• Anonym (A)

Ska man inte rengöra vid blodprov?

Var på ett lab nyss och lämnade blodprover. Sköterskan satte bara på remmen och började leta kärl. innan hon stack mig - två gånger eftersom jag är svårstucken . (Det händer nästan varje gång.)

Jag har för mig att sköterskan vanligtvis rengör armvecket först med någon form av desinficering. Det kändes lite skumt att hon bara började sticka. 

Hon var överlag otrevlig mot mig och sina kollegor. När jag sa att de alltid kör med butterfly på mig eftersom jag har små, rullande kärl så började hon argumentera emot. Det händer aldrig annars utan de plockar helt enkelt fram en butterfly. 

När jag skulle opereras stack de mig ungefär sju gånger eftersom det nästan är omöjligt att sätta infarter på mig. Det var flera sköterskor som försökte, inklusive narkossjuksköterskor, och de fick sätta dropp enbart för att hålla kärlet öppet.

Så knepiga är mina kärl så jag orkar inte dividera om det. Jag har dessutom stött på den här sköterskan förut när hon lyckades spräcka ett kärl och skyllde på mig fast jag satt helt still och gjorde som hon sa. 

Det blev lite extra rant men min fråga är alltså om det är ett normalt förfarande? 

Jag funderar på att lämna ett klagomål och undrar om det är något att ta upp. 

• Svar på tråden Ska man inte rengöra vid blodprov?
  • EpicF

Att man inte spritar är normalt. Så länge det inte är synligt smuts, då ska man självklart rengöra först. Sprit får dock kärlen till att dra ihop sig och "försvinna". 

Att hon var otrevlig mot dig är absolut inte ok. Säger du att de brukar ta med bytterfly så ska hon ta fram en, utan att ifrågasätta. Mång patienter ved vad som fungerar för just dem. Jag frågade alltid mina om vilket arm som ex fungerar bäst. Ber någon om butterfly så tar jag det (dock tar jag i princip alltid med butterfly). 

Så ja, att hon var otrevlig ska du absolut lämna klagomål på. 

• Anonym

Var  det i övrigt ohygienskt , bar hon ringar eller armband?

• Anonym (Lab)

Jag jobbar på sjukhuslab med att ta prover och har gjort det länge.

Man måste absolut sprita huden vid insticksstället även utan synlig smuts! 

Däremot är det vanligt att patienter berättar att de är svårstuckna men där jag gör en helt annan bedömning.  Oftast har det rört sig om erfarenheter de haft som sjuka och varit i betydligt sämre skick än de är i under besöket hos mig.

Ibland skulle butterfly vara även vara mitt val om det inte vore för att provet i sig kräver att man sticker med vanlig nål. Några exempel på analyser som kräver det är koagulationsutredningar, blodgaser och vid s.k. "varma rör".

Men oavsett ska du naturligtvis inte behöva få ett otrevligt bemötande!

• EpicF
    Anonym (Lab) skrev 2024-01-19 16:18:53 följande:

Däremot är det vanligt att patienter berättar att de är svårstuckna men där jag gör en helt annan bedömning.  Oftast har det rört sig om erfarenheter de haft som sjuka och varit i betydligt sämre skick än de är i under besöket hos mig.

Ibland skulle butterfly vara även vara mitt val om det inte vore för att provet i sig kräver att man sticker med vanlig nål. Några exempel på analyser som kräver det är koagulationsutredningar, blodgaser och vid s.k. "varma rör".

Nej, man måste inte sprita. Det "måstet" är borta sedan länge. 
  • Anonym (Nja?)
    Anonym (Lab) skrev 2024-01-19 16:18:53 följande:

Det finns så vitt jag kan se regioner som inte har den bestämmelsen längre.

"Sedan mer än ett decennium tillbaka är rekommendationen i Region Kronoberg att inte desinficera ren hud inför en vanlig venös blodprovstagning, med undantag för blododlingar."

www.vardfokus.se/biomedicinsk-laboratorievetenskap/oftast-onodigt-sprita-fore-blodprovstagning/
  • Anonym (Lab)
    Anonym (Nja?) skrev 2024-01-19 18:32:38 följande:
    Det finns så vitt jag kan se regioner som inte har den bestämmelsen längre.

"Sedan mer än ett decennium tillbaka är rekommendationen i Region Kronoberg att inte desinficera ren hud inför en vanlig venös blodprovstagning, med undantag för blododlingar."

www.vardfokus.se/biomedicinsk-laboratorievetenskap/oftast-onodigt-sprita-fore-blodprovstagning/
    Det var helt nytt för mig och inte vedertaget i min region. Vi går efter denna: www.vardhandboken.se/undersokning-och-provtagning/blodprov/blodprov-venos-provtagning/tillvagagangssatt/
  • EpicF
    Anonym (Nja?) skrev 2024-01-19 18:41:17 följande:
    Ja, det verkar vara lite olika. // Solig
    Det ksn säkert vara lite olika. Men jag tror de flesta går efter att inte sprita så länge det inte är synlig smuts. 

Dessutom behöver det aldrig vara sterilt rent när man tar blodprover. 

Abonym (Lab): Menar du allvar att ni inte ha lokala anvisningar vid venlösa blodprover? Det borde ni absolut få till. 
  • Anonym (Lab)
    EpicF skrev 2024-01-19 19:29:07 följande:
    Det ksn säkert vara lite olika. Men jag tror de flesta går efter att inte sprita så länge det inte är synlig smuts. 

Dessutom behöver det aldrig vara sterilt rent när man tar blodprover. 

Abonym (Lab): Menar du allvar att ni inte ha lokala anvisningar vid venlösa blodprover? Det borde ni absolut få till. 
    Jo men våra lokala anvisningar för venpunktion är utformade efter vårdhandbokens. 
  • Anonym (Lova)

Skulle inte vilja och det har aldrig hänt att de inte har spritat huden före blodprov på mig. Skulle de inte göra det så skulle jag säga till, annars inget blodprov. 
    Någon skrev om synlig smuts, jisses, bakterier som ev kan finnas på huden syns inte. 

Svar på tråden Ska man inte rengöra vid blodprov?