• Anonym (Turkos)

Spridd Äggstockscancer i tonåring

En tonåring har blivit opererad för äggstockscancer som hade spridit sig åtminstone överallt i magen också. Tarmen (vet inte vilken del) fungerar inte efteråt så hon kan inte äta eller dricka och får dropp och näring istället.

Jag vet inte hur långt cancern har spridit sig men minst i magen. Hur allvarligt är det med tarmen? Jag vet inte exakt när hon opererades. Jag läste att det kan vara normalt att tarmen inte funkar efter en magoperation men jag vet som sagt inte hur länge sen operationen var och om det hoppet är ute nu att den ska börja fungera. Jag vet inte heller vilken del av tarmen som avses men kan det vara ändtarmen om man inte kan äta och dricka? Den kan man väl klara sig utan i värsta fall med en stomipåse?

Jag svamlar och är orolig för flickan. Berätta vad ni vet om ämnet, litet eller stort.

• Svar på tråden Spridd Äggstockscancer i tonåring
  • Anonym (M)

Varför frågar du inte föräldrarna istället? 

Ingen här kan svara på vad som är fel med tarmen eller hur långt cancern har spridit sig. 

• Anonym (Turkos)
    Anonym (M) skrev 2024-01-17 20:33:15 följande:

Varför frågar du inte föräldrarna istället? 

Ingen här kan svara på vad som är fel med tarmen eller hur långt cancern har spridit sig. 

Som du säkert fattar så är det inte läge att korsförhöra föräldrarna just nu. Detta är ett diskussionsforum där man kan diskutera och lära sig saker av andra. Någon insatt eller som har haft denna cancer kan säkert berätta om deras erfarenhet och vad som låter troligt i fallet jag pratar om.

Kom på en sak, kan det vara så att tarmen inte funkar pga cancern eller är det mer troligt att något hände under operationen som tydligen var stor eftersom att cancern hade spridit sig så mycket i magen?
  • Anonym (Tyvärr)

Med välspridd cancer låter det som en dödsdom.

• Anonym (Turkos)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-17 20:46:18 följande:

Med välspridd cancer låter det som en dödsdom.

Det är det jag är rädd för då den åtminstone är spridd i magen och tarmen inte funkar nu. Det känns som att tarmen är ett mer akut problem för tillfället och att just det kan gå riktigt illa snabbt men jag är ingen läkare. Jag hoppas och ber att det går att hålla cancern stången så att det hinner komma nya mediciner och ett botemedel så att hon blir helt frisk.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-17 20:50:23 följande:
    Det är det jag är rädd för då den åtminstone är spridd i magen och tarmen inte funkar nu. Det känns som att tarmen är ett mer akut problem för tillfället och att just det kan gå riktigt illa snabbt men jag är ingen läkare. Jag hoppas och ber att det går att hålla cancern stången så att det hinner komma nya mediciner och ett botemedel så att hon blir helt frisk.
    Det kommer inte hinna komma fram några nya mediciner på marknaden för att hinna rädda ungdomen om det vore så illa. Nu beror det på om de lyckats operera bort alla cancertumörer, att det inte växer fram nya och att det inte bildas metastaser.
  • Anonym (Turkos)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-17 20:52:59 följande:
    Det kommer inte hinna komma fram några nya mediciner på marknaden för att hinna rädda ungdomen om det vore så illa. Nu beror det på om de lyckats operera bort alla cancertumörer, att det inte växer fram nya och att det inte bildas metastaser.
    Hur allvarligt är det med tarmen/tarmarna om du råkar veta det? Hon kan alltså inte äta eller dricka. Jag läste att det kan vara en vanlig komplikation efter operation men jag vet inte hur många dagar det var sen hon opererades exakt. Om vi säger så här istället; efter ungefär hur många dagar är det kris om inte det med tarmarna går att fixa eller dom börjar fungera självmant? Om någon här vet det.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-17 21:06:56 följande:
    Hur allvarligt är det med tarmen/tarmarna om du råkar veta det? Hon kan alltså inte äta eller dricka. Jag läste att det kan vara en vanlig komplikation efter operation men jag vet inte hur många dagar det var sen hon opererades exakt. Om vi säger så här istället; efter ungefär hur många dagar är det kris om inte det med tarmarna går att fixa eller dom börjar fungera självmant? Om någon här vet det.
    Ingen kan veta säkert, men det är ju inte bra så klart. Sedan om det beror på cancer eller bara ändå kan man inte heller veta. Tarmar går alltid att fixa på ett eller annat sätt om de inte fungerar som de ska. Nu förstår jag inte vad du menar med att hon inte kan äta eller dricka, får hon IV-näring då eller?
  • Anonym (Tyvärr)

Alltså, tarmar går alltid att fixa om det inte är cancer för då måste man veta mer om läget. Stomipåse kanske behövs t ex om hon har vanliga problem.

• Anonym (S)
    Anonym (Turkos) skrev 2024-01-17 20:45:43 följande:
    Som du säkert fattar så är det inte läge att korsförhöra föräldrarna just nu. Detta är ett diskussionsforum där man kan diskutera och lära sig saker av andra. Någon insatt eller som har haft denna cancer kan säkert berätta om deras erfarenhet och vad som låter troligt i fallet jag pratar om.

Kom på en sak, kan det vara så att tarmen inte funkar pga cancern eller är det mer troligt att något hände under operationen som tydligen var stor eftersom att cancern hade spridit sig så mycket i magen?
    Förstår om du är orolig och vill veta hur det ligger till, men att diskutera och spekulera kring ett allvarligt sjukt barn/ungdom på ett forum är respektlöst. Skulle du vilja att någon diskuterade din hälsa på ett forum om du var allvarligt sjuk? Det hade i alla fall inte jag och särskilt inte om det gällde mitt barn.

Snälla sluta.
Svar på tråden Spridd Äggstockscancer i tonåring