• Anonym (Rädd)

Laddar ni ner filmer?

Pratade med en kompis, om en film, sedan nästa dag sa hon att hennes sambo laddat ner den.
    Hon ville skicka filmen till oss.

Jag blev lite orolig, det är väl inte lagligt att ladda ner filmer.  Trodde knappt folk gjorde det längre nu då netflix finns.

Att den var nedladdad berättade hon i samband med att hon redan skickat den och nu i efterhand är jag jätte rädd att dom eller jag åker dit för någonting.

Är det möjligt att åka dit för detta, var det olagligt? Jag har nu raderat filmen då insåg var den kom ifrån men är ändå rädd för eventuella böter.

• Svar på tråden Laddar ni ner filmer?
  • EnAnonumius
    Anonym (Rädd) skrev 2024-01-04 23:59:45 följande:
    Laddar ni ner filmer?

Pratade med en kompis, om en film, sedan nästa dag sa hon att hennes sambo laddat ner den.
    Hon ville skicka filmen till oss.

Jag blev lite orolig, det är väl inte lagligt att ladda ner filmer.  Trodde knappt folk gjorde det längre nu då netflix finns.

Att den var nedladdad berättade hon i samband med att hon redan skickat den och nu i efterhand är jag jätte rädd att dom eller jag åker dit för någonting.

Är det möjligt att åka dit för detta, var det olagligt? Jag har nu raderat filmen då insåg var den kom ifrån men är ändå rädd för eventuella böter.

Visst Netflix i all ära. Men det kan ändå skilja sig lite från land till land med filmer och serier på Netflix.
    Sedan så har faktisk inte Netflix "allt" heller.
    Jag fick skaffa in Disney för att kunna titta på marvels filmer och serier.

Ja att ladda ned är ju olagligt, men att du skall få böter för att du tog emot filmen från en kompis och sedan snabbt raderade bort den gör att risken för böter är extremt minimal. Så minimal att den är näst intill obefintlig.  Det krävs mycket mer än det som du gjorde mellan dig och din kompis med en film, för att kunna åka dit. Du ligger ju knappaste 24/7 och fildelar, eller hur? Och i dag är det inget konstig heller att flytta filer mellan två datorer över nätet på c:a 4-5gb, eller att skicka många gb upp till något moln om man nu har ett sådant konto.

Så du kan ta ett chillpill och en kaffe/te (eller vad du nu gillar att dricka), och sluta att oroa dig.😉

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tukt

Det finns ju ett flertal ställen där man kan hyra eller köpa filmer i dag. Är inte så fasligt dyrt, och man slipper joxet med att få fult rippade megafiler som man ska lyckas överföra.
    För utländsk är väl Appletv bäst, för det svenska SF-anytime.

• Auditanne

Nej, aldrig laddat ner filmer. Däremot hittat en del filmsajter där man kan titta online utan att behöva ladda hem. Är dock inte på det klara med om dessa sidor är lagliga eller ej.

• Häegertz

Du kan nog vara lugn, men hälsa kompisen att det är rejält skabbigt att åka snålskjuts på andra och inte betala de få kronor det kostar. 

Svar på tråden Laddar ni ner filmer?