• Spucks

Hjälm i pulkabacken?

Mina barn har aldrig haft hjälm när de åkte pulka. Men då har de åkt i rätt lugna backar, dvs. inget brant. Förutom en gång, för någon vecka sedan, då gick jag till en populärt pulkabacka i vårt område med min son och där var det både massor med folk (jullov) och det gick rätt snabbt. Vi gick hem efter två turer, för det var inte kul med all folk och svårt att styra och försökte man styra eller bromsa fick man på en sekund massvis med snö i ansiktet så man såg ingenting och ansiktet gjorde ont av kylan.
    Nä, vi stannar vid v
    år lilla backa, där det knappt finns folk (oftast är vi helt ensamma där) och det går lagom fort.

• Spucks
    Core skrev 2024-01-20 15:47:35 följande:

En kille i brorsans klass när de gick i trean kolliderade med en som var på väg upp för backen och vart en grönsak över ett ögonblick, och även om det inte är helt vanligt hör man om sånt emellanåt.

Visst händer saker emellanåt .... när man åker pulka, när man åker bil, när man åker buss, när man åker tåg, när man går ... 
    Då skulle man behöva ha hjälm på sig jämnt.
    Core skrev 2024-01-20 15:47:35 följande:

Bara för att marken är vit är den inte mjuk, jag undrar om ni som resonerar bort hjälm skulle släppa ut ungarna i samma backe på cykel utan hjälm på sommaren?

Jag moraliserar inte, jag tycker att var man får se efter sitt eget hus så att säga, men skulle inte falla mig in att släppa ungar utan hjälm i nedför, i farter upp till 40 km/h beroende på underlag.

Nej, jag skulle inte låta mitt barn cykla i samma backe utan hjälm, oavsett årstid. Skillnaden mellan cykel och pulka är att på en cykel sitter man på två hjul där man måste hålla balansen övenför marken, medan man i en pulka sitter praktiskt på marken. Stor skillnad!
    Och det var väl ingen som skrev att deras barn 
    åker med pulkan i 40km/h! De flesta (eller alla?) som skrev att deras barn inte (alltid) använder hjälm var tydlig med att det då inte är branta backar med hög tempo!
Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?