Jag ska göra en steloperation av två kotor i ländryggen om några veckor.
Jag fick två val av kirurgen
1) Att inte göra någonting alls. Då måste jag acceptera faktum att jag skulle bli beroende av värktabletter resten av livet och även kunna acceptera att min tid som heltids arbetare är över. Typ någon form av sjukpension antar jag. Frågade inte mer då alternativt inte kändes så lockande.
2) Genomgå en steloperation där 96 % blir bra och kunna jobba som jag gjorde innan olyckan.
Jag behövde inte tänka på det utan valde operation.
Lite nervös börjar jag bli nu när det närmar sig.
Hej anonym,
Det där låter lite som jag fick till mig från läkare för 10 år sen men riskdelen att bli bra då efter steloperation sa dom då var 80/20...har sättet att genomföra operationer gått framåt så pass mycket att man säger att 96% är ett genomsnitt alltså ?
Jag har varit beroende av tabl i omgångar genom åren men lyckats klara mig rätt bra genom det ändå, värst var sömntabletter som jag tillslut åt även på dagtid pga ångest, va ett helvete men ur det sen länge. Antingen opererar jag genom titanplatta 3 diskar eller så tar jag sjukpension och har det som jag har det....är inget gött liv dock om en säger så. Drar med sig en psykisk ohälsa som är enorm.
Jag är enormt nervös för operationer, det räcker tom att jag besöker sjukhuset med läkare eftersom jag hela tiden tror man finner mer än vad jag redan vet, kväsigt allt detta. Har med barndomen att göra då brorsan varit inlagd för kallbrand samt en bilolycka som liten....den tiden gav mig ångest för sjukhus, är löjligt då jag är 53 år men jag klarar inte av att vara lugn på sjukhus el hos läkare.
Jag höller tummar och tror på att du blir bra :) Du får väldigt gärna posta här efter operationen när du orkar så man får veta hur det känns och gått.