• Bubbligoglad

    Vi som genomgår IVF 2024

    Hej på er! 


    Den 9/1 startade vi vårt andra försök IVF. Förra försöket blev gonal-f då blev det ingen återföring då inga embryon delade sig som de skulle.

    Detta försök började vi med 187,5 menopur, gick upp till 200 efter första UL därefter ner till 150. Då jag var/är i riskläget för överstimulering fick jag efter blodprov reda på att jag skulle ta Gonapeptyl istället för orvitrell 36h innan.


    Idag har vi haft äggplock, mår väldigt bra och de plockade ut 18 ägg, var livrädd att det skulle bli totalfrys men idag efter äggplocket bestämde de i alla fall att det ska bli en färsk återföring och jag fick ta orvitrellaprutan efter äggplocket istället. vet i nuläget inte vilket dag det bli för återföring men hoppas hoppas att något embryo delar sig och att vi kan få uppleva en återföring!!!

  • Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024
  • Smörblomman24

    Spännande! Håller tummarna för er återföring inom kort! Hur har det gått? Har du fått svar på hur äggen mår? 


     


    Jag är själv på ruvad 1 efter FET på ett 6dgr. Första FET för oss efter ett misslyckad färsk återföring i december. Vi har ett kvar sen i frysen men håller verkligen tummarna att det går bra den här gången!

  • Stella31

    Hej! 

    Hoppas ni får uppleva en återföring denna gång! Hur mår du nu efter äggplocket?
    Jag och min sambo har påbörjat vår första ivf efter 2 års försök att få barn. Gjorde äggplock för en vecka sedan 17.1 och hade också risk för att bli överstimulerad (de plockade ut 20 ägg) tog också gonapeptyl istället för ovitrelle sprutan, blev därför ingen färsk återföring för oss. Av dessa 20 ägg var 16 mogna varav 9 befruktades och av dessa blev det sen 4st blastocyster som nu väntar på oss i frysen. 

  • Alma2013

    Hej! 
    Jag 36 år och min man 45 år började IVF 2019 privat då min man är steriliserad. Vi provade då 1 gång med ICSI och man plockade ur spermier ur bitestikeln. Tyvärr blev inga ägg befruktade. Så min man gjorde samma år en refertilisering. 
    Sen tog vi tag i det hela igen 2021 och det dröjde till hösten 2022 att vi fick utredas som par och refertiliserigen hade delvis fungerat men mindre än 1 milj/spermier och inte superpigga. Vi fick godkänt för 3 försök finansierat av landstinget och fick starta februari 2023. 

    2023
    Feb
    IVF 1. ICSI
    Gonal F 150 
    Äggplock: Dag 11
    Äggtotalt:12st
    Befruktade:8st
    Frys: 0st
    ET: blastocyst
    Ingen graviditet

    IVF 2 ICSI
    April
    Gonal F 187,5 i 2 dagar, sen 150
    Äggplock: Dag 10
    Äggtotalt: 11st
    Befruktade: 1st med dålig delning
    Frys:0st
    ET: 0st
    Ingen insättning

    IVF 3 ICSI
    Juni
    Gonal F 150
    Äggplock: Dag 12
    Äggtotalt: 11st
    Befruktade: 6st
    Frys: 0st
    ET: 2 dagars
    Gravid 
    Missfall 5+3

    IVF 4 ICSI (privat finansiering)
    Augusti
    Menopur 187,5
    Äggplock: Dag 10
    Äggtotalt: 10st
    Befruktade: 8 st
    Frys: 1st
    ET: 3 dagars 8 cellig
    Inte gravid

    IVF 4.1 (FET)
    Oktober
    Återföring FET blastocyst
    Inte gravid

    2024

    IVF 5. ICSI
    Januari
    Menopur 187,5
    Äggplock: Dag 12
    Äggtotalt: 12st
    Befruktade: 7-8st (mer info på lördag 27/1)

    Planerad insättning blastocyst 27/1.

    Kan vara kul att följas åt, alla vi som kämpar. 

  • theremustbeabetterway

    Hej! 

    Hoppas ni som väntar på insättning får göra det, vet hur jobbigt det är när man inte ens får göra en insättning!

    Vi gjorde IVF/ICSI i februari för ett år sen och startar upp igen nu idag för nästa äggplock. Förra äggplocket började jag på 150 IU menopur och ökade till 187,5 IU. Då fick vi ut 22 ägg, 15 mogna, 12 befruktade och 7 blastocyster i varierande god kvalitet från 5AA till 4BB.

    Färskåterföringen blev en kemisk graviditet/missfall och första frysåterföringen blev ett missfall i vecka 5. Vid andra frysåterföringen hade ett embryo tinats och inte överlevt och det andra som återfördes blev ett minus. På det tilltänkta fjärde försöket hade alla tre resterande embryon vi hade i frysen dött under upptiningen och vi fick åka hem utan något återfört. Det var hemskt. 

    Så nu är vi tillbaka till äggplock igen. Börjar med 187,5 IU menopur denna gång då jag fick stimuleras lite längre än vanligt förra gången. Hoppas på att det var ett labbfel som orsakade att våra embryon dog av upptiningen sist, och att det inte är något fel på mina ägg. 

    Någon mer som varit med om att många embryon dött under upptiningen?

  • Björkenli

    Hej!

    Jag skriver här också eftersom det inte finns någon tråd för stimulerad insemination. 
    Är 39, snart 40, amh 0.2... inga barn. Aldrig försökt bli gravid på naturligt sätt.

    Jag gjorde ivf I dec- hade 3 stora äggblåsor. Fick ut 2 ägg som båda klagade sig till dag 3. Fick återföring av ett då. Den andra återfördes inte då den inte såg lika bra ut som den första. Den klarade sig inte. 

    Negativt test. 

    Nu nytt försök med gonal 3 300 E, och fick bara 1 bra äggblåsa.. Insemination gjordes (i onsdags).

    Om detta inte lyckas så förslår de att köra Menopur 375 nästa gång.

    Kul att följa era resor också!
    Känns bra att ha stöd från andra i samma situation (även om det ärligt talat är jobbigt att läsa om alla som får ut massa ägg. Inte för att jag inte unnar andra framgång om inte jag får framgång, utan att det påminner mig om hur dumt det var att vänta så länge.. Hade jag gjort detta för 2 år sedan hade jag troligen också varit en av alla som fick ut massa ägg på ivf... Så jag blir påmind om det och har svårt att möta min ångest kring detta, hur jag kunde vara så tanklös att låta tiden gå och göra detta så sent).

    Men nu får jag vara inställd på att göra insemination flera gånger.  Gör jag det varje månad nu tills mina ägg slutar komma helt så finns ju iaf en chans. 
    Synd att det är så dyrt per månad (ca 25000 totalt), men när det handlar om det som för mig iaf är viktigast i livet är det väl bara att satsa pengarna helt enkelt. 

  • Bubbligoglad

    Kul att så många har hoppat på tråden ska bli kul att följa era resor, håller tummarna för alla <3


     


    Lite återkoppling på vårt 2a ivf försök. Vi hade äggplock dag 14.


    Plockade ägg: 18 st


    Mogna: 11 st


    Befruktade: 3


    Vi skulle egentligen haft återföring idag 26/1 men med tanke på resultatet förra gången så ändrade de till dag 2 så ET blev i onsdags 24/1. Vi fick då information om att det var det ända embryot som delat sig normalt (4 celler dag 2). Förstår inte hur det kan bli så? andra gången med väldigt låg lycka. Vi använder min sambos frysta spermier då han har varit sjuk och inte har några spermier längre. 


     


    Efter äggplock mådde jag bra men nu har jag blivit rätt svullen och uppblåst, yr och svimfärdig lite från och till och mycket hicka, någon som upplevt liknande symptom? 


     


    Jag/ vi är positiv för det krävs ju bara ett litet embryo och jag hoppas att detta lilla är menat för oss. Det var så känslosamt under och efter återföringen glädjetårar, rädsla och spänning på samma gång. 


     


    Spännande med besked imorgon @alma2013, hoppas på goda besked! 


  • Björkenli

    @Bubblig 

    Spännande med återföring 🤗
    Förstår samtidigt om det känns tråkigt att bara ett klarade sig av så många ägg. Men som du säger det räcker ju med ett!

  • Alma2013

    Hoppas och jag håller tummarna för er att det fäster och vill stanna där. (bubbligoglad.) Det behövs bara en och hoppas det är den rätta. 

    Svullen och uppblåst brukar jag också bli efter varje äggplock, brukar lägga sig sakta efter 1 vecka ungefär. Man ser nästan gravid ut. 
    Försök dricka mycket vatten. 

    Tyvärr var ingen av våra embryon några blastocyster idag Gråter så ingen återföring. Läkaren sa att 2st fortfarande är med och ser ut att vara på väg in i blastocyststadiet, så de fortsätter odla till imorgon och om de är blastocyster då så fryses de ner. Så nu blir det väntan igen och bara hoppas att de blir blastocyster så man får vila från äggplocken och får en chans iaf.
    I nuläget har jag mer äggplock än insättningar. 

  • Smörblomman24
    Bubbligoglad skrev 2024-01-26 21:45:08 följande:

    Kul att så många har hoppat på tråden ska bli kul att följa era resor, håller tummarna för alla <3


     


    Lite återkoppling på vårt 2a ivf försök. Vi hade äggplock dag 14.


    Plockade ägg: 18 st


    Mogna: 11 st


    Befruktade: 3


    Vi skulle egentligen haft återföring idag 26/1 men med tanke på resultatet förra gången så ändrade de till dag 2 så ET blev i onsdags 24/1. Vi fick då information om att det var det ända embryot som delat sig normalt (4 celler dag 2). Förstår inte hur det kan bli så? andra gången med väldigt låg lycka. Vi använder min sambos frysta spermier då han har varit sjuk och inte har några spermier längre. 


     


    Efter äggplock mådde jag bra men nu har jag blivit rätt svullen och uppblåst, yr och svimfärdig lite från och till och mycket hicka, någon som upplevt liknande symptom? 


     


    Jag/ vi är positiv för det krävs ju bara ett litet embryo och jag hoppas att detta lilla är menat för oss. Det var så känslosamt under och efter återföringen glädjetårar, rädsla och spänning på samma gång. 


     


    Spännande med besked imorgon @alma2013, hoppas på goda besked! 


    Hur går det för dig? :) gjorde återföring i tisdags så nu är det ruvad 7 (FET)


    Har du några känningar? 


    Håller tummarna stenhårt! 

  • Smörblomman24
    Alma2013 skrev 2024-01-27 16:31:07 följande:

    Hoppas och jag håller tummarna för er att det fäster och vill stanna där. (bubbligoglad.) Det behövs bara en och hoppas det är den rätta. 

    Svullen och uppblåst brukar jag också bli efter varje äggplock, brukar lägga sig sakta efter 1 vecka ungefär. Man ser nästan gravid ut. 
    Försök dricka mycket vatten. 

    Tyvärr var ingen av våra embryon några blastocyster idag Gråter så ingen återföring. Läkaren sa att 2st fortfarande är med och ser ut att vara på väg in i blastocyststadiet, så de fortsätter odla till imorgon och om de är blastocyster då så fryses de ner. Så nu blir det väntan igen och bara hoppas att de blir blastocyster så man får vila från äggplocken och får en chans iaf.
    I nuläget har jag mer äggplock än insättningar. 


    Hur gick det för dig? Håller tummarna att de fortsatte till blast och lyckades frysas!  Hjärta
Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024