Anonym (Pojkmamman) skrev 2024-01-21 18:30:31 följande:
Också helt självklara saker som väl gäller både farmor och mormor?
Relationer till släkt är både jag och mannen noga med så det får sönerna med sig från dag 1.
Det tycker jag också att det är, ändå har jag upplevt ett par av sakerna själv och hört andra som upplevt det andra. Detta är de problem som Familjelivs svårmors-trådar oftast handlar om och till stor del orsakar att vissa kvinnor vill minimera kontakterna med svärmor.
Sen är det faktiskt lite olika regler för far- och morföräldrar. Det som jag upplever är det vanligaste svärmorsproblemet är att svärmor berättar för svärdottern hur hon borde sköta hem och barn. Hon tar upp detta med svärdottern eftersom det i svärmoderns värld är kvinnan som har huvudansvaret för såna saker. Svärmodern kan liksom inte föreställa sig att det är hennes son som har valt den där mattan som inte matchar soffan. Jag och flera kvinnor jag känner kan dessutom vittna om att svärmor gärna kommer med de här förtäckt välmenande pikarna när hennes son inte är närvarande.
Generellt är mammor mycket mer mottagliga att ta emot oombedda råd om hem och barn från sina egna föräldrar. Dels för att man, även om man blivit vuxen, alltid är barn till sina föräldrar, dels för att det generellt är mycket lättare att säga åt sin egen mamma att sluta tjata än vad det är att säga ifrån till svärmor.
De svärmödrar jag vet som beter sig så här är födda under mitten av förra århundradet. Du har gissningsvis typ 50 år fräschare uppfattningar om könsroller än vad de har. Dessutom verkar du klok och trevlig. Det bådar gott. :)