågsamt har jag förstått. En kollega lät operera fötterna, det dröjde ett tag innan det läkte men sen blev det bra, raka fina fötter och inga smärtor. Hon var så glad när hon kunde belöna sig med några skoköp, att kunna välja skor fritt utan dessa begränsningar! En annan sak hon berättade var att skoköpen var mycket dyrare förr I världen när det bara var vissa märken som kunde komma ifråga.

• Anonym (Bredfot)
    Goneril skrev 2024-01-05 12:36:51 följande:

Har inte det problemet, men känner någon som har det. Det kan vara riktigt plågsamt har jag förstått. En kollega lät operera fötterna, det dröjde ett tag innan det läkte men sen blev det bra, raka fina fötter och inga smärtor. Hon var så glad när hon kunde belöna sig med några skoköp, att kunna välja skor fritt utan dessa begränsningar! En annan sak hon berättade var att skoköpen var mycket dyrare förr I världen när det bara var vissa märken som kunde komma ifråga.

Ja, det finns många fler skor idag som är fotovänliga och funkar när man har halluc valgus.

Operation kan vara ett alternativ , men många operationer misslyckas och många får mer ont efter operation, därför har jag blivit rekommenderad att inte operera mina fötter. 
    Jag håller mina fötter på en ok nivå genom att alltid ha bra skor och aldrig gå utan Birckenstock tofflor på mig hemma inomhus. Fick rådet att använda Bircjenstocktofflor inomhus för 35 år sen av en ortoped och de har gjort att mina fötter stabiliserats och inte blivit sämre. 

• Anonym

Hästen / Klaveness. De skönaste vinterkängor jag ägt
    Jag har breda fötter och hallux valgus, blir öm lätt i skor

Svar på tråden Breda vinterskor dam