Dyslexi? Svårt att knäcka läskoden?
Det är inte dyslexi, det är mer vanlig utveckling.
Anonym (fundersam) skrev 2024-01-18 23:18:20 följande:
Kan det vara dyslexi? Samtidigt så verkar barn med dyslexi ha svårt med finmotorik och att rita detaljrikt. Något som inte stämmer för dottern..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-18 23:20
Glömde tillägga att jag även läst att dyslektiker även verkar uppvisa tecken på att de har ett litet ordförråd, vilket inte heller stämmer överens med dottern.. Språket har varit välutvecklat från start och vi fick höra från BVC redan tidigt att hon låg över medel när det kom till att formulera flerordsmeningar etc.
Finmotorik och dyslexi har jag heller aldrig hört ska hänga ihop. Däremot lessnar många på att skriva dvs använda sig av finmotoriken, när de har dyslexi. Min pappa som var dyslektiker var en fena på olika sorters finmotorik.
Oavsett dyslexi eller inte. Fortsätt läs för dem. Uppmuntra dem när de känner igen ord eller bokstäver. Fortsätt också prata med dem som "vuxna". Säg inte kissen, vovven, totto, kossa osv utan använd ord som katten, hunden, hästen och kon. Det ger dem ett stort och bra ordförråd tillsammans med böcker, högläsning och så vidare.
Sedan behöver inte en dyslexidiagnos vara världens undergång. De har ofta andra saker som de blir grymma på ändå. Känner exempelvis mekaniker som är dyslektiker som lärt sig skruva på motorer och andra praktiska saker istället.
Själv arbetar jag med texter och vi har insett att vi är minst tre dyslektiker som arbetar med dessa texter. Ingen hade anat det förren vi själva berättade det. Så det går att jobba med spårk även som dyslektiker.