• Anonym (Rådlös)

Barn som vägrar vantar?

Har en tvååring som VÄGRAR alla vantar  utom tunna bomullsvantar. Med vägrar är det alltså totalt sammanbrott och gråt. Alla andra vantar vi prövar slits av. Tvingar vi på ett par under jackan står barnet 50 cm utanför ytterdörren och bara gråter och skriker allt han kan med tårarna rinnande och vägrar röra sig mer än att slita i vantarna.

Vad gör man? Att vara inne hela dagen är inget bra alternativ med ett barn som behöver röra sig men när termometern går lägre än nån enstaka minus blir de vantarna  han accepterar inte nog - han blir kall.

Råd?

• Svar på tråden Barn som vägrar vantar?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 10:04:23 följande:
    Barn som vägrar vantar?

Har en tvååring som VÄGRAR alla vantar  utom tunna bomullsvantar. Med vägrar är det alltså totalt sammanbrott och gråt. Alla andra vantar vi prövar slits av. Tvingar vi på ett par under jackan står barnet 50 cm utanför ytterdörren och bara gråter och skriker allt han kan med tårarna rinnande och vägrar röra sig mer än att slita i vantarna.

Vad gör man? Att vara inne hela dagen är inget bra alternativ med ett barn som behöver röra sig men när termometern går lägre än nån enstaka minus blir de vantarna  han accepterar inte nog - han blir kall.

Råd?

Har ni provat att gå ut utan? Gå ut och lek och när han klagar så säg att det är antingen vantar på eller gå hem. 
  • Anonym (Mamma)

Bädda ner armarna under en varm filt i vagnen om ni ska gå promenad. Med utelek blir det så klart svårare. Kan barnet fås att välja mellan två par varma vantar? Alltså, lägg fram och fråga vilket par hen vill ha idag. Stoppa undan bomullsvantarna så de inte syns.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 10:04:23 följande:
    Barn som vägrar vantar?

Råd?

Min erfarenhet kring småbarn och vantar är att de inte vill ha dem pga att de inte kan greppa tag om saker när de är stora,tjocka och klumpiga,likt som att vi vuxna ska försöka göra något med stora tjocka grytvantar.
    Barns finmotorik hämmas helt enkelt när vantarna är för klumpiga för den lilla handen.
    En del jackor och overaller har numera även en väldigt tajt mudd längst ner på handleden?fattar inte varför de flesta plaggen har dem ens?
    Sätter man då vanten innanför ytterplaggen med denna tajta mudd så stryper det blodflödet till handen och faktum är att barnen fryser LÄTTARE om händerna då.

Kolla upp lite tjockare tumvantar vantar i ULL eller så har tex polarn och pyret och Hestla väldigt bra tumvantar som inte är så stora just vid handen men väldigt rymliga och vida längs armen som lätt går att dra långt upp på armen utan att klämma åt.

Ett alternativet jag också kan komma på är att ha tunnare tummvantar i ull under ett par fodrade regnvantar?om fodret inte är gör tjockt.

Det sista allternativ som jag har anammat på mitt eget barn var att få ett par stickade vantar åt oss som var skräddarsydda.
    Vi fick dem stickade i mjukaste tunn ull och som blev fodrade i fleece. Vi fick även mudden längre än normalt som gick upp till armvecket och som enkelt fick plats under overallen utan att klämma åt.

kom nu även att tänka på att en tjockare ull vante med en handledsvärmare över där man sticker ut timmen också kan vara ett allternativ.

Jobbar på en utomhus förskola så ser detta dagligen.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 11:08:49 följande:
    Min erfarenhet kring småbarn och vantar är att de inte vill ha dem pga att de inte kan greppa tag om saker när de är stora,tjocka och klumpiga,likt som att vi vuxna ska försöka göra något med stora tjocka grytvantar.
    Barns finmotorik hämmas helt enkelt när vantarna är för klumpiga för den lilla handen.
    En del jackor och overaller har numera även en väldigt tajt mudd längst ner på handleden?fattar inte varför de flesta plaggen har dem ens?
    Sätter man då vanten innanför ytterplaggen med denna tajta mudd så stryper det blodflödet till handen och faktum är att barnen fryser LÄTTARE om händerna då.

Kolla upp lite tjockare tumvantar vantar i ULL eller så har tex polarn och pyret och Hestla väldigt bra tumvantar som inte är så stora just vid handen men väldigt rymliga och vida längs armen som lätt går att dra långt upp på armen utan att klämma åt.

Ett alternativet jag också kan komma på är att ha tunnare tummvantar i ull under ett par fodrade regnvantar?om fodret inte är gör tjockt.

Det sista allternativ som jag har anammat på mitt eget barn var att få ett par stickade vantar åt oss som var skräddarsydda.
    Vi fick dem stickade i mjukaste tunn ull och som blev fodrade i fleece. Vi fick även mudden längre än normalt som gick upp till armvecket och som enkelt fick plats under overallen utan att klämma åt.

kom nu även att tänka på att en tjockare ull vante med en handledsvärmare över där man sticker ut timmen också kan vara ett allternativ.

Glömde: skulle även klippa upp den tajta mudden om sådan finns?helt onödig i min mening att den ens finns.
    Har man bra vantar utanpå plagget kommer varken kyla eller snö in.
  • Anonym (Sockan)

Raggsockar på händerna som når upp till armhålorna och sedan overall eller jacka ovanpå. Ofta funkar det med vantar utanpå, men det beror lite på hur anti barnet är. Sedan får man kanske charma och underhålla lite extra för att distrahera och undvika att barnet fastnar i skrik och bråk. Vi hade också vantar som satt ihop och som man satte på så att de låg över ryggen (Smittens tror jag att de hette) och var  omöjliga för barnet att ta av när overallen var på.

Vi bor där det blir direkt farligt kallt på vintern och ytterkläder inte går att förhandla om eller låta barnet bli lite kallt för att få känna efter själv först. Min yngsta var dessutom en inbiten nudist och ville helst vara helt utan kläder under sina första år - jag ser det som en prestation att hon fortfarande har alla tio tår. 

Ett tips är att ge barnet ett par vantvärmare. Vi har en variant i ylle med ris (? eller korn?) inuti som man värmer upp i mikron och sedan stoppar i vantarna. De är väldigt poppis bland våra barn.

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Sockan) skrev 2024-01-20 11:59:04 följande:

Raggsockar på händerna som når upp till armhålorna och sedan overall eller jacka ovanpå. Ofta funkar det med vantar utanpå, men det beror lite på hur anti barnet är. Sedan får man kanske charma och underhålla lite extra för att distrahera och undvika att barnet fastnar i skrik och bråk. Vi hade också vantar som satt ihop och som man satte på så att de låg över ryggen (Smittens tror jag att de hette) och var  omöjliga för barnet att ta av när overallen var på.

Vi bor där det blir direkt farligt kallt på vintern och ytterkläder inte går att förhandla om eller låta barnet bli lite kallt för att få känna efter själv först. Min yngsta var dessutom en inbiten nudist och ville helst vara helt utan kläder under sina första år - jag ser det som en prestation att hon fortfarande har alla tio tår. 

Ett tips är att ge barnet ett par vantvärmare. Vi har en variant i ylle med ris (? eller korn?) inuti som man värmer upp i mikron och sedan stoppar i vantarna. De är väldigt poppis bland våra barn.

Ja raggsockor!
    det har vi på våra småbarn när de sover utomhus☺️
  • Anonym (A)

Hade sällan vantar som barn. Röda händer men jag klagade inte har mamma sagt. Jag har inte blivit mer sjuk för det (tvärtom) och det gick över när jag blev några år äldre.

• Anonym (Hin håle)

Kort och gott, tvinga inte pågen att ha vantar. 
    Ha med dem och anpassa utevistelsen så gott det går, någon gång kommer han att acceptera dem. 

• Anonym (Rådlös)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-20 10:10:33 följande:

Bädda ner armarna under en varm filt i vagnen om ni ska gå promenad. Med utelek blir det så klart svårare. Kan barnet fås att välja mellan två par varma vantar? Alltså, lägg fram och fråga vilket par hen vill ha idag. Stoppa undan bomullsvantarna så de inte syns.

Ja, filt var bra så länge barnet accepterade filt, men sen en tid åker den ut på marken direkt.

Har lagt fram både dubbelstickade ull, tunna ullvantar och tjockvantar, men så länge barnet verkar kolla ihåg bomullsvantarna duger inget annat. Ska nog dock göra som du säger och helt gömma bonullsvantarna så de inte ?finns  kvar?.
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Sockan) skrev 2024-01-20 11:59:04 följande:

Alltså så fort vi tar på nåt annat är det liksom illvrål just nu. På förskolan går det tydligen bra med andra vantar men hemma är det tvärnit. Som sagt stannar ju barnet med fötterna låsta i marken och skriker om vi ändå tar på andra vantar, Så då blir utevistelsen lite begränsad. Men det kanske är att man får ta det några gånger? Jag kan kompromissa när det är runt nollan eftersom jag själv lätt blir för varm, men när vi har -17 är en kompromiss inte direkt så bra.
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 12:13:04 följande:
    Ja raggsockor!
    det har vi på våra småbarn när de sover utomhus☺️
    Fast då tappar man väl greppförmågan helt om man inte har en tumme?
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (A) skrev 2024-01-20 12:25:15 följande:

Hade sällan vantar som barn. Röda händer men jag klagade inte har mamma sagt. Jag har inte blivit mer sjuk för det (tvärtom) och det gick över när jag blev några år äldre.

Hm, mja. Jag gillade heller inte vantar värst men mitt barn klagar ju på kylan med när han sen blir kall, fast då mer i form av bara gråt, inte direkt ?oj jag är kall om händerna nu vill jag ha varma vantar? utan mer ?allt är dåligt nuuuuuu?.
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 11:08:49 följande:

Handledsvärmare över vante har jag inte testat! Det kanske är värt nåt iaf? dubbelvante av tunnare modell gick dock tvärbort .

• Anonym (Sofia)
    Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 12:47:45 följande:
    Fast då tappar man väl greppförmågan helt om man inte har en tumme?
    Ja det gör man till viss del förstås men KAN ju vara värt att testa! 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 12:51:01 följande:

Handledsvärmare över vante har jag inte testat! Det kanske är värt nåt iaf? dubbelvante av tunnare modell gick dock tvärbort .

Jag förstår absolut ditt dilemma nu när det är så kyligt ute?
    tänker att OM nu barnet vägrar ullvante i kombination med handledsvärmare KAN det kanske ändå är bättre att ha de vanliga vantarna som hen gillar ihop med handledsvärmare? 

Syvende och sist värmer de mer än utan?.
    Kan det även vara så att hens favoritvantar har en speciell färg?
    barn fastnar lätt i saker vi vuxna inte ser?
    Ibland kan även ett roligt motiv ( tex bamse) göra att barnet vill ha ett speciellt plagg.
    Kanske går det att sätta på ett litet motiv på vantarna så den blir mer attraktiva? 

Ja dessa små viljestarka barn,man får verkligen slå Knut på sig själv😅
    De vet exakt vilka knappar de ska trycka på därför det oftast funkar bättre på förskolan 🙂

• Anonym (A)

Jag har aldrig varit så noga med att man måste gå ut i alla väder.

Rasta barnet på inomhusaktiviteter istället? Lekland, badhus etc.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 12:49:21 följande:
    Hm, mja. Jag gillade heller inte vantar värst men mitt barn klagar ju på kylan med när han sen blir kall, fast då mer i form av bara gråt, inte direkt ?oj jag är kall om händerna nu vill jag ha varma vantar? utan mer ?allt är dåligt nuuuuuu?.
    Oj har han så dåligt konsekvenstänk...?
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 13:09:35 följande:

tänker att OM nu barnet vägrar ullvante i kombination med handledsvärmare KAN det kanske ändå är bättre att ha de vanliga vantarna som hen gillar ihop med handledsvärmare? 

Ibland kan även ett roligt motiv ( tex bamse) göra att barnet vill ha ett speciellt plagg.
    Kanske går det att sätta på ett litet motiv på vantarna så den blir mer attraktiva? 

De vet exakt vilka knappar de ska trycka på därför det oftast funkar bättre på förskolan 🙂

Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 13:09:35 följande:

Ja absolut, just nu satsar jag ju på så varmt som möjligt bara.
    Trodde först det var färgen som var grejen men sen försvann favoritfärgsvantarna under julresan och då blev plötsligt de andra ratade bomullsvantarna nästa extrema favorit?

Skulle köpa exakt vilka varma vantar som helst om han bara kunde önska det, haha.
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-01-20 13:38:47 följande:
    Oj har han så dåligt konsekvenstänk...?
    Ja, typiskt att vara två år va?
  • Anonym (Rådlös)
    Anonym (A) skrev 2024-01-20 13:16:20 följande:

Anonym (A) skrev 2024-01-20 13:16:20 följande:

Dels bor vi långt från det. Dels har jag lillasyskon att ta hand om med på eftermiddagarna så det funkar inte. Sen älskar barnet att vara utomhus, bara inte vantar . Skuttar liksom glatt i stövlar, på med mössa och står och bankar på ytterdörren.
Svar på tråden Barn som vägrar vantar?