• Tremere

Ta sig ur ekorrhjulet och hitta glädjen igen

Den här frågan har två delar och den här kategorin var den minst dåliga att lägga inlägget i.

Del 1

Som rubriken lyder, hur skall man ta sig ut ekorrhjulet som livet är just nu?

Jag är man, 50 år. Har varit med samma kvinna i över 30 år.

Vi har tre barn som nu börjar bli vuxna.

Vi båda jobbar heltid.

Sedan några år tillbaka så känner jag mer och mer att jag sitter fast i denna vardagsrutin och jag är så sjukt trött på det.

Drömmen skulle vara att bara sticka från allt och luffa världen runt, men jag inser ju såklart att detta inte är möjligt.

Vi har det hyfsad ekonomiskt, men har inga överskott så att man spontant kan hitta på saker som kostar mer än några tusenlappar.

Hur/Vad skall jag göra för att komma från denna känsla och tristess?

Det tär både på mig och i förlängningen även vår relation.

Del 2

Denna tristess och leda återspeglas tyvärr även i vårt sexliv.

Jag har alltid haft en större sexdrift och en större aptit på sex och intimitet.

Min fru däremot har alltid varit nöjd med missionären under täcket lördag kväll.

Under småbarnsåren så lät jag det bero pga av just småbarn och livet i allmänhet.

Men sedan 4-5 år så har jag försökt att försiktigt ta upp detta och har kommit till insikt av vi helt enkelt är olika i detta. Jag saknar intimitet och fysisk beröring (och sex) och hon är nöjd med en kram nån gång ibland.

Även detta tär tyvärr på psyket och vår relation.

Kan tänka mig att jag kommer få många "men skilj dig då" och den tanken finns helt klart.

Men det är ju också så att vi har ett liv ihop och på alla andra punkter så trivs jag ju med henne som min partner.

Jag har inte heller många nära vänner och ingen jag vill prata om sådant här med.

Tyvärr innebär ju bristen på nära vänner också att den fritid man har (mer och mer nu när barnen är större) mest blir framför teven med serier och film. Vill egentligen ta mig för saker, men kommer av någon anledning aldrig dit.

Ser fram mot era bästa tips!

• Svar på tråden Ta sig ur ekorrhjulet och hitta glädjen igen
  • Anonym (Klara)

Del 1. Börja göra saker, tillsammans eller själv. Träna, gå på en kurs, spela golf. Det händer inte av sig själv, man måste göra något själv.

Del 2. Prata med din fru om hur du känner, och vad du vill. Mer kan du inte göra, utan då är det upptill dig att stanna eller lämna. 

Sedan hänger kanske detta ihop, om ni hade haft det roligare och gemensamma aktiviteter och hobbys, så kanske sexet inte blivit så viktigt. Nu är ju allt tråkigt i ert liv. 

• Anonym (Garnboll)

Spontant känns det som att 1 och 2 hänger ihop och rent logiskt är det ju precis så. Man blir mer intressant och attraktiv om man i övrigt har ett intressant liv. 

Ingenting kommer ändras av sig själv så vill du ha avbrott i den tråkiga vardagen måste du själv engagera dig och aktivt välja att göra något. Kanske finns det nån gammal hobby du kan återuppta?  Eller fundera på något nytt? Behöver inte vara så fancy eller avancerat men att man faktiskt börjar lyfta på häcken och undersöker möjligheter. 

Fundera rent allmänt på jobblivet och vardagen och se vilka förändringar du/ni är beredd på att göra rent konkret?  Kan det finnas möjlighet till att förhandla om löner,  arbetstider? Arbetstidsförkortning? Flex? Jobba hemifrån?  Jobba bara 4 dagar i veckan?  Allt vad man komma på för att skapa mer utrymme till förändringar till det bättre.  Att plötsligt ha en ledig eftermiddag eller en extra ledig dag ger möjlighet till kvalitetstid och andra utmaningar eller äventyr.  

Jag skulle råda att ni båda sätter er ner och pratar om punkt 1 och hur ni kan komma ur moment 22 och vardagens trista ekorrhjul. 
    Att tillsammans sätta upp nya mål att se fram emot kan i förlängningen ge pusch i sexlivet också utan att ens behöva orda så mycket om det.  För att när man väl blir mer aktiv brukar väldigt många reflektera över sin egen hälsa och att ta tag i hälsan kan göra att vissa saker blir aha-upplevelse.. kanske klimakteriebesvär och avsaknad av hormoner gör att man blir mer avstängd och  off i sina känslor , kanske ett högt blodtryck plötsligt sänks om man blir mer aktiv och glad och lusten kommer tillbaka.  Osv... 

• Anonym (H)

Ni behöver hitta på saker ihop. Gärna något med rörelse så kroppen också får sitt. Jag och min man har hållit på mycket med konditionsidrotter men nu håller inte kroppen för det längre. Att börja spela golf är ett bra tips. Fundera inte så mycket, anmäl till nästa grundkurs på närmaste klubb och prova. Att vandra är också en kanongrej. Det behöver inte vara så avancerat i början, kolla upp närmaste led och börja gå. Det finns massor av kartor på nätet. Eller boka en resa till något ställe ni aldrig varit som är annorlunda på något sätt.
    Det kommer kanske inte göra så stor skillnad på ert sexliv. Men ni hittar på saker tillsammans och det gör livet mindre tråkigt.

• Anonym (Pekka)
    Tremere skrev 2024-01-17 12:35:46 följande:
    Ta sig ur ekorrhjulet och hitta glädjen igen

Den här frågan har två delar och den här kategorin var den minst dåliga att lägga inlägget i.

Del 1

Som rubriken lyder, hur skall man ta sig ut ekorrhjulet som livet är just nu?

Jag är man, 50 år. Har varit med samma kvinna i över 30 år.

Vi har tre barn som nu börjar bli vuxna.

Vi båda jobbar heltid.

Sedan några år tillbaka så känner jag mer och mer att jag sitter fast i denna vardagsrutin och jag är så sjukt trött på det.

Drömmen skulle vara att bara sticka från allt och luffa världen runt, men jag inser ju såklart att detta inte är möjligt.

Vi har det hyfsad ekonomiskt, men har inga överskott så att man spontant kan hitta på saker som kostar mer än några tusenlappar.

Hur/Vad skall jag göra för att komma från denna känsla och tristess?

Det tär både på mig och i förlängningen även vår relation.

Del 2

Denna tristess och leda återspeglas tyvärr även i vårt sexliv.

Jag har alltid haft en större sexdrift och en större aptit på sex och intimitet.

Min fru däremot har alltid varit nöjd med missionären under täcket lördag kväll.

Under småbarnsåren så lät jag det bero pga av just småbarn och livet i allmänhet.

Men sedan 4-5 år så har jag försökt att försiktigt ta upp detta och har kommit till insikt av vi helt enkelt är olika i detta. Jag saknar intimitet och fysisk beröring (och sex) och hon är nöjd med en kram nån gång ibland.

Även detta tär tyvärr på psyket och vår relation.

Kan tänka mig att jag kommer få många "men skilj dig då" och den tanken finns helt klart.

Men det är ju också så att vi har ett liv ihop och på alla andra punkter så trivs jag ju med henne som min partner.

Jag har inte heller många nära vänner och ingen jag vill prata om sådant här med.

Tyvärr innebär ju bristen på nära vänner också att den fritid man har (mer och mer nu när barnen är större) mest blir framför teven med serier och film. Vill egentligen ta mig för saker, men kommer av någon anledning aldrig dit.

Ser fram mot era bästa tips!

Det du beskriver är vanligt och det enda du kan göra är antingen säga upp allt och luffa runt som du säger. Jag skulle rekommendera att lära dig acceptera saker och hitta glädjen i din tillvaro. Vad gäller sexandet så såg jag någon film häromdagen med kaliey coucou (hur man nu stavar det) hon sa något om att jag gillar att ha sex med dig, eller ja, åtminstone gillade innan vi fick sätta upp det på schemat varje gång. Illustrerar säkert hur saken ser ut för de flesta par efter ett tag. Sen så kan du vara medveten om att du är 50 och det brukar förknippas med en kris.

har en kompis vars pappa fick en kris och drog från familjen, han jobbade utomlands, hade säkert skoj ett år, han är 70 idag, alkoholiserade och utslagen, ingen familj och bor i en nedrökt lägenhet. Han ångrar nog sitt livsval.
  • Tremere
    Anonym (Klara) skrev 2024-01-17 12:41:38 följande:

Del 1. Börja göra saker, tillsammans eller själv. Träna, gå på en kurs, spela golf. Det händer inte av sig själv, man måste göra något själv.

Del 2. Prata med din fru om hur du känner, och vad du vill. Mer kan du inte göra, utan då är det upptill dig att stanna eller lämna. 

Sedan hänger kanske detta ihop, om ni hade haft det roligare och gemensamma aktiviteter och hobbys, så kanske sexet inte blivit så viktigt. Nu är ju allt tråkigt i ert liv. 

Tack för ditt svar.
    Du har säkert rätt i det du säger.
    Problemet ligger mer i att jag inte kan komma på vad jag skulle vilja göra.
    Delvis beror det på media tror jag. Man ser alla dessa människor som reser världen runt, renoverar fina sommarhus i Portugal, åker runt i Europa med husbil osv... Du fattar.
    Jag vill ju känna samma "friehetskänsla" som det, även om jag i grund vet att det bara en en image.

En del av problemet ligger också i att det är bara jag som känner så här i vår relation. Frun har ingen eller väldigt lite förståelse för det jag känner.

Hon är mer än nöjd med att träffa väninnan en gång varannan månad och träna någon gång varannan vecka. Resten av tiden vill hon bara krypa upp i soffan och kolla serier. Och det är absolut inga problem för mig. Vi delar hushållssysslor och så, så det är inte där problemet ligger.

Visst, jag kanske har en femtioårskris, absolut.

Det känns bara så radikalt att lämna någon som man levt med i trettio år, bara för att man är trött på vardagslunken.
    Nej, jag vet varken ut eller in nu!

• Anonym (Ta ansvar för ditt liv)

Vad är det som hindrar att du börjar bygga modelljärnväg, träna för vasaloppet, engagera dig i Lions, släktforska, fågelskåda? Hitta något du kan lägga lite lagom tid på under kvällar och helger, skapa en guldkant i ditt liv.

• Anonym (40ish)

Detta är kanske ett superdåligt tips men eftersom jag har varit i samma sits som dig så delar jag med mig. Det började märkligt nog av att en av fruns bästa vänner kom på sin man med att träffa prostituterade och dumpade honom, vi diskuterade att lite sex leder till frustration och i värsta fall till denna form av otrohet och vi var överens om att det är bättre att utnyttja prostituterade än att skaffa en flickvän vid sidan om -> det är ju bara sex och inga känslor. Sen gick det en tid och jag har verkligen ingen lust att gå till prostituterade och en kväll tog jag upp att jag känner att mitt sexbehov inte är tillfredsställt och att vi måste göra något åt det. Lösningen blev att jag fick knulla henne när jag var sugen med glidmedel.. i utbyte gör jag allt mer av det hushållsnära arbetet så att hon kan slappna av mer. Vi ska också hitta på mer grejer tillsammans så en gång i månaden åker vi iväg och gör något kul!

Det kändes lite hemskt i början men nu har vi ett aktivare sexliv än någonsin - hon har till och med börjat ta initiativ! Jag är mest sugen på morgonen och hon på kvällen så den senaste veckan har vi haft sex två gånger om dagen.

• Jemp

Del 1: varför har du inte möjlighet att uppfylla drömmen? Det är väl nu det borde finnas möjlighet, eller åtminstone så pass snart att det är värt att planera för det. 

Barnen håller på att bli vuxna, beroende på vad det innebär mer exakt så tyder det ju på att ni snart har både mindre ansvar och mindre utgifter. Det överskottet på några tusenlappar ni har nu kanske växer, och kanske bör sparas om detta är något du vill satsa på? 

Var vill du resa? Tänkte du jobba utomlands? Tror du du har möjlighet att få tjänstledigt? 

Det som gör mig lycklig och att känna livet mindre som ett ekorrhjul är just att se att jag har möjligheter att bestämma själv. 

• Anonym (Klara)
    Tremere skrev 2024-01-17 13:42:11 följande:

Tack för ditt svar.
    Du har säkert rätt i det du säger.
    Problemet ligger mer i att jag inte kan komma på vad jag skulle vilja göra.
    Delvis beror det på media tror jag. Man ser alla dessa människor som reser världen runt, renoverar fina sommarhus i Portugal, åker runt i Europa med husbil osv... Du fattar.
    Jag vill ju känna samma "friehetskänsla" som det, även om jag i grund vet att det bara en en image.

En del av problemet ligger också i att det är bara jag som känner så här i vår relation. Frun har ingen eller väldigt lite förståelse för det jag känner.

Hon är mer än nöjd med att träffa väninnan en gång varannan månad och träna någon gång varannan vecka. Resten av tiden vill hon bara krypa upp i soffan och kolla serier. Och det är absolut inga problem för mig. Vi delar hushållssysslor och så, så det är inte där problemet ligger.

Visst, jag kanske har en femtioårskris, absolut.

Det känns bara så radikalt att lämna någon som man levt med i trettio år, bara för att man är trött på vardagslunken.
    Nej, jag vet varken ut eller in nu!

Skaffa egna hobbys då. Inget händer om du inte gör något. Sedan så bry dig inte om vad andra gör, eller om du vill ha som dom så jobba för det. Du äger ditt liv.

Har du verkligen pratat med din fru ordentligt, att du inte trivs och att du funderar på framtiden? 

• Tremere

Tack för era svar så långt.

Många bra förslag, det tackar jag för.
    Några svar på ovanstående.

Jag har pratat med henne flera gånger om att jag känner mig fast i vardagen, men hon avfärdar det med att "så är livet, bara att leva med det" och jag tror det beror på att hon i det stora hela är nöjd.

Vad det gäller hobby, så absolut. Jag har några redan, men behöver hitta någon där jag samtidigt träffar andra människor.

Vill vara tydlig med att det behöver inte vara en aktivitet tillsammans med min fru.
    Hon är som sagt nöjd som det är och jag tror det blir svårt att hitta något vi båda skulle uppskatta. Men självklart skall jag även undersöka detta med henne.

Vad det gäller pengar så har vi gemensam ekonomi och jag kan inte med gott samvete spendera mycket pengar på mig om inte hon gör detsamma. Det känns inte juste.

Skall också tillägga att vi har husvagn och reser utomlands med den nästan varje sommar. Verkligen älskar dessa resor, men tyvärr hindrar ju arbeta och pengar att man gör det mer än de få veckor man har varje sommar.
    Så resten av året så går det få dagar som jag inte tänker på, eller planerar för nästa års resa. Men det är lite som en drog, man vill hela tiden ha något mer.

Fasen, det låter som att jag bara ser hinder och är negativ, men det är så det känns just nu.

Men jag uppskattar verkligen era svar och jag har fått fler idéer som jag ska undersöka. Solig

Svar på tråden Ta sig ur ekorrhjulet och hitta glädjen igen