Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Ensambarn och ärva hus

Ballina skrev 2024-01-19 11:49:58 följande:

Tusen tack och jättebra synpunkt! Dock blir det kanske knepigt då jag inte tror att jag skulle kunna få ta över lånen själv pga för låg inkomst?? Antar att banken ska bedöma om man är i en nog bra ekonomisk situation för att kunna genomföra det här?

Hur klokt det än låter att göra så, så vet jag att det aldrig skulle bli några sådana problem. Vi har barn tillsammans samt han flyttade till Sverige "för min skull" då han är från Irland och även så min mor ( de är från samma stad där våra familjer känner varandra osv). Skulle vi i framtiden skiljas så vet jag att vi skulle hitta en bra lösning för båda. 

Ni kan skriva ett avtal om att du vid eventuell skilsmässa behåller huset mot att du månadsvis betalar av halva värdet till honom under en period på 5-20 år eller så, motsvarande ett lån. En viss ränta tillkommer då rimligtvis.
  • Tom Araya
    Cathariiina skrev 2024-01-20 00:14:03 följande:
    Varför skulle mannen ha rätt till halva värdet, om det är HENNES föräldrar som skänker HENNE sitt hus? Det räcker väl att han får tillbaka eventuella amorteringar som han gjort på renoveringslånet?
    Mitt förslag utgår från läget att huset blir TS och hennes man gemensamma egendom, vilket TS har uttryckt sig tro är nödvändigt av ekonomiska skäl.
    Det är inte säkert att han kan låna till renovering utan huset som säkerhet.
  • Tom Araya
    Ms H skrev 2024-01-20 10:56:49 följande:

Jag instämmer om att TS inte ska vara naiv, men det gäller även sambon. Varför ska han gå med på att vara ansvarig för lån för något som han inte äger och inte har rätt till vid separation? 

Mycket bra fråga.
    En annan bra fråga är om banken lånar ut pengar till honom utan att har har del i ägandet som säkerhet för lånet?
Svar på tråden Ensambarn och ärva hus