Anonym (Bee) skrev 2025-01-26 22:55:13 följande:
försöker du försvar att du själv bara fått pojkar men innerst inne drömt om en flicka men nu ska argumentera in i döden för att inte erkänna det? Eller är det helt enkelt genuspolisen som spelar ut hela registret?
Hade varit intressant att förstå vad det är du försöker uppnå med dina förklaring att det inte är någon skillnad på pojkar och flickor. Alla normalbegåvade människor vet att det är skillnad på pojkar och flickor. Barn lär sig det redan i 3-4 årsåldern
För dina pojkars skull hoppas jag du överdriver det du skriver. Det låter nämligen som du uppfostrar dina barn helt könsneutralt och aktivt suddar ut allt som ger könstillhörighet. Det förvirrar barn och skapar både otrygghet och avsaknad av tillhörighet.
Nej, det gör ju faktiskt inte det. Det ger barnen själva möjlighet att välja. Om ett litet barn gillar paljetter en dag så får det ha paljetter. Nästa dag är det kanske monstertrucktröjan som är favoriten. Det ger inte förvirring mer än om vuxna envisas med att uttrycka att något är fel.
Jag vet inte varför såna som du verkar provoceras så otroligt av att pojkar får välja fritt med. Av något underligt skäl är det nämligen sällan samma sak om en liten tjej väljer lite "tuffare" kläder. Då ses hon bara som lite tuff. Om det gäller åt ena hållet att det är fritt fram, så är det givetvis okej även åt andra hållet.
Vad menar du är fel att män växer upp och kan laga mat, är omhändertagande mot mindre och kan ha olika färger på kläder? Att en kille förstår att en tjej kan bli mer känslosam vid mens tex och kan tycka att det är jobbigt, så han kan stötta. Det är ju exakt de sakerna som brukar uttryckas att män inte gör, inte kan och inte förstår.
Mina pojkar vet nämligen också mycket väl om skillnaden på tjejer och killar, så mycket får de med sig utan att man ens behöver göra något. Vi ser olika ut, mammor har bebisar i magen och inte pappor. Tjejer har mens, inte pojkar. Såna saker är självklart.
Men att ett barn både kan få leka med dockor, bilar, klättra i träd, hoppa i lera och göra pärlplattor är på absolut inget vis ett hot. Mot någon.
Och nej - jag drömde inte om ena eller andra könet. Jag hade inte lätt att få barn, så att jag har det är det bästa jag fått i livet. Som Anonym(Jakob) skriver ovan är det faktiskt inte alla förunnat.