Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt

Ultraljudet vid nipt handlar främst om att datera graviditeten. Så att man vet att blodprovet som tas sen, tas under "rätt" veckor.
    I själva nipt-analysen finns inget som bygger på ultraljud.
    När jag gjorde nipt så hade vi redan gjort dels ett tidigt ul (jag var osäker på hur långt jag gått) och ul i samband med KUB. Så vi behövde inte göra ytterligare ett ul på kliniken där vi gjorde nipt eftersom graviditeten var väl daterad. 

• Anonym (Elin79)
    Monalisaslugg skrev 2024-01-08 08:33:11 följande:

Okej nej min region erbjuder inte KUB utan endast NIPT istället. Barnmorskan sa "Vill du göra NIPT- Testet? och när jag svarade ja sa hon okej då måste vi boka in ett ultraljud här. Så fick jag den tiden. 

Kanske är annorlunda mot hur andra regioner gör det för jag har också hört att många gör ultraljud samma dag och på samma ställe som blodprov tas. Kanske skiljer sig en del åt då beroende på vart man bor. Jag ställer in mig på att det kan bli antingen vul eller ul och så får jag se vad dom säger när jag gjort det om detta bara var för att kontrollera veckan.
    Tack för era svar :) 

När jag gjorde tidigt ul i vecka 8 (7+) så var det vanligt ul, VUL behövdes inte. Lycka till!
Svar på tråden NIPT ultraljud vilken vecka och tillvägagångssätt