• ninnehereri

Mat och sovrutiner 7,5 månad

Hej! 

Vårt barn är nu 7,5 månad. Mellan cirka 4,5-6,5 månad så har han sovit underbart och älskat smakportioner som t.ex morotspuré. Gröt på morgonen har också varit en favorit sen 6 månader. Strax innan jul slutade han amma på nätterna (äter ersättning på dagarna) och sov därmed i stort sett hela natten. 1-2 veckor tillbaka så har han börjat vakna massa på nätterna igen och är jätteledsen. Lugnar sig och somnar om först när vi ger ersättning. Kan vi vänja honom av vid det eller är det en period då han behöver det på natten? Det känns som att det stör hans rutiner då han sen dess inte är lika intresserad av gröten på morgonen längre. 

När det gäller mat generellt tycker jag det är sjukt svårt att introducera det till honom. Han älskade som sagt smakportioner för några månader sen men har på sista tiden inte velat testa alls. Söta saker som fruktpuréer går bra men mat med bitar är han inte alls intresserad av. Jag kan bli lite stressad över det samtidigt som jag läser mig till att saker kan ta sin tid. Vill förtydliga att jag aldrig trugar i honom utan erbjuder lite varje dag men han drar alltid bort huvudet.

Han har extremt mycket gaser nu också. Gissar att det stör hans sömn men kan det påverka även intresset för mat? 

Ber om ursäkt för långt inlägg men hoppas någon kan svara! Glad

• Svar på tråden Mat och sovrutiner 7,5 månad
  • Anonym (Hm)

Jag vill börja med att säga att er lilla bebis fortfarande är väldigt liten. Stressa inte med ny mat och smakportioner. Det kommer gå lättare och vara mycket roligare om ni tar det i hans takt. Låt han äta gröt och morotspure så mycket han vill. Nya smaker kommer inom sinom tid, men det kan vara läskigt och lite obehagligt med nya konsistenser. :) han är Fortrans pytteliten och många helammar eller ger enbart flaska till upp mot 1 år. 

Gällande sömnen är det en period antagligen. Bebisar har tusen nya perioder på en vecka och man hinner aldrig med. Så fort man lärt sig bebisens rutiner så byter de till nya. Jag hade gett ersättning om bebis vill ha. Ni alla får somna om snabbare och det är inte så att barnet kommer komma upp för flaska vid 2 års ålder. Det är mycket som händer i utvecklingen nu :) Låt honom få styra lite. Jag lovar att allt kommer i rätt tid och när han är redo. 

• MsM84

Eftersom han är gasig osv kan det vara så att hans mage kämpar med att vänja sig vid mat. Jag hade låtit bli att försöka mer ett tag. Kan också vara tänder på g som får bebis att reagera. Försök ta det lugnt och stressa inte så löser det sig. /trebarnsmamma

Svar på tråden Mat och sovrutiner 7,5 månad