• Tink

Hjälm i pulkabacken?

Dottern hade aldrig någonsin hjälm i någon pulkabacke någonsin. Det hör till uppväxten att vurpa lite då och då och få lite snö i nyllet. Nu var det ju såklart inga isiga, 40-gradiga svartpister jag talar om utan mera normala, 30-40 meter långa barnbackar, där mössa och luva räckte gott och väl som skydd.

• Tink
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 10:14:57 följande:

Är hjärnan mindre benägen att skadas ju äldre barnet blir? Där har du svaret på din fråga. Förövrigt riktigt oansvarigt av alla föräldrar som låter sina barn åka utan hjälm, det är en otroligt billig livförsäkring. Att det skulle vara fjantigt är så jävla iq-befriat att säga att jag inte väljer att kommentera den saken mer än så.

I en pulkabacke med stenar och träd och där man kommer upp i cykelfart är det väl ganska självklart att försöka skydda de små så gott man kan. Men att sätta hjälm på ett barn i en pulka som mamma eller pappa drar efter sig i ett snöre på en skogspromenad är lika tramsigt som de där hjälmarna som vissa sätter på sina barn som ska lära sig att krypa. Det är en jakt på en illusion att man kan skydda sitt älskade barn mot allt ont som den stora stygga världen kastar mot det. Barn som aldrig får lära sig hur det känns att få ett och annat blåmärke förvandlas till rädda och osäkra vuxna.

Det gäller att hitta en vettig balans mellan skydd och frihet, som med allt annat i livet. Man tar på sig bilbälte och har airbag och antisladd i bilen. Men ingen sitter med integralhjälm, visir, tandskydd och kevlarväst på medan man kör till jobbet med sin Volvo..
  • Tink
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 11:57:16 följande:
    Bra att du förtydliga det så vi slapp idiotförklara dig. En backe syftar normalt sett till ett sluttande plan, men det tror jag du också begriper men att du nu försöker rädda dig själv genom att göra en pudel.
    Jag tror dessvärre inte att du har förmågan att idiotförklara mig, särskilt inte när du refererar till dig själv i pluralis majestatis.

Din kommentar som du säkert försökte få att låta förnumstigt framkommer snarare som cyniskt med en underton av bitterhet.

Kliv ner från dina höga hästar.
  • Tink
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 12:42:47 följande:
    Det märks om inte annat att dina föräldrar tänkte och gjorde precis som du förespråkar för du verkar ligga back x antal miljoner hjärnceller.
    Men lilla rara Rivjärnet / Sofia, tänk att du kan blir så arrrrg för en sån liten sak, det är nästan lite gullligt. Skulle du sitta och kasta ur dig klumpiga förolämpningar om du satt mitt emot mig på ett café också? Ja, du måste vara en underbar person med massor av vänner.

Nåja, du får gärna puttra och gorma vidare, men det blir för en tom arena då jag inte har för avsikt att bevaka denna tråd mer. Baiii!
Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?