• linani

Namnet Sam

halvan skrev 2024-01-14 10:55:27 följande:

Både bebisens pappa och bebisens morfar har enstaviga förnamn, så män med enstaviga och korta namn är rätt vanligt i vår familj. Jag vill inte säga exakt vad de heter men deras namn är i stil med Stig, Nils, Björn, Ben, Sven. Vi har flera sådana namn i vår familj!

Det är väldigt intressant att läsa er andras åsikter och det är kul att få lite input! Tack för alla era kommentarer! Att några tycker det känns lite snålt med korta namn osv, det är intressant och jag undrar om det beror på att i era familjer har personerna längre namn? Alltså att det är något av en vanesak?

Sam låter korthugget på svenska eftersom det sägs med a som kort vokal. Med engelskt/amerikanskt uttal blir det ett längre ljud. Stig, Björn, Sven och Nils har också längre uttal, även om de är enstaviga. 
    Sam kan väl i så fall jämföras med Tim, Tom, Kim - som även dom låter kantiga och avhuggna i mina öron (och då har jag själv partner med ett liknande namn!)
    Tänker också att Sam inte är så historiskt vedertaget som namn här, men att ljudet förekommer i början på många ord... Samhälle, samvete, sammanslutning, osv. Tror det bidrar till min känsla av att "Sam" inte är ett komplett ord utan en förkortning för något.
  • linani

Hahahaha, ja det också!

Anonym (X) skrev 2024-01-14 21:08:12 följande:
    Sam Lag.  // FlörtH
  • linani
    Cathariiina skrev 2024-01-16 19:11:12 följande:
    Fast nu bor ju TS i Sverige, får vi utgå ifrån. Då är det inte särskilt intressant hur en person mer arabiska som modersmål uppfattar namnen som det frågas om här...
    Det är en stor mängd människor i Sverige som har arabiska som modersmål. Vårt nästa största språk.
Svar på tråden Namnet Sam