• 19977

Tuffa, hårda, coola flicknamn

Låt oss skapa en lista för tuffa, hårda, coola flicknamn! Tänker att denna lista ska vara till hjälp för folk som har svårt att hitta ett namn till sin dotter, och därav bör inte de vanligaste namnen (som finns högt upp på alla topplistor) vara med.

Generella riktlinjer:
    - Tänk: en flicka med detta namn kommer ingen gulligulla med.
    - Inga namn med ändelsen a eller i då dessa namn ofta låter gulliga (finns så klart undantag)
    - Ursprung spelar ingen roll, nordiska, engelska osv, allt är välkommet!
    - Namn där man blir osäker på om det är en pojk eller flicka är välkomna! Gärna unisex!

Jag börjar:
    - Hedvig
    - Miriam
    - Lynn
    - Nour
    - Juliette
    - Charlotte
    - Odette
    - Leonor
    - Lovis
    - Isolde
    - Rakel
    - Alex
    - Signe
    - Idun
    - Regina (slutar på A men låter ändå hårt)
    - Tekla / Hekla (samma som ovan)

• Svar på tråden Tuffa, hårda, coola flicknamn
  • Cathariiina

Nej FY, jag tycker att flickor ska ha flickaktiga och pojkar pojkaktiga namn.

Men jag bara måste svara i tråden ändå, för att det är så kul att du inkluderar namn som Charlotte och Juliette. Mer feminint kan det ju inte bli..? Skrattande Charlotte är en prinsessa med volangklänning och parasoll, Juliette är en liten och nätt fransk balettdansös...

Miriam är namnet på den heliga jungfrun och urmodern, hennes namn har med tiden försvenskats till Maria. Skrattande

Isolde var en vacker prinsessa, som nog många skulle betrakta som ett våp idag... dessutom var hon otrogen. Tristan var hjälten i historien, även om han också var rätt korkad...

• Cathariiina

...och Leonore är till och med en prinsessa i vår kungafamilj!

Och Nour är en änkedrottning i Jordanien, oerhört vacker och feminin jämt, och engagerad i typiska saker som rör kvinnor... 

Odette kan också vara en pimpinett och finlemmad fransk balettdansös, precis som Juliette...

Det enda som låter riktigt hårt av dina namn är Rakel. Men det är ju ett väldigt kristet/frireligiöst namn i stället. Jag tänker mig inte Rakel som någon modern kvinna som är feministiskt självständig och frigjord, utan snarare en sträng, kalvinistisk eller laestadiansk, sexualfientlig kvinna - kanske en ogift lärarinna år 1870 - med håret ständigt i en bakåtkammad stram knut, lång svart kjol och blusen högt i halsen...

• Cathariiina
    Auditanne skrev 2024-01-17 02:27:31 följande:

Agatha. Låter ganska tufft med tanke på rimmet. 

Ja, det är svårt att hitta något "hårt" kvinnonamn, som inte samtidigt har ragata-associationer! Men jag kom på ett som jag tror att TS skulle gilla:

Nike.

Det är inget namn jag skulle ta själv till en dotter, men det är tufft och coolt utan att associera till en gammal hagga. Jag tänker på en ung, cool idrottstjej med kortklippt, lättskött hår och inga smycken eller smink (sådant tycker hon är bjäfs). Men det skulle även kunna vara en bohemisk tjej som går sin egen väg och pluggar på typ Konsthögskolan. I så fall förmodligen MED smycken och smink! Skrattande
  • Auditanne
    Cathariiina skrev 2024-01-17 02:47:32 följande:
    Ja, det är svårt att hitta något "hårt" kvinnonamn, som inte samtidigt har ragata-associationer! Men jag kom på ett som jag tror att TS skulle gilla:

Nike.

Det är inget namn jag skulle ta själv till en dotter, men det är tufft och coolt utan att associera till en gammal hagga. Jag tänker på en ung, cool idrottstjej med kortklippt, lättskött hår och inga smycken eller smink (sådant tycker hon är bjäfs). Men det skulle även kunna vara en bohemisk tjej som går sin egen väg och pluggar på typ Konsthögskolan. I så fall förmodligen MED smycken och smink! Skrattande
    Fast egentligen gillar jag namnet Agatha. Låter som en pigg och brådmogen liten tjej med skinn på näsan. Dessutom ger namnet positiva associationer till nervkittlande pusseldeckare man både läst och sett på film. 

Och ragata är väl ett ganska ålderdomligt okvädningsord numera. Ett som dagens barn knappast längre använder. 

Nike skulle nog passa bra till en sportig tös av uppenbara skäl Solig
  • Anonym (Värme)

En kvinna utan värme är som en  bil utan hjul. Fullständigt värdelös!

• Anonym (Cr)

Jag tycker att flera av dina låter gulliga, typ Hedvig, Lovis och Isolde.  

Min dotter heter Amelia, låter kanske gulligt i andras öron men hon fick det efter Amelia Earhart, en stark självständig kvinna som gick sin egen väg. Min dotter är gullig men tuff och går också sin egen väg. Så en perfect match. 

• Cathariiina
    Anonym (Cr) skrev 2024-02-29 09:47:35 följande:

Jag tycker att flera av dina låter gulliga, typ Hedvig, Lovis och Isolde.  

Min dotter heter Amelia, låter kanske gulligt i andras öron men hon fick det efter Amelia Earhart, en stark självständig kvinna som gick sin egen väg. Min dotter är gullig men tuff och går också sin egen väg. Så en perfect match. 

De flesta associerar det nog till damtidningstanten. Men hon är ju en framgångsrik affärskvinna, så det faller kanske ändå inom dina önskemål. Även om innehållet i hennes tidning är tjejigt och tramsigt.
  • Anonym (Värme)

Ingen vettig  människa vill umgås med en kvinna med tuff och hård framtoning.

Svar på tråden Tuffa, hårda, coola flicknamn