• tronte

Öppet förhållande

Jag har levt tillsammans med min man i över 40 år och vi har ett stabilt förhållande och trivs tillsammans och känner oss trygga med varandra. .För knappt  tio år sen började vi båda känna att det blev lite slentrian över vårt sexliv och det slutade med att vi bestämde oss för att ha ett så kallat öppet förhållande. Jag ville bara inte veta när och med vilka min man låg med.
    För några år sen berättade han att han hade legat med en tjej som arbetar i vår butik. Hon är mycket yngre än oss. Det kändes lite konstigt till att börja med men min man och jag började prata om det lite mer öppet med varandra. Han hade tydligen också pratat med henne om att jag visste men hon och jag pratade aldrig om det.
    Han tog initiativet till att vi skulle bjuda med henne till vårt fritidshus i skärgården. Då blev det ofrånkomligt att vi kom att prata om sex och vi är öppna om vår relation. Hon och jag trivs bra tillsammans och har inga problem i vår relation. Men vi har aldrig sex alla tre tillsammans. Däremot har han sex med en av oss medan den andra gör något annat men ändå finns i huset. Ibland händer det att de går in i sovrummet när vi tittar på TV och jag kan då höra dem där jag sitter. Jag måste medge att jag blir lite upphetsad av det jag hör men vill inte delta. När de är klara kan de komma ut och sätta sig framför TV:n igen och det är inga hard feelings.
    Är vårt förhållande speciellt eller är det någon som känner igen sig i den här relationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-23 19:18
    Det vore spännande att höra hur andra gör.
    Vill du helst vara ovetande.
    Vill du finnas i närheten
    Pratar ni om det efteråt

• Svar på tråden Öppet förhållande
  • Anonym (Herakles)

Är det här verkligen okej för dig? Låter som att han både får äta kakan och ha den kvar...

• tronte
    Anonym (Herakles) skrev 2024-01-22 06:13:13 följande:

Är det här verkligen okej för dig? Låter som att han både får äta kakan och ha den kvar...

Jag har väl inte tänkt så. Vi har ju även sex med varandra ganska ofta. Om han har större sexbehov än mig så ser jag inte det som ett problem. Det har bara stimulerat vårt sexliv.

• Anonym (Alla gör som de vill!)

Men hur funkar det praktiskt... Är det alltid de två som försvinner iväg när ni är alla tre eller är det ibland du och din man och älskarinnan sitter kvar?

Ger det dig något att älskarinnan hänger med er eller är det bara för mannens skull?

Har du också haft några relationer vid sidan av? Tagit med någon hem till er?

Alla väljer att leva som det passar dem. För egen del skulle det där kännas respektlöst, om man inte vill ha sex ihop alla tre. Skulle känna att de kan sköta sin relation när jag inte är med. Det enda skulle möjligen vara om jag tycker att hon är en så underbar människa att det var trevligare när alla tre umgås än bara jag och mannen. Men det där är väl en form av polyrelation och det finns ju de som trivs med det.

• Tukt

Det låter som ert förhållande är lite speciellt, på det sätt att ni verkar väldigt trygga med varandra och att svartsjuka saknas.
    Många pratar och fantiserar om öppna relationer, men det tycks sällan funka. I alla fall om man inte gått in i relation från start med de premisserna.
    Så ni har något där. Ta vara på det! Skrikandes

• tronte
    Anonym (Alla gör som de vill!) skrev 2024-01-22 10:49:42 följande:

Men hur funkar det praktiskt... Är det alltid de två som försvinner iväg när ni är alla tre eller är det ibland du och din man och älskarinnan sitter kvar?

Ger det dig något att älskarinnan hänger med er eller är det bara för mannens skull?

Har du också haft några relationer vid sidan av? Tagit med någon hem till er?

Alla väljer att leva som det passar dem. För egen del skulle det där kännas respektlöst, om man inte vill ha sex ihop alla tre. Skulle känna att de kan sköta sin relation när jag inte är med. Det enda skulle möjligen vara om jag tycker att hon är en så underbar människa att det var trevligare när alla tre umgås än bara jag och mannen. Men det där är väl en form av polyrelation och det finns ju de som trivs med det.

Oftast är det de som försvinner men det händer även att det är jag och han.

Tjejen och jag trivs faktiskt väldigt bra tillsammans trots att det är stor åldersskillnad. Vi har många gemensamma intressen. Men vi har aldrig känt för att ha sex alla tre tillsammans.

Jag har träffat några andra men då har inte min man varit med.

• tronte
    Tukt skrev 2024-01-22 10:53:52 följande:

Det låter som ert förhållande är lite speciellt, på det sätt att ni verkar väldigt trygga med varandra och att svartsjuka saknas.
    Många pratar och fantiserar om öppna relationer, men det tycks sällan funka. I alla fall om man inte gått in i relation från start med de premisserna.
    Så ni har något där. Ta vara på det! Skrikandes

Ja vi är verkligen trygga med varandra och svartsjuka finns absolut inte. Att hon är mycket yngre tror jag också har betydelse. Jag vet att han inte skulle inleda ett fast förhållande med henne.

Någonting som är viktigt i såna här situationer är att man är helt öppen mot varandra. Är man inte det så kommer det inte att fungera.

Att det här inte passar alla har jag också förståelse och respekt för.

• Anonym (Frågvis)

Hur har du kunnat undvika att veta när och med vilka han har sex? 
    Om han till exempel är borta över natten lär du ju märka det? 
    Händer det att ni har sex med andra i ert hem när den andra inte är hemma? 

• Zouvky

Jag lever i ett ensidigt öppet förhållande där det endast är jag är öppen medan min tjej endast är tillsammans med mig. Jag tyckte det var nödvändigt eftersom jag inte bara vill ha sex med endast en tjej utan flera, men jag vill inte att hon ska ha sex med andra.

Hon såg inga problem med det. Har haft en del kks vid sidan av men tror jag träffat en som jag planerar bli min andra tjej och flytta in så hon blir exklusiv för mig.

• tronte
    Anonym (Frågvis) skrev 2024-01-22 15:59:11 följande:

Hur har du kunnat undvika att veta när och med vilka han har sex? 
    Om han till exempel är borta över natten lär du ju märka det? 
    Händer det att ni har sex med andra i ert hem när den andra inte är hemma? 

Öppet förhållande innebär att man är öppen med det man gör.
    Har jag haft sex med nån annan så berättar jag det för honom. Helst försöker vi göra det före för det sätter igång våra fantasier. Och även om vi inte säger namnet på personen så berättar vi lite om den och vad vi gjorde. Det har också medfört att vi fått idéer om nya saker som vi gör när vi har sex med varandra.
  • Anonym (Frågvis)
    tronte skrev 2024-01-22 20:18:56 följande:
    Öppet förhållande innebär att man är öppen med det man gör.
    Har jag haft sex med nån annan så berättar jag det för honom. Helst försöker vi göra det före för det sätter igång våra fantasier. Och även om vi inte säger namnet på personen så berättar vi lite om den och vad vi gjorde. Det har också medfört att vi fått idéer om nya saker som vi gör när vi har sex med varandra.
    Ok, tänkte att du skrev i TS att du inte ville veta vad han gjorde, när och med vem. Men det kanske bara var precis i början, sen blev ni mer öppna gentemot varann? 
  • Anonym (K.t)

Tycker att öppet förhållande ibland kan öka sex lusten..
    Men som sagt det är vad ja tycker.
    Alla tycker ju olika

• tronte
    Anonym (K.t) skrev 2024-02-01 06:13:33 följande:

Tycker att öppet förhållande ibland kan öka sex lusten..
    Men som sagt det är vad ja tycker.
    Alla tycker ju olika

Ja så är det för oss också. Har man sex med samma person är det lätt att det blir slentrian. Lite av njutningen med sex är att göra nya upptäckter.
  • Anonym (Larry)

Min fru och jag kom överens tidigt om att vi inte skulle fråga och inte berätta. Om hon skulle göra ett snedsteg så vill jag inte veta. Och jag tänker inte berätta för henne om det skulle vara jag.

Om det handlar om ett långt förhållande vid sidan av så är det antagligen dags att skiljas. Då vill jag att hon berättar/tänker jag berätta inför separationen.

Jag har sagt till henne på skämt att om hon vill ligga med någon annan så vill jag vara med.

Ingen av oss (tror jag) har varit otrogna på 25 år. Men att det vore möjligt är en kittling. 

(Det finns många moralister här på FL som säkert vaknar ur grytet nu och kommer fram, de ser otrohet som värre än mord.)

• Anonym (Amanda)
    tronte skrev 2024-01-22 05:07:10 följande:
    Öppet förhållande

Jag har levt tillsammans med min man i över 40 år och vi har ett stabilt förhållande och trivs tillsammans och känner oss trygga med varandra. .För knappt  tio år sen började vi båda känna att det blev lite slentrian över vårt sexliv och det slutade med att vi bestämde oss för att ha ett så kallat öppet förhållande. Jag ville bara inte veta när och med vilka min man låg med.
    För några år sen berättade han att han hade legat med en tjej som arbetar i vår butik. Hon är mycket yngre än oss. Det kändes lite konstigt till att börja med men min man och jag började prata om det lite mer öppet med varandra. Han hade tydligen också pratat med henne om att jag visste men hon och jag pratade aldrig om det.
    Han tog initiativet till att vi skulle bjuda med henne till vårt fritidshus i skärgården. Då blev det ofrånkomligt att vi kom att prata om sex och vi är öppna om vår relation. Hon och jag trivs bra tillsammans och har inga problem i vår relation. Men vi har aldrig sex alla tre tillsammans. Däremot har han sex med en av oss medan den andra gör något annat men ändå finns i huset. Ibland händer det att de går in i sovrummet när vi tittar på TV och jag kan då höra dem där jag sitter. Jag måste medge att jag blir lite upphetsad av det jag hör men vill inte delta. När de är klara kan de komma ut och sätta sig framför TV:n igen och det är inga hard feelings.
    Är vårt förhållande speciellt eller är det någon som känner igen sig i den här relationen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-23 19:18
    Det vore spännande att höra hur andra gör.
    Vill du helst vara ovetande.
    Vill du finnas i närheten
    Pratar ni om det efteråt

Jag lever också i ett ?öppet? förhållande med min man. Vi har en yngre älskarinna som för det mesta han har sex med. Vi har även haft sex alla tre och det var fantastiskt! Vi kommer även väl överens med varandra utanför sängen och har stort utbyte av varandra. Hon har varit med oss på båtsemester ett par somrar och i sommar ska vi segla ner till Medelhavet tillsammans. 
    Min man har mycket högre sexdrift än vad jag har även om jag nog har mer än ?medel?. För mig kan de vara lika underhållande/upphetsande att titta på när de har sex. Jag tycker det är vackert att se dem ha sex. Jag är foto- och filmintresserad så jag filmar och fotar gärna när de har sex. Gör även mycket ?modellbilder? med bara henne. 
    När vi har sex tillsammans har alla sex med alla och det händer att bara jag och hon har tjejsex. Ibland framför min man (han får inte vara med) för att göra honom helt galen. :) 
    Detta har berikat vårt sexliv otroligt mycket och förstärkt min och min mans kärlek till varandra. 

Jag har även testat att ha en älskare vid sidan av men det var ingen hit. Sexuellt var det väl en häftig upplevelse. Han var riktigt välhängd och visste vad han gjorde men det gav mig inte så mycket ändå, även om min man tyckte det var upphetsande. Jag behöver lite mer känslor och sådana känslor har jag bara för min man. 
  • tronte
    Anonym (Amanda) skrev 2024-02-04 11:38:01 följande:
    Jag lever också i ett ?öppet? förhållande med min man. Vi har en yngre älskarinna som för det mesta han har sex med. Vi har även haft sex alla tre och det var fantastiskt! Vi kommer även väl överens med varandra utanför sängen och har stort utbyte av varandra. Hon har varit med oss på båtsemester ett par somrar och i sommar ska vi segla ner till Medelhavet tillsammans. 
    Min man har mycket högre sexdrift än vad jag har även om jag nog har mer än ?medel?. För mig kan de vara lika underhållande/upphetsande att titta på när de har sex. Jag tycker det är vackert att se dem ha sex. Jag är foto- och filmintresserad så jag filmar och fotar gärna när de har sex. Gör även mycket ?modellbilder? med bara henne. 
    När vi har sex tillsammans har alla sex med alla och det händer att bara jag och hon har tjejsex. Ibland framför min man (han får inte vara med) för att göra honom helt galen. :) 
    Detta har berikat vårt sexliv otroligt mycket och förstärkt min och min mans kärlek till varandra. 

Jag har även testat att ha en älskare vid sidan av men det var ingen hit. Sexuellt var det väl en häftig upplevelse. Han var riktigt välhängd och visste vad han gjorde men det gav mig inte så mycket ändå, även om min man tyckte det var upphetsande. Jag behöver lite mer känslor och sådana känslor har jag bara för min man. 
    Det här är verkligen en fin beskrivning av hur man kan njuta av sex i olika former. Och att ni har trevligt och respekterar varandra utanför sängen. Jag njuter också när min man har sex med andra. På något sätt lever jag mig in i deras känslor.
    Jag byter gärna lite erfarenheter med dig om du har lust
Svar på tråden Öppet förhållande