Anonym (J.H.) skrev 2024-01-11 23:13:53 följande:
Din jacka funkar fint. Numera är det allt vanligare att ha andra färger än svart på begravningar. De flesta undviker allt för glada färger om det inte önskas specifikt i annonsen. Och en handbukett som t.e.x en ros är trevligt att ha med. Sedan som någon sa så träffar du ju anhöriga på begravningen före eller efter och då brukar man beklaga sorgen. Kort brukar familjen/ anhöriga skicka efteråt men inte alltid. Det som kan vara bra att veta är att de närmaste anhöriga sitter på de främre bänkarna i kyrkan/kapellet.
Tack för svaret! Jag tänkte köra på svart (förutom jackan) det känns säkrast. Jag tänkte en svart kjol (som slutar nedanför knäna), en svart kofta och pärlörhängen så håret i en enkel knut det är kläder jag har hemma.
Spelar det någon roll om rosen är vit eller röd? Jag har hört att bara de närmast anhöriga ger en röd ros och resten har vit men det kanske inte stämmer?
Anonym skrev 2024-01-11 22:27:25 följande:
Mörkblå kappa går bra.
Det är vanligt att man lägger en blomma på kistan, vilken färg som helst går bra.
Du ska inte skicka kort och tacka efter begravningen.
Om någon skickar kort så är det sorghuset som tackar för all vänlighet de mött efter x bortgång
Tack för inputen. Det verkar råda delade meningar om kortet. Jag har sett att det finns kort att köpa som är till för när någon gått bort, när skickas sådana? Det känns bara som att jag vill göra något för dottern men jag vet inte vad.
Anonym (Mimmi) skrev 2024-01-11 22:11:04 följande:
Både kappan och att lägga en ros funkar absolut!
Men kort behöver du inte skicka. Efter en begravning brukar man gå och ta ihand/krama de anhöriga och då kan du beklaga förlusten och säga att du tyckte ceremonin var fin personligen istället. Tycker dock inte du ska tacka för ceremonin, men som sagt säga att den var fin. Ett tack låter lite konstigt.
Tack för åsikterna. Det blev kanske lite konstigt formulerat tänkte mer på att det är snällt att jag får komma (även om jag inte är personligt inbjuden) Det verkar råda delade meningar om kortet.
MammaKajsa skrev 2024-01-11 22:03:11 följande:
Jag börjar med att beklaga sorgen ts.
Mörkblå jacka med svart halsduk fungerar jättefint. Att ta med en handbukett (en enkel röd ros med lite grönt till) är brukligt och att skicka ett kort till dottern tycker jag låter som en fin idé.
Sköt om dig!
Tack

Det är min granne som gått bort jag var ofta uppe hos henne och fikade det känns tråkigt att hon är borta.