• Anonym (Begravning)

Begravning

Jag ska på begravning, har aldrig varit på någon i vuxen ålder och undrar lite saker. 

Är en marinblå/mörkblå kappa med svart halsduk till okej? Jag har ingen svart jacka och det känns som en stor investering att köpa en för ett tillfälle. Jag kommer åka kommunalt och det är två kilometer att gå från bussen så det funkar inte att skippa jackan. 

Är det brukligt att ha en ros att lägga på kistan? Vilken färg i så fall? Det står inget i annonsen. 

Är det lämpligt att skicka ett kort till dottern (som är närmast anhörig) efter begravningen och tacka för en fin ceremoni och beklaga förlusten? Jag känner inte henne men vi har pratat i telefon och jag träffade henne efter mammans död då hon hade mina nycklar.  

• Svar på tråden Begravning
  • MammaKajsa

Jag börjar med att beklaga sorgen ts.

Mörkblå jacka med svart halsduk fungerar jättefint. Att ta med en handbukett (en enkel röd ros med lite grönt till) är brukligt och att skicka ett kort till dottern tycker jag låter som en fin idé. 

Sköt om dig!

• Anonym (Mimmi)

Både kappan och att lägga en ros funkar absolut!

Men kort behöver du inte skicka. Efter en begravning brukar man gå och ta ihand/krama de anhöriga och då kan du beklaga förlusten och säga att du tyckte ceremonin var fin personligen istället. Tycker dock inte du ska tacka för ceremonin, men som sagt säga att den var fin. Ett tack låter lite konstigt.

• Anonym

Mörkblå kappa går bra.
    Det är vanligt att man lägger en blomma på kistan, vilken  färg som helst går bra.
    Du ska inte skicka kort och tacka efter begravningen. 
    Om någon skickar kort så är det sorghuset som tackar för all vänlighet de mött efter x bortgång

• Anonym (J.H.)
    Anonym (Begravning) skrev 2024-01-11 21:49:16 följande:
    Begravning

Jag ska på begravning, har aldrig varit på någon i vuxen ålder och undrar lite saker. 

Är en marinblå/mörkblå kappa med svart halsduk till okej? Jag har ingen svart jacka och det känns som en stor investering att köpa en för ett tillfälle. Jag kommer åka kommunalt och det är två kilometer att gå från bussen så det funkar inte att skippa jackan. 

Är det brukligt att ha en ros att lägga på kistan? Vilken färg i så fall? Det står inget i annonsen. 

Är det lämpligt att skicka ett kort till dottern (som är närmast anhörig) efter begravningen och tacka för en fin ceremoni och beklaga förlusten? Jag känner inte henne men vi har pratat i telefon och jag träffade henne efter mammans död då hon hade mina nycklar.  

Din jacka funkar fint. Numera är det allt vanligare att ha andra färger än svart på begravningar. De flesta undviker allt för glada färger om det inte önskas specifikt i annonsen. Och en handbukett som t.e.x en ros är trevligt att ha med. Sedan som någon sa så träffar du ju anhöriga på begravningen före eller efter och då brukar man beklaga sorgen. Kort brukar familjen/ anhöriga skicka efteråt men inte alltid. Det som kan vara bra att veta är att de närmaste anhöriga sitter på de främre bänkarna i kyrkan/kapellet. 
  • Anonym (Begravning)
    Anonym (J.H.) skrev 2024-01-11 23:13:53 följande:
    Din jacka funkar fint. Numera är det allt vanligare att ha andra färger än svart på begravningar. De flesta undviker allt för glada färger om det inte önskas specifikt i annonsen. Och en handbukett som t.e.x en ros är trevligt att ha med. Sedan som någon sa så träffar du ju anhöriga på begravningen före eller efter och då brukar man beklaga sorgen. Kort brukar familjen/ anhöriga skicka efteråt men inte alltid. Det som kan vara bra att veta är att de närmaste anhöriga sitter på de främre bänkarna i kyrkan/kapellet. 

Tack för svaret! Jag tänkte köra på svart (förutom jackan) det känns säkrast. Jag tänkte en svart kjol (som slutar nedanför knäna), en svart kofta och pärlörhängen så håret i en enkel knut det är kläder jag har hemma. 

Spelar det någon roll om rosen är vit eller röd? Jag har hört att bara de närmast anhöriga ger en röd ros och resten har vit men det kanske inte stämmer? 

Anonym skrev 2024-01-11 22:27:25 följande:

Mörkblå kappa går bra.
    Det är vanligt att man lägger en blomma på kistan, vilken  färg som helst går bra.
    Du ska inte skicka kort och tacka efter begravningen. 
    Om någon skickar kort så är det sorghuset som tackar för all vänlighet de mött efter x bortgång

Tack för inputen. Det verkar råda delade meningar om kortet. Jag har sett att det finns kort att köpa som är till för när någon gått bort, när skickas sådana? Det känns bara som att jag vill göra något för dottern men jag vet inte vad. 
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-11 22:11:04 följande:

Både kappan och att lägga en ros funkar absolut!

Men kort behöver du inte skicka. Efter en begravning brukar man gå och ta ihand/krama de anhöriga och då kan du beklaga förlusten och säga att du tyckte ceremonin var fin personligen istället. Tycker dock inte du ska tacka för ceremonin, men som sagt säga att den var fin. Ett tack låter lite konstigt.

Tack för åsikterna. Det blev kanske lite konstigt formulerat tänkte mer på att det är snällt att jag får komma (även om jag inte är personligt inbjuden) Det verkar råda delade meningar om kortet. 
    MammaKajsa skrev 2024-01-11 22:03:11 följande:

Jag börjar med att beklaga sorgen ts.

Mörkblå jacka med svart halsduk fungerar jättefint. Att ta med en handbukett (en enkel röd ros med lite grönt till) är brukligt och att skicka ett kort till dottern tycker jag låter som en fin idé. 

Sköt om dig!

Tack Hjärta Det är min granne som gått bort jag var ofta uppe hos henne och fikade det känns tråkigt att hon är borta. 
  • Anonym (Mimmi)

Är det begravningsfika efteråt?
    Jag tror att du kommer kunna beklaga förlusten och nämna den fina ceremonin personligen på plats, oavsett om det blir fika eller inte. Anhöriga brukar ställa sig så att alla som kommer på begravningen kan gå och säga några ord, som sagt. Och då blir ju ett kort överflödigt.
    Men skulle det vara så att du inte får den möjligheten så kan du såklart skicka ett kort.
    Isåfall tycker jag att du i kortet berättar vem du är, beklagar förlusten och så kan du ju skriva något fint minne som du hade av din granne, det är säkert uppskattat. Jag menade bara att kort blir överflödigt när man ofta pratar med de anhöriga på plats, oavsett om det blir fika efter eller inte.

• Anonym

Det spelar ingen roll vilken blomma du har och det spelar ingen roll vilken färg blomman har

• Anonym (Handbukett)
    Anonym (Begravning) skrev 2024-01-12 16:39:07 följande:

Spelar det någon roll om rosen är vit eller röd? Jag har hört att bara de närmast anhöriga ger en röd ros och resten har vit men det kanske inte stämmer? 

Säg till blomsteraffären att det är en så kallad handbukett du ska ha så löser de resten. 

<3
  • Anonym (Handbukett)
    Anonym (Handbukett) skrev 2024-01-12 18:02:30 följande:
    Säg till blomsteraffären att det är en så kallad handbukett du ska ha så löser de resten. 

<3
    Handbukett för begravning för att vara lite tydligare. 
  • Anonym

När det är rätt årstid kan man plocka blommor i trädgården. Du kan köpa en bukett i vanlig affär och klippa ner. Du kan köpa en ros eller en annan valfri styckblomma 

• Anonym (Begravning)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-12 17:08:34 följande:

Är det begravningsfika efteråt?
    Jag tror att du kommer kunna beklaga förlusten och nämna den fina ceremonin personligen på plats, oavsett om det blir fika eller inte. Anhöriga brukar ställa sig så att alla som kommer på begravningen kan gå och säga några ord, som sagt. Och då blir ju ett kort överflödigt.
    Men skulle det vara så att du inte får den möjligheten så kan du såklart skicka ett kort.
    Isåfall tycker jag att du i kortet berättar vem du är, beklagar förlusten och så kan du ju skriva något fint minne som du hade av din granne, det är säkert uppskattat. Jag menade bara att kort blir överflödigt när man ofta pratar med de anhöriga på plats, oavsett om det blir fika efter eller inte.

Ja, det är fika efteråt som jag anmält mig till. Jag har redan pratat med dottern i telefon och vi har träffats då utbytte vi historier och jag erbjöd mig att hjälpa till om de behövde hjälp med något. Men det känns ändå som att jag skulle vilja göra något för dottern och då tänkte jag på ett kort men du har rätt i att det kanske blir överflödigt. 

• Anonym (Begravning)
    Anonym skrev 2024-01-12 17:58:18 följande:

Det spelar ingen roll vilken blomma du har och det spelar ingen roll vilken färg blomman har

Anonym skrev 2024-01-12 18:11:51 följande:

När det är rätt årstid kan man plocka blommor i trädgården. Du kan köpa en bukett i vanlig affär och klippa ner. Du kan köpa en ros eller en annan valfri styckblomma 

Anonym (Handbukett) skrev 2024-01-12 18:02:55 följande:
    Handbukett för begravning för att vara lite tydligare. 

Tack för infon! Hjärta
  • Silverjenny

Jag frågade min dotter som är florist och hon sa att det vanligaste är en röd eller vit ros som handblomma att lägga på kistan. Det kan vara en enkel ros eller bunden med t.ex lite brudflor.

De kläder jag skulle tycka inte är lämpligt i normala fall på begravning är skrikiga glada färger och mycket mönster, särskilt djurmönstrat. Sobert svart, mörkblått, grått är aldrig fel.

• Anonym (Begravning)
    Silverjenny skrev 2024-01-13 04:17:53 följande:

Jag frågade min dotter som är florist och hon sa att det vanligaste är en röd eller vit ros som handblomma att lägga på kistan. Det kan vara en enkel ros eller bunden med t.ex lite brudflor.

De kläder jag skulle tycka inte är lämpligt i normala fall på begravning är skrikiga glada färger och mycket mönster, särskilt djurmönstrat. Sobert svart, mörkblått, grått är aldrig fel.

Tack för att du frågade åt mig Hjärta Jag kommer ha svarta skor och kläder men jag äger ingen svart jacka skönt att höra att du tycker att mörkblått går bra. 
  • Anonym (Begravning)

En uppdatering. Det var en väldigt fin och stämningsfull begravning. Släkten satt på höger sida och vänner, grannar och bekanta på vänster det var bestämt så. Jag hade en rosa ros med lite grönt som handbukett det var min grannes favoritfärg ungefär en tredjedel av de som kom hade rosa rosor så det kändes helt rätt. Folk hade alla möjliga färger på ytterkläderna så jag stack inte ut. 

Jag skickade inget kort men vi var några stycken som samlade till en krans istället. Dottern hörde av sig till alla efter begravningen och tackade för vårt deltagande. 

Tack för alla svar! Jag uppskattar att ni tog er tid att hjälpa Hjärta

Svar på tråden Begravning