Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Klippte bonusbarnets hår?

Det handlar alltså om en fyraåring, som sannolikt känner av stämning och konflikt mellan mamma och pappa (och bonusmamma). Hon kan mycket väl säga en sak i det ena hemmet, och en annan sak i andra hemmet, för att försöka hålla god stämning. Hemma hos mamman kan barnet absolut ha sagt att hon vill behålla det långa håret, men när bonusmamman pratar om hur trassligt det här och att de kanske ska klippa, kan hon lika gärna svarat jag på det också.

Jag hade också blivit vansinnig om jag hämtat mitt barn på förskola och upptäckt att håret var avklippt hos den andra föräldern. Det är ingen liten toppning det handlar om, utan en helt ny frisyr. Det vill jag som förälder vara med och besluta om. I vår familj är det jag som sätter upp barnets hår varje morgon, och därmed jag som har sista ordet om frisyren. Ett långt, jämnlångt hår är till exempel betydligt lättare att sätta upp än en kortare, men ojämn frisyr. Har barnet riktigt tjockt hår, kan en axellång frisyr vara jättesvår att fläta ordentligt.

• Anonym (P)
    Kvittning skrev 2024-01-22 11:00:55 följande:
    Jag har absolut diskuterat inför frisörbesök när mina barn var 4. Då är man gammal nog att ha en åsikt och ärligt talat så tror jag att få fyraåringar vill ha hår till svanken, det måste ju störa oerhört i leken och kräver en massa arbete. 
    Jag säger tvärt om. Många fyraåringar vill absolut ha hår till svanken. Du skulle ha hört diskussionerna mellan min dotter och hennes kompisar. Alla ville ha minst lika långt hår som Elsa i Frost. Konsekvenstänket är som bekant rätt uselt hos barn. Ingen av dem tänkte på tvätt, borstning och tovor. 
Svar på tråden Klippte bonusbarnets hår?