Inlägg från: Agda90 |Visa alla inlägg
  • Agda90

Ensambarn och ärva hus

Sås om arvs- och gåvoreglerna är nu hade det bästa varit om dina föräldrar gav dig huset som gåva. Du är ensambarn om att ärva så det är ju inget konstigt. 

MEN!! Jag hade starkt rekommenderat att hur dina föräldrar än gör (låter dig få huset som gåva eller att du får det via arv längre fram) att det blir ENSKILD EGENDOM. 

Du skriver att dina föräldrar ska bo kvar i en lägenhet som tillhör fastigheten. Ponera att de ger dig/er huset som gåva och det inom några år kommer så långt att det bli skilsmässa? Då kommer du att tvingas köpa ut din man för att få behålla huset alternativet är att du och dina föräldrar tvingas flytta vid en försäljning. 

Hur mycket du än älskar din man så skydda dig själv!

• Agda90
    Ballina skrev 2024-01-19 11:49:58 följande:

Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 

Dina föräldrar kan gå i borgen för dig. 
    Men om det blir problem med lån så kanske de kan skriva testamente att du ärver dem som enskild egendom?

Och jag är ledsen men snälla, utgå aldrig ifrån att det ALDRIG kommer att bli "några sådana problem". Folk förändras, begår misstag, får "kocko psykbryt", medelålderkriser och kan göra konstiga saker. 
Svar på tråden Ensambarn och ärva hus