• Anonym (Ts)

Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?

Är småbarnsförälder till två små och ja, sömnen är haveri. 

Inget av barnen sover bra. Stora på 3 år har aldrig sovit bra och nästan aldrig en hel natt. Lilla på 4 mån helammar och vaknar ofta och längepå natten. Tvärvägrar flaska och bara skriker.

Vi föräldrar har delat upp oss med varsitt barn för att iaf bara väckas av ett barn var. Men,  dst börjar kännas ohållbart. Har sovit bara 3-4 h per nstt några v nu, delst på två omgångar sömn. Däremellan ammar barnet eller är r vaket. 

Sova dagtid är svårt då lilla bara sover i sele eller rullande vagn/bil.

Jsg är så trött att jag kräkts på morgonen och känner mig fysiskt svagare. 

Mannen kan vila på pendlingen tor jobb men är också väldigt trött eftersom stora barnets sömn blivit sämre sen lilla kom. Innan hade vi sett att det blivit långsamt bättre men när syskonet kom backade stora flera steg i sömn.

Vi har ingen släkt som kan avlasta.

Vad gör man? Tar dubbeldagarna? Sjukskriver nig så mannen kan vara FL? Vi har försökt ta en dag i taget men sömnbrist är inte att leka med efter ett tag.

• Svar på tråden Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?
  • Anonym (Ja)

Ja det får man!! Men säg inte att det är orsaken, sjukskriv dig bara. Säg att du är sjuk.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2024-01-10 23:14:01 följande:

Ja det får man!! Men säg inte att det är orsaken, sjukskriv dig bara. Säg att du är sjuk.

Ok. 

Jag r mest orolig att förmågan att göra saker droppar. Märker ju att jag tappar i reaktionsförmåga tex. 

Sömnbrist var en sak med ett barn men få kumde vi ju turas på natten.

• Anonym (A)
    Anonym (Ja) skrev 2024-01-10 23:14:01 följande:

Håller med
  • Pehrmedh

Ja, absolut i ditt fall. Det där är ohållbart och kan sluta i något värre om du inte saknar ner nu.

• Anonym (Alice)

Jag tror det är lite beroende på hur gammalt barnet är? Och sjukskriver man sig under föräldraledighet är det till FK man hör av sig. Då byts föräldrapenning mot sjuk de dagar man lagt in att man tänkt ta ut.
    Du behöver läkarintyg from dag 8 som vanligt. 
    Men testa! Eller så får mannen gå ner i tid så att ni kan dra ner på tempot och ha sovrutiner som gör att ni får en dräglig tillvaro.
    Jag har också lidit av sömnbrist, båda barnen morgonpigga (0430-05 gick vi oftast upp) och ena kunde även ha vakna perioder nattetid. Kände mig ständigt bakfull....

• Anonym (Ts)
    Anonym (Alice) skrev 2024-01-10 23:57:49 följande:

Jag tror det är lite beroende på hur gammalt barnet är? Och sjukskriver man sig under föräldraledighet är det till FK man hör av sig. Då byts föräldrapenning mot sjuk de dagar man lagt in att man tänkt ta ut.
    Du behöver läkarintyg from dag 8 som vanligt. 
    Men testa! Eller så får mannen gå ner i tid så att ni kan dra ner på tempot och ha sovrutiner som gör att ni får en dräglig tillvaro.
    Jag har också lidit av sömnbrist, båda barnen morgonpigga (0430-05 gick vi oftast upp) och ena kunde även ha vakna perioder nattetid. Kände mig ständigt bakfull....

05 är sovmorgon. gått upp 03-04 nu. försökt få bebis att somna lm till 06 utan att det går?

vet inte heller hur tempot påverkar då det ju är samma lika under helgen - då är ju skillnaden bara att man kan sova ikapp om den ene tex tar ett barn när det andra sover dagtid.
  • Anonym (öppenpsyk)

Av olika anledningar hade jag en lång period för några år sen, där jag sov extremt dåligt. Kontaktade vårdcentralen läkaren skrev en remis till öppenpsyk. Där fick jag prata med en läkare och hon sjukskrev mig i 3 månader för stress och svårt sömnbrist .Fick dessutom medicin som har hjälpt 

Om jag vore dig skulle jag rådgöra med en läkare och säga som det är. Sömnbrist är farligt för din hälsa och nåt du kan bli sjukskriven för   

• Hjelm

Ja du kan sjukskriva dig själv i en vecka av vilken anledning som helst. Sen behövs sjukintyg.

• Pehrmedh
    Hjelm skrev 2024-01-11 09:58:27 följande:

Ja du kan sjukskriva dig själv i en vecka av vilken anledning som helst. Sen behövs sjukintyg.

Korrekt.
  • Anonym (Bra sömn)

Ta tag i problemet. 

Googla på sömnträning. 
    Kolla tex www.somncoachen.se

Testa melantonin till 3 åringen för att komma i fas och bryta dåliga mönster. 

Ni kommer ju leva i detta i flera år om ni inte löser problemet att ni har dåliga rutiner för era barns sömn, inte barnens fel, föräldrarna som skapar det. 

Sedan sover så klart vissa barn bättre eller sämre naturligt. 

Våra barn sov katastrof dåligt tills vi tog hjälp och skapade rutiner. 

Svar på tråden Får man sjukskriva sig pga sömnbrist?