Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Klippte bonusbarnets hår?

Anonym (För att hon är bonusmamma?) skrev 2024-01-21 22:49:48 följande:
    Hon är barnets bonusmamma. Lyssna på ordet, vilket ord innehåller det? Jo mamma. Hon är en av barnets föräldrar och har därför rätt att vara med i beslut om barnet. Givetvis inte lika mycket som mamman och pappan, men en sån här sak definitivt.Ööööh öööh biomamma hit biomamma dit. En bonusmamma är också en mamma till barnet.Ibland hälften av tiden. Ibland mer, ibland mindre.

Nej, det är vårdnadshavarna som beslutar saker. En bonusmamma har egentligen ingen beslutanderätt alls men det är bra om man har en så bra relation mellan vårdnadshavare så även bonusföräldrar får säga sitt. För det är bra med fler vuxna som kan vägleda och fostra barnen.

Däremot räcker det med att pappan ansåg att det var okej att klippa barnet. Bonusmamman själv kan dock inte fatta ett sådant beslut.

Sen kan detta med bonusföräldrar vara extra känsligt eftersom det kan vara en dålig stämning mellan vårdnadshavarna. Då kan en sak som denna försämra konflikten och då blir ju även barnet lidande.

Sen kan jag tycka att både bonusmamman och mamman agerade fel i detta fall. Som förälder får man allt lägga sina känslor åt sidan för sina barns skull. Och misstag sker. Det får man tänka på. Hår växer ut.

• Anonym (Pappa)

Ett annat problem är om klippningen skedde på ditt initiativ där du bara meddelade din man om att du åker med dottern och klippet henne. Och han bara svarade ok utan att reflektera.

Det borde rimligen vara hans initiativ som vårdnadshavare att bestämma detta. Annars tar han inte ditt ansvar.

Sen kan det även vara så att han inte alls tänkte på vad du gjorde och bara sa ok. Därför är det viktigt att prata igenom saker innan man agerar så han är med i beslutet. Och det bästa är även att prata med mamman så relationen blir bättre. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Mamma till fem) skrev 2024-01-22 12:19:37 följande:

Blir mest förvånad i denna tråd över hur folk ser på en bonusmammas roll. Jag är också bonusmamma och min sambo har sina barn varannan vecka. Jag umgås alltså med dem så gott som lika mycket som deras egen mamma gör. Jag har också barn sedan innan och för oss är det en självklarhet att vi behandlar alla barnen likadant, som om de vore våra egna. Ska man bara stå och se på och inte uppfostra, ta hand om och vårda ett barn som bor i samma hushåll? Världen har blivit märklig. Vi tar hand om våra barn TILLSAMMANS.

Jag har toppat mina bonusbarns hår utan att vi checkat av med mamman. Hon har inte sagt något om det. Men tycker att i detta fall var att frisyrändringen så pass stor att man absolut borde ha meddelat mamman innan man gjorde någonting åt det. Förkastligt dock att ha så långt hår på flickan så det ställde till med bekymmer för flickan själv.

Det finns även en juridisk syn på detta. Det är att det är vårdnadshavarna som bär ansvaret i grunden. En bonusmamma som agerar på eget initiativ kan till och med bli dömd för ringa misshandel om hon ser till att barnet får håret klippt.

Sen har man förhoppningsvis en bra relation med bonusföräldrar för det är bra för alla. Så då borde det inte vara något problem. 

Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?