Less denna onyanserade skärmtidsdebatt.
Tja, fakta är ofta onyanserat....
Tja, fakta är ofta onyanserat....
Samma barnläkare du hänvisar till i dina länkar. Alltså Barnläkarföreningen. Vars tolkning då enligt henne inte är helt i enlighet med vad rapporterna säger.
https://www.expressen.se/mama/mamaliv/kritiken-mot-nya-raden-om-skarm-det-handlar-om-moralpanik/
https://www.telia.se/privat/digital-foralder/digital-foralder-artiklar/elza-dunkels-om-skarmtid-for-barn
Jag vänder mig emot det att så mångs uttalar sig så extremt självsäkert om skärmars elakhet utan att kunna peka på exakt vad det är man avser.
- de ger stillasittande! Jaha, men om jag låter mitt barn röra sig alla andra timmar, och du låter ditt barn sitta stilla mer i övrigt - vem blir mer stillasittande över dygnet?
- det är ett evigt flöde av info! - ok men om jag ställer in 10 lugna klipp barnet kan se och inte klicka sig vidare ut på nätet, är det då samma effekt som ohejdad TikTok eller Youtube?
Tycker också rådet med noll skärmtid, men att det ändå kan vara okej med Facetime till släktingar är skevt om skärmar nu i sig är farliga. Antingen är de ju det eller så är innehållet också en faktor som avgör.
Jadåså? Vilken psykisk ohälsa? Varför? All skärm? När upphör risken menar du? Eller är det även fara för kontorsar ned 8 h srbetstid vud datorn?
Eller om du föredrar engelska så har du här ca 16900 resultat som handlar om skärmtid och psykisk hälsa hos ungdomar, samtliga från 2020 och framåt: scholar.google.se/scholar&q=screen+time+and+mental+health+youth&hl=sv&as_sdt=0,5&as_vis=1
Det beror ju också på vad du som förälder gör med barnen utanför skärmen. Vi tittar på klipp där folk dansar till barnsånger med rörelser. Sen gör vi rörelserna ihop, och sen vill barnet dansa själv utan videon men med oss vuxna som deltagare. Då kan jag lätt lägga en timme bara på dansen. Vi tittar på klipp om färg och form och övar sen själva.
Om nu olika skärmtid är olika bra, vilket jag inte motsäger så är det SÅ msn ska uttrycka det. Inte att ?skärmtid? är dåligt.
Det är vad jag menar är onyanserat.
Ja faktiskt. Läste du min trådstart?
Jag vänder mig emot den ONYANSERADE bilden. Där man ska visa sig så duktig som inte har skärmtid för barnen. Men inte alltid direkt bryr sig sen, står med mobilen själv i handen när barnen leker, där man helt och fullt struntar i innehållet på vad barnen ser och hur skärmarna och det som tittas på används.