Inlägg från: Avenia |Visa alla inlägg
  • Avenia

Normalt att bli svagare i medelåldern?

Jag är 40+ och har alltid tränat. Nu efter 40 märker jag en tydlig förändring i styrka. Jag är inte lika stark längre som innan. Trots träning dvs. Och muskelmassan försvinner snabbare också. Som att om man inte tränar på 1 vecka så syns det. 
    Blir lite oroad över det här med svagheten, för så gammal är jag inte än. Är det vanligt?

• Svar på tråden Normalt att bli svagare i medelåldern?
  • Avenia
    Maac skrev 2024-01-05 00:47:40 följande:

Nja... Håller man igång så brukar det väl inte bli sämre efter 40. Kanske beror på vilket utgångsläge du har. Jag som var svart från början blir fortfarande starkare efter 40. Men har du varit jättejättestark så är det kanske svårare att bibehålla. 

Äter du ordentligt?

Jag äter nog för lite protein. Men inte SÅ lite. 
  • Avenia
    Anonym (Nja) skrev 2024-01-05 07:25:44 följande:

Är du kvinna eller man? Själv är jag kvinna och har blivit märkbart svagare efter klimakteriet. Det kom senare för min del, men att hormonerna börjar svaja vid 40 kan ju vara en anledning.

Kvinna.
    Det kan nog vara en tidig hormonell process för mig. Märker av andra symtom också, som tätare blödningar.
  • Avenia
    Tukt skrev 2024-01-05 12:11:49 följande:

Att "bli svagare" är ju en rätt subjektiv sak. Jag tänker att det som händer med åldern, inte sällan är att det är svårt med energin generellt. Det är svårare hitta balans mellan sömn, motion och andra saker.
    Det du upplever som "svaghet" kanske mer är en brist på ork. Är man rätt orkeslös så upplever man också kroppen på ett annat sätt än den kanske är.

De övningar jag gjorde med hantlar innan orkar jag inte med samma vikter längre. Så det märks på så sätt.
Svar på tråden Normalt att bli svagare i medelåldern?