Anonym (Rådlös) skrev 2024-01-20 10:04:23 följande:
Barn som vägrar vantar?
Har en tvååring som VÄGRAR alla vantar utom tunna bomullsvantar. Med vägrar är det alltså totalt sammanbrott och gråt. Alla andra vantar vi prövar slits av. Tvingar vi på ett par under jackan står barnet 50 cm utanför ytterdörren och bara gråter och skriker allt han kan med tårarna rinnande och vägrar röra sig mer än att slita i vantarna.
Vad gör man? Att vara inne hela dagen är inget bra alternativ med ett barn som behöver röra sig men när termometern går lägre än nån enstaka minus blir de vantarna han accepterar inte nog - han blir kall.
Råd?
Min erfarenhet kring småbarn och vantar är att de inte vill ha dem pga att de inte kan greppa tag om saker när de är stora,tjocka och klumpiga,likt som att vi vuxna ska försöka göra något med stora tjocka grytvantar.
Barns finmotorik hämmas helt enkelt när vantarna är för klumpiga för den lilla handen.
En del jackor och overaller har numera även en väldigt tajt mudd längst ner på handleden?fattar inte varför de flesta plaggen har dem ens?
Sätter man då vanten innanför ytterplaggen med denna tajta mudd så stryper det blodflödet till handen och faktum är att barnen fryser LÄTTARE om händerna då.
Kolla upp lite tjockare tumvantar vantar i ULL eller så har tex polarn och pyret och Hestla väldigt bra tumvantar som inte är så stora just vid handen men väldigt rymliga och vida längs armen som lätt går att dra långt upp på armen utan att klämma åt.
Ett alternativet jag också kan komma på är att ha tunnare tummvantar i ull under ett par fodrade regnvantar?om fodret inte är gör tjockt.
Det sista allternativ som jag har anammat på mitt eget barn var att få ett par stickade vantar åt oss som var skräddarsydda.
Vi fick dem stickade i mjukaste tunn ull och som blev fodrade i fleece. Vi fick även mudden längre än normalt som gick upp till armvecket och som enkelt fick plats under overallen utan att klämma åt.
kom nu även att tänka på att en tjockare ull vante med en handledsvärmare över där man sticker ut timmen också kan vara ett allternativ.
Jobbar på en utomhus förskola så ser detta dagligen.