• Tufftomat

Tovar

Hej.

Visste inte om det här är rätt kategori men hursomhelst så har min 11-åriga dotter fruktansvärda problem med tovar.

Hur mycket hon än försöker borsta och balsamera så ser det ut som hon bott 10 år i skogen efter bara en dag.

Försöker få henne till att klippa sig kort men hon vägrar. 
    Hon är dessutom troligen högsensitiv och har en smärttröskel som gör att hon typ får ont bara man petar på henne, vilket gör att hon är grymt håröm.

Någon som har tips på vad man kan göra. Finns någon mirakelkur, specialborstar etc?

• Svar på tråden Tovar
  • Anonym (Mamma Mu)

Ett tips är att införskaffa sig örngott av silke som motverkar fri under natten,eventuellt också sova med fläta-flätor.
    Införskaffa en bra hårmask,Waterclouds har en bra variant som jag själv använder.
    Tänk också att nu under vintern när man bär mössor att de också orsakar tovor likaså om man när höghalsade tröjor fleece.
    Här är materialvalen viktigt. Och att använda sköljmedel till syntetmaterial så de nte är statiska.
    Borsta finns i alla varianter. Jag skulle gå till en frisör och kolla. 

Vi har en av natur borst som är bra men har även köpt en på Normal ( butikens namn) som är i svart plast med plast borst men pluppar längst ut,den har både jag och dottern och den reder ut jättebra.
    Hoppad du fick lite handfasta tips☺️
    Oljor gillar vi inte att ha i håret men det är en smaksak. 

Dottern använder Marocan oil ibland.

• Anonym (Hmm)

....eller klippa håret kortare tills hon kan ta hand om det själv?

• Anonym (Wera)

Ha håret flätat?

Borsta ut håret med balsamspray och fläta det med en eller två flätor. Köp en riktigt bra borste som är skonsam för håret.
    När ni borstar ut tovorna så håll i håret ovanför så att det inte luggas.

• Anonym (Borsta mer)

Min dotter har väldigt tjockt hår och det blir tovor på några timmar bara. Hon måste borsta håret varje morgon och varje dag när hon kommer hem från skolan, två gånger om dagen åtminstone. Hon brukar också sova i flätor och då blir det lite lättare att borsta ut på morgonen sen.

Så börja borsta håret flera gånger om dagen. Det gör så ont när man väntar och bara försöker borsta en gång om dagen. Borstar man ofta gör det betydligt mindre ont!

• Anonym (Hin håle)

Ha håret flätat majoriteten av dygnet.
    Och just det, klippa det rejält. Som tur är så är hon bara 10 år och du vuxen så det bestämmer ju du? 

• Jemp

Balsamspray, håll det flätat.

Även om hon inte vill klippa sig kort, så se till att hon toppar det regelbundet. Håret trasslar sig lättare när det är slitet.

Silkestipset är också bra. Likaså bra produkter utifrån hårkvalitet. 

Är hon lockig? 

Svar på tråden Tovar