• Anonym (P)

Hjälm i pulkabacken?

Tink skrev 2024-01-20 11:10:29 följande:
    I en pulkabacke med stenar och träd och där man kommer upp i cykelfart är det väl ganska självklart att försöka skydda de små så gott man kan. Men att sätta hjälm på ett barn i en pulka som mamma eller pappa drar efter sig i ett snöre på en skogspromenad är lika tramsigt som de där hjälmarna som vissa sätter på sina barn som ska lära sig att krypa. Det är en jakt på en illusion att man kan skydda sitt älskade barn mot allt ont som den stora stygga världen kastar mot det. Barn som aldrig får lära sig hur det känns att få ett och annat blåmärke förvandlas till rädda och osäkra vuxna.

Det gäller att hitta en vettig balans mellan skydd och frihet, som med allt annat i livet. Man tar på sig bilbälte och har airbag och antisladd i bilen. Men ingen sitter med integralhjälm, visir, tandskydd och kevlarväst på medan man kör till jobbet med sin Volvo..
    Våra barn har förvisso inte haft hjälm när det dragits i pulka, men alltid när de åkt pulka i backen. Det är en enkel regel, liksom att vi alltid har hjälm när vi cyklar, även om man springcyklar i gångfart. Då blir det inget utrymme för diskussion. Cykel, oavsett form, kräver hjälm. Åka i snöig backe kräver hjälm, oavsett typ av backe. Skridskor likaså.

Det handlar inte om att skydda barnen från ont. Mina barn har fått väldigt ont av att ramla av cykeln, ramla på isen och när de trillat. Jag skyddar dem inte från att få lite ont. Jag försöker skydda dem från livslånga skador, svåra handikapp och död.
Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?