• Bubbligoglad

Vi som genomgår IVF 2024

Hej på er! 

Den 9/1 startade vi vårt andra försök IVF. Förra försöket blev gonal-f då blev det ingen återföring då inga embryon delade sig som de skulle.

Detta försök började vi med 187,5 menopur, gick upp till 200 efter första UL därefter ner till 150. Då jag var/är i riskläget för överstimulering fick jag efter blodprov reda på att jag skulle ta Gonapeptyl istället för orvitrell 36h innan.

Idag har vi haft äggplock, mår väldigt bra och de plockade ut 18 ägg, var livrädd att det skulle bli totalfrys men idag efter äggplocket bestämde de i alla fall att det ska bli en färsk återföring och jag fick ta orvitrellaprutan efter äggplocket istället. vet i nuläget inte vilket dag det bli för återföring men hoppas hoppas att något embryo delar sig och att vi kan få uppleva en återföring!!!

• Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024
  • helstanonym89

Hej alla,

nu är min resa slut här. Jag började blöda kraftigt igår på kvällen, och en stor klump kom ur mig medan jag duschade. Jag ville inte undersöka saken desto mer men jag antar ju att det var fostret som föll ut. 

Är så jävla ledsen och besviken på min kropp. Varför får jag missfall i vecka 8 de två gånger jag har fått missfall?! Vad är det som är så kritiskt då?

Jag blöder ännu lite, och det är så obehagligt. Jag trodde verkligen det var min o min makes tur nu. Får se om det vi har i frysen klarar upptining och kan hålla sig fast i mig? lilla Grynet, är så ledsen för att du inte stannade längre än du gjorde!

Hejdå allihopa, lycka till med framtiden ????

• Ajv

Hej! Jag är en dinosaurie i det är sammanhanget, har fyllt 42 år och har precis genomfört vår första ivf. Jag och min sambo har ett barn som är 4 år och blev spontant gravida för 1,5 år sen men fick mf i v 9.

Ivf kändes långt bort men för en månad sen ringde vi tillslut Carl von Linnékliniken. Sen gick det fort och i fredags 19/4 gjorde vi äggplock vilket resulterade i tre befruktade embryon, varav två sattes in på dag 2 i söndags, ett med 8,4 poäng och ett med 5,4. Risk för tvillinggraviditet bedömdes som mycket låg.

Min sambo har också väldigt låg spermiekvalitet, det verkade svårt att ens få ihåg några bra till de ägg jag hade. Sen har vi ju förstås mina gamla skruttiga ägg. Jag har ett AMH på 1,5 och under ultraljuden sa läkaren att det var en fantastisk stimulering. Men sen tömde de ändå bara 8 äggsäckar som innehöll 6 ägg, varav 4 var mogna och sen 3 som befruktades. Var väldigt besviken. Men nu hoppas jag på de två små kornen som jag ruvar på. Ett hade delats sig till 7 celler på dag 2 och ett till 5. På torsdag vet vi om vårt sista och tredje ägg överlevt till blastocyst. Ska bli mycket spännande att se hur det går! Jag tror inte vi kommer göra något mer äggplock efter det, utan då får vi bara acceptera att det bara blev ett barn.

Lång och utförlig beskrivning av vår process, håller precis på att lära mig alla parametrar!😅 Hör gärna hur era processer ser ut!

• Sunny90
    helstanonym89 skrev 2024-04-23 12:47:00 följande:

Hej alla,

nu är min resa slut här. Jag började blöda kraftigt igår på kvällen, och en stor klump kom ur mig medan jag duschade. Jag ville inte undersöka saken desto mer men jag antar ju att det var fostret som föll ut. 

Är så jävla ledsen och besviken på min kropp. Varför får jag missfall i vecka 8 de två gånger jag har fått missfall?! Vad är det som är så kritiskt då?

Jag blöder ännu lite, och det är så obehagligt. Jag trodde verkligen det var min o min makes tur nu. Får se om det vi har i frysen klarar upptining och kan hålla sig fast i mig? lilla Grynet, är så ledsen för att du inte stannade längre än du gjorde!

Hejdå allihopa, lycka till med framtiden ????

Åh jag beklagar, så ledsen för er skull 😔❤️ 
  • Ch88

Någon med erfarenhet av missfall vid Stimulerad FET?

Jag har precis haft missfall i v5+0 vid stimulerat FET med progynon och cyklogest. Blödde i ca 10d samt dag 11 hade jag VUL som visade att allt var borta. 

Jag slutade med progynon och progesteronet efter bekräftat missfall vid VUL. Nu 1d efter så har jag börjat blöda igen, som mindre mens. Någon som har varit med om liknande, när isåfall kom er nästa vanliga mens?

• helstanonym89

Det här med att vara gravid är verkligen en berg och dalbana!! Vi var på ett VUL idag som man får göra när man gjort ivf. Och där fanns en liten en med tickande hjärta!!

Jag grät när jag gick in för jag tänkte bara på att missfallet skulle bli bekräftat, slut på hopp och fantasi om liv i magen. Men se där fanns Grynet kvar! Grät glädjetårar när vi gick därifrån, jag kan inte fatta. 

Varifrån blödningen kom kunde dom inte säga, men nåt missfall var det inte! Nu ska jag försöka slappna av, sluta hänga på FL ett tag och bara njuta.

Kram på er alla, tack för er tröst i mitt mörker. 

• Anonym (Anonym)

Hej!

Måste fråga en grej? Precis hemkommen från en insättning och noterade denna gång att embryot/blastocysten såg lite annorlunda ut än vad den gjort de tidigare gångerna? Man får ju alltid se det på skärmen innan de för tillbaka det och innan har embryona vi satt tillbaka sett lite grumliga ut inuti, men detta embryo hade som en mörk halvmåne i sig ute i kanten på nåt sätt? Man såg liksom tydligt en mörk grej iallafall, men det swishade förbi så fort så hann inte se det närmre.

Är det nån som känner igen detta? Vet inte om det är bra eller dåligt? Iofs har ju inget av de tre tidigare embryona funkat så hoppas på fjärde gången gillt nu då med detta som såg lite annorlunda ut?

• Sandralinnea123

Hej igen, det var ett tag sedan jah skrev här, har hunnit gå in i v9 (8+2) & var idag på det första tidiga ultraljud där vi blev otroligt överraskade av att vår blastocyst delat sig till 2 barn, så vi ska få tvillingar i december, vi är otroligt chockade men så så glada & tacksamma 👶🏼👶🏼❤️

• Sunny90
    Även den fjärde och sista frysåterföringen i vår första ICSI-omgång misslyckades? Testade negativt imorse. Är fullständigt förkrossad. Vi har manlig faktor så hade inte trott att det skulle bli såhär eftersom allt såg bra ut med mig. Vet att de kommer vilja utreda mig mer nu, och jag så otroligt rädd nu att de ska hitta något fel på mig med. Hans går ju att göra något åt, men hittar de nåt hos mig så kan det ju verkligen vara kört? vet inte vad jag ska ta mig till, är så ledsen. 
  • Anonym (Anonym,tack)

Hej!
    Hoppar in här. 
    Ska efter tre misslyckade ivf försök genom landstinget, nu påbörja tre privata försök på Nordic i Malmö.

Någon som har erfarenhet av Nordic i Malmö?

En annan fråga..  Ska påbörja mina sprutor med menopur i morgon. När i kalendern kan man räkna med äggplock och sedan insättning?  Har två förmiddagar i juni som jag verkligen inte kan åka till Malmö, och är nu väldigt orolig för att detta ska krocka. Men vill ju heller inte avstå ivf försöket bara för att jag inte kan två förmiddagar. 
    Kan man påverka datumen något?  Hur flexibla är de?  Eller kan man påverka tiden på Nordic till en eftermiddagstid om det skulle krocka?  På landstinget var det den tiden man fick.. o den gick inte ändra. 

Tacksam för svar 🙏

• LMSM

Hejn

längesedsn jag skrev här.

gjorde mitt sjätte äggplock i måndags. Tidigare fått återföring tre av fem gånger  på grund av att man en gång velat vänta till dag fem men då fanns ingen kvar att återföra och en gång blev inget av 12
    ägg befruktade.

förra gången  fick jag tillbaka två 4 celliga dag 2 med 9.1 i poäng av 10 (klinik Cvl) och ingen av de andra 3 delade sig vidare. minus

idag dag två efter äggplocl var jag på återföring är och nu  känns verkligen allt  helt lönlöst
    .
    förra gången fick jag två 9.1 tillbaka som inte blev ngt så. 

från början idag hade de bara tänkt ge en tillbaka men så sa jag att jag förra gången blivit erbjuden två.

Läkaren sa då att hon skulle kolla hur det såg ut met sannolikheten för tvillingar i sånt fall och att det var lite olika kvalitet på äggen. 

Det visade sig då att jag hade en enda med 9.1 och resterade 4 ägg hade samtliga lägre betyg än det sämsta förra gången som var 5 ngt.

ett av de andra hade delat sig till sex och embryologen sa att vi kunde ta den. Den hade inte högt betyg men de sa inte att det var kört för ngn av de andra med sämre betyg heller. 

i början av mina ruvningar kände jag sånt hopp men nu senaste två gångerna är det bara ett mörker vet inte hur jag ska känna att det faktiskt finns en möjlighet haha. 

har alltså fått tillbaka ett 4 cellist 9.1 i betyg och ett 6 cellist med lägre betyg än 5 tror jag. Har ngn Annan lyckats med så kassa embryon? Känns kört för mig när jag inte ens lyckats med ganska höga poäng på embryona tidigare

Svar på tråden Vi som genomgår IVF 2024