Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

CSN - återbetalning

CSN räknar det som inkomst säljer man medan man pluggar räknar de till och med av så man får mindre studiemedel. Tyvärr finns det inget du kan göra förutom att betala.

• Sunflora
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-07 13:05:44 följande:

Okej - ja, det är väl bara att betala, men suck, jag är ingen höginkomsttagare och det känns lite surt. 

Studielån är bra - men kan man undvika lån när man pluggar är det ännu bättre ( tips till alla unga studenter ).

Studielån är det mest fördelaktiga lån man kan ta. 
  • Sunflora
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-07 14:25:23 följande:
    Om man behöver ta lån - så är det ju bra med studielån.

Men jag var så osmart som ung, pluggade mer än vad jag behövde ( 90-tals krisen) - sen steg räntorna och därmed ökade skulden, samtidigt som jag sedan inte varit någon höginkomsttagare direkt.

Nu har jag två tonåringar hemma, behövde verkligen en lite större lägenhet, sålde och flyttade, och åker på en smäll.

Om du är mer karriärist - eller satsar på ett yrkesområde med hög lön är det värt med studielån - annars blir det en börda många år framåt.

Nu när man får tjäna mer som student, än på min tid,  så skulle jag verkligen rekommendera det om man kan och orkar.

Så funkar inte CSN, det spelar ingen roll att riksbanken höjer räntan. Räntan just nu är 1,23% det är ingenting. Självklart ska man inte låna bara för att men det är mer fördelaktigt att ta ut lån från CSN istället för banken om man exempelvis ska köpa en lägenhet. 

Studier brukar i allmänhet leda till högre lön.

• Sunflora
    Anonym (Hanna) skrev 2024-01-07 17:53:50 följande:
    CSN följer styrräntan som riksbanken sätter likt bankerna. Varför skulle det annars höjas menar du??
    Räntan för bolån är inte 1% just nu! Räntan hos CSN följer inte ens inflationen i år. Bankerna vill tjäna pengar CSN har ett annat uppdrag. 
  • Sunflora
    Anonym (Inte lätt) skrev 2024-01-14 23:38:52 följande:

Jag kontaktade CSN och registrerade min inkomst av tjänst. Det gick en dag och vips fick jag ett lägre årsbelopp att betala. Så problemet löste sig! Skönt.

Angav du husförsäljningen också? Om inte så får du betala allt som saknas i en klumpsumma nästa år när det syns på deklarationen.
Svar på tråden CSN - återbetalning