Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Aktivitetsstöd täcker inte utgifter

Att bli hemlös låter drastiskt. Finns det verkligen ingen möjlighet att byta din tvåa mot en etta med kokvrå? Jag tänker att det borde finnas rätt gott om unga par som vill flytta ihop till en lägenhet med mer svängrum. Jag tror att soc kan hjälpa dig med hyran en viss tid, medan du letar billigare boende, men det är bara vad jag hört.

Har du kollat med CSN om du kan få minska på betalningarna en period?

• Anonym (P)
    Patton skrev 2024-01-13 20:49:12 följande:

Tack för alla råd.

Upptäckte att snitthyrorna höjts med 800 kr samtidigt som förbehållsbeloppet också höjts. Det bör innebära att läget ser liiiite bättre ut. Skiljer då tusenlappen upp till min hyra i relation till snittet. Min hyra ligger samtidigt under den högst tillåtna summan enligt FK. Soc verkar dock gå efter snittet.

Känns åas dumt om de (soc) skulle kasta ut/försvåra för mig medan jag går ett arbetsmarknadsprogram hos AF bara för att min hyra ligger dryga tusenlappen över snittet.

Tyvärr kan jag inte byta lägenhet eftersom jag inte bott här i över ett år.

Det kan finnas en möjlighet att byta ändå, eftersom du blivit arbetslös. 

"Vill du byta tidigare än ett år behöver du enligt hyreslagen synnerliga skäl. Ett synnerligt skäl kan vara exempelvis dödsfall i familjen, att du har mycket stort behov av att omgående få en mindre lägenhet eller att du måste flytta till en annan ort. Ett annat exempel kan vara att hyresgästen förlorat jobbet och inte har ekonomisk möjlighet att betala hyran för sitt nuvarande boende."
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/allt-om-lagenhetsbyte/
Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter