• Anonym (Petra)

Skulle ni orka med 4 barn?

Skulle vilja ha många svar. Själv har jag 3 barn o tycker det är gränsfall. Jag har lite dåligt samvete över att jag inte ge alla den tiden jag skulle vilja även om de är lite utspridda i åldrarna. Jag har inte fixar 4 barn. Hur känner ni? 

• Svar på tråden Skulle ni orka med 4 barn?
  • SmulanFnulan

Klarar av som i att hålla ungarna levande gör man ju. Däremot så kan du aldrig ge 4 barn lika mycket tid som du kan ge ex. 2 barn. 

Min personliga åsikt och spaning är att de som skaffar fler än 2 barn oftast saknar något i sitt egna liv, ex. en vettig karriär, och vill istället leva genom sina barn. Jag och min man värderar vår tid alldeles för mycket då vi åker iväg på saker själva flera gånger per år och det skulle inte funka med fler än 2 barn.

• FruFarfalle

Nej, jag skulle inte orka med 4. Vi har 2 på heltid och 1 till på halvtid. Märker stor skillnad när det bara är 2 och när de blir 3. 

• Anonym (Förutsättningar)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2024-01-06 08:37:38 följande:

Jag har 2 som är så nära i ålder att de kvalar in som "pseudotvillingar".

Med facit hand skulle vi nöjt oss med 1.

Det är för mig fullständigt obegripligt att folk som har 3-4-5 barn inte ligger i fosterställning o gråter sig till sömns ett par kvällar i veckan o på allvar funderar på självmord.....

Man får nog väva in i ekvationen att barn är olika krävande. Vår äldsta till exempel sov hel natt redan vid 4 månader, medan det finns barn som knappt sover vid flera års ålder. Får man sen barn med särskilda behov så kan man nog bli knäckt även av endast ett barn.
  • Anonym (4barns mamman)

vi har fyra barn, föräldrarna är akademiker, tjänar bra och lever ett väldigt bra liv

och umgås i såna kretsar så frågar du oss finns de famljer med flera barn som har ordnade liv också och nöjda över valen :) 

SmulanFnulan skrev 2024-01-06 09:30:21 följande:

Klarar av som i att hålla ungarna levande gör man ju. Däremot så kan du aldrig ge 4 barn lika mycket tid som du kan ge ex. 2 barn. 

Min personliga åsikt och spaning är att de som skaffar fler än 2 barn oftast saknar något i sitt egna liv, ex. en vettig karriär, och vill istället leva genom sina barn. Jag och min man värderar vår tid alldeles för mycket då vi åker iväg på saker själva flera gånger per år och det skulle inte funka med fler än 2 barn.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Förutsättningar) skrev 2024-01-06 09:36:53 följande:
    Man får nog väva in i ekvationen att barn är olika krävande. Vår äldsta till exempel sov hel natt redan vid 4 månader, medan det finns barn som knappt sover vid flera års ålder. Får man sen barn med särskilda behov så kan man nog bli knäckt även av endast ett barn.
    Det här tror jag är viktigt att komma ihåg med. Är de 1-2 första lugna och nöjda att roa sig själva, sover bra och ammade snabbt och smidigt - ja då kanske fler känns rimligt.

Är de barn där amningen strulade, som sover illa och aldrig hela nätter även vid flera års ålder och som antingen är high need och aldrig vill bli satta själva eller är barn som gladeligen balanserar på en boll ovanpå vardagsrumsbordet för att se om det går - ja, då kanske man inte tänker på fler liksom.

För min del känns två rimligt eftersom det just är en förälder per barn (givet då att vi är två föräldrar). Om det ena barnet behöver en förälder extra finns en förälder kvar till det andra. Sen är det ju också rätt praktiskt eftersom mycket i samhället är uppbyggt kring 2 vuxna/ 2 barn.
  • Anonym (har fem)
    Tow2Mater skrev 2024-01-06 05:27:48 följande:
    Men din man verkar ju ha blivit galen om det andra är din tråd, där han hoppar ut genom fonstren...
    Det var några år sedan jag skrev en egen tråd på familjeliv och den handlade inte om min sambo. Han har förvisso hoppat ut genom ett fönster en gång, men det var som brandövning i mellanstadiet. 
  • Anonym (Blä)

De vänner jag har med 3 barn men som vill ha 4. 
    1.  Alltid slutkörda
    2. Inget samliv
    3. Kan aldrig göra något utan sina barn
    4. Barnen är dåligt uppfostrade för det finns ingen tid till småsaker som t ex inte torka sig på klädern
    5. Barnen skriker o gapar för alla vill ha uppmärksamhet 
    6. Man tummar på säkerheten i bilen och vänder för tidigt eller tar bort stol helt

Fullständigt vidrigt liv. Men det värsta har inte ens kommit. Vänta bara tills dom blir tonåringar, blir mobbade eller liknande. Omöjligt att räcka till. 

• Anonym (Br)
    Anonym (Blä) skrev 2024-01-06 14:48:04 följande:

1.  Alltid slutkörda
    2. Inget samliv
    4. Barnen är dåligt uppfostrade för det finns ingen tid till småsaker som t ex inte torka sig på klädern
    6. Man tummar på säkerheten i bilen och vänder för tidigt eller tar bort stol helt

Fullständigt vidrigt liv. Men det värsta har inte ens kommit. Vänta bara tills dom blir tonåringar, blir mobbade eller liknande. Omöjligt att räcka till. 

Just det där med att tumma på säkerheten känner jag rätt många med 3+ barn som gör. Det byts från bakåtvänd till framåtvänd redan vid 3 års ålder eller från framåtvänd till bältesstol så tidigt som möjligt. Allt för att slippa krånglet med stolar som tar stor plats i bilen. Sedan försöker de argumentera för varför det inte spelar någon roll, trots att det är fullt logiskt att det är säkrare att sitta bakåtvänt så länge som möjligt. 
  • Anonym (Svartes)

Jag har fler 😃 tid finns för barn inga problem 
    men jag själv har ingen egentligen 

• Anonym (50 med stil)
    Anonym (Blä) skrev 2024-01-06 14:48:04 följande:

1.  Alltid slutkörda
    2. Inget samliv

Jo det känns igen. Jag tyckte det var jobbigt att åka till min faster som liten för där var tre skrikande ungar och en stor skällande hund, konstant.

En väninna nu undvek jag att träffa i ca 5 år för att hennes tre barn skulle bli större och inte bete sig som vildar. En gång jag var där gjorde de strömhopp med ansats utifrån hallen för att sedan landa i andra delen av soffan där vi satt och försökte ha ett vuxet samtal. Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig vår träff, som var svårplanerad som det var.
Svar på tråden Skulle ni orka med 4 barn?