Lugnoro skrev 2024-05-23 12:06:17 följande:
Känner ni en stor press på att bli gravida snart?
Vi började försöka i okt 2023 och jag blev gravid på andra försöket. Det slutade i missfall i 11+0. Sedan tog vi en liten paus och nu är vi inne på andra försöket igen. Jag har tänkt att vi lyckas när vi lyckas.
Men nu berättade en nära släkting att hen ska bli förälder runt dec och jag känner plötsligt en sån press att bli gravid fort. Jag vill att barnen ska vara jämngamla och det är dessutom jobbigt att följa deras resa till bf om jag inte är gravid... Jag vill också!
Kikar tillbaka lite i tråden 😊
Jag känner inte någon stress alls. Eller alltså.. jah blir 37 i sommar. Men iom att vi förösker på riktigt nu i den cykeln som jag är i, så känner jag att vi gör det vi kan. Att det kan ta tid och bli missfall är jag helt beredd på iom åldern.
Däremot så skulle jag känna som du gör, om någon nära mig plötsligt blir. För då hade jag också känt att drömmen vore om vi lyckades nära varandra.
Däremot hade jag fått f u l l s t ä n d i g panik om det du beskriver hade hänt mig när vi planerade första barnet. För jag förstod snabbt att något inte stod rätt till med min cykel och ägglossning och när jag fick bekräftat att jag hade en hormonrubbning, blev gravid och fick ett ma u vecka 10, då mådde jag så obeskrivligt dåligt. Tof bort ytliga bekanta på fb om någon blev gravid eller hade en bebis, jag orkade inte se. Mådde skitdåligt ärligt talat och var jätteorolig över att jag inte skulle lyckas få barn. 8 månader tog det efter ma:et och stress och sorg var det jag kände dagligen.
Med barn var jag cool, tänkte att det här kimmer gå fort. Nu vet jag ju att jag behöver tabletter för att stimulera äl och vi hade ju lyckats få ett friskt barn.
Däremot ville vi ha tätt mellan dem, så hade det dröjt så hade stressen kommit 😅
Nu lyckades vi dock direkt och jag tyckte livet kändes väldigt rättvist med tanke på att vi fick vänta 1 år med första 🥰
Tror dock att stress är vanligt att känns, oavsett, om nära och kära blir gravida runt om en 💕
Hoppas ni lyckas fort 💙