• Anonym (Aldrig hänt)

Min kropp

Hej, 

Är det någon som förstår detta och kan hjälpa mig begripa vad är det som händer med min kropp. 

Jag har pcos vilket gör att jag har oregelbunden mens, men ja brukar alltid få mensen ändå som varar max 2 dagar 

Haft ett förhållande, haft samlag men jag har inte fått mens sedan dess . 

Senast ja hade mens var 19 november .. 
    Dvs 2 månader nu och inget mens.

Jag har tagit digitala tester och vanliga tester inga tecken på graviditet ..

Jag har svullen mage , gaser , bysten är svullna och även bröst vårtor a dödar mig , allt har liksom svullnat upp precis som mensvärk och detta har hållt på över en månad . 

Vad är det som.hönder varför kommer inte mensen och varför känns det som mensen är på väg hela tiden. 

Känns som mensen har fastnat .

Har det hänt någon detta förut ??

• Svar på tråden Min kropp
  • Anonym (Herakles)

Endometrios? Könssjukdom? Hormonimbalans?

• Anonym (Ålder?)

Hur gammal är du? Hormonspel kan ju börja redan runt 35 även om man inte är i klimakteriet. Min cykel ändrades huxflux när jag var 32-33. Sen var den regelbunden igen i många år till men med ändrad cykellängd.

• Anonym (Aldrig hänt)

Jag är 33

Vad menar du med hormonspel,vad innebär detta ?

• Anonym (Ålder?)
    Anonym (Aldrig hänt) skrev 2024-01-23 20:47:08 följande:

Jag är 33

Vad menar du med hormonspel,vad innebär detta ?

Spel kanske var att ta i. Men saker som enstaka överhoppad ägglossning, ändrat antal dagar i cykel, ökad/minskad pms? Påverkad sexlust, illamående, huvudvärk?

Min cykel hoppade som sagt runt lite när jag var ungefär i din ålder sen blev den hyfsat regelbunden igen i ett antal år. 

Vet inte om du har barn? Under mina tre graviditeten och amningar så har jag känt av att kroppen inte är som vanligt och även i klimakteriet, och då diffusa saker som huvudvärk, illamående. Tänker att man kan känna av även små fluktuationer på hormoner i kroppen. 

När vi ville börja försöka med trean var kroppen helknäpp, gick och kollade upp mig och då hade jag jättehögt prolaktin. Dr sa att det förmodligen var för nyligen avslutad amning, men nämnde också att man kan ha det högt pga stress. Fick något läkemedel för att få ner nivån och sen blev cykeln som vanligt och jag blev gravid direkt.

• Anonym (Samma)

Går igenom samma som du. Senaste mens ca 25e november.
    ska till gyn imorgon och kolla upp ordentligt vad som händer.
    ring du med till en bättre gynklinik för ordentlig koll.

• Anonym (Aldrig hänt)
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-01-24 08:00:21 följande:

Spel kanske var att ta i. Men saker som enstaka överhoppad ägglossning, ändrat antal dagar i cykel, ökad/minskad pms? Påverkad sexlust, illamående, huvudvärk?

Min cykel hoppade som sagt runt lite när jag var ungefär i din ålder sen blev den hyfsat regelbunden igen i ett antal år. 

Vet inte om du har barn? Under mina tre graviditeten och amningar så har jag känt av att kroppen inte är som vanligt och även i klimakteriet, och då diffusa saker som huvudvärk, illamående. Tänker att man kan känna av även små fluktuationer på hormoner i kroppen. 

När vi ville börja försöka med trean var kroppen helknäpp, gick och kollade upp mig och då hade jag jättehögt prolaktin. Dr sa att det förmodligen var för nyligen avslutad amning, men nämnde också att man kan ha det högt pga stress. Fick något läkemedel för att få ner nivån och sen blev cykeln som vanligt och jag blev gravid direkt.

Okej men då förstår jag lite bättre, men jag har inga barn ..
    Jag har faktiskt ingen aning men det har hänt tidigare att mensen har hoppat över en månad men jag har iallafall fått mensen . 
  • Anonym (Aldrig hänt)
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-24 08:08:19 följande:

Går igenom samma som du. Senaste mens ca 25e november.
    ska till gyn imorgon och kolla upp ordentligt vad som händer.
    ring du med till en bättre gynklinik för ordentlig koll.

Jag har ringt runt till vårdcentralen, dem tar ej emot då jag måste skriva en egen remiss via 1177. 

Jag har skickat in och förklarat i remissen och dem svarade med att dem skulle återkomma efter en doktor har bedömt.

Det är tydligen många väntetider med usch.

Vet inte hur jag ska få en kontroll då jag vill se att allting är bra därnere... 

Ringde även mödravårdscentral men hon nämnde att dem kan bara endast se livmodern men dem har inte verktygen för å se äggstockar ect.. Hon tyckte att ja skulle vända mig till en gynmottagning men att man inte ska älta tänka för Mkt . Detta kan va orsaken till att den blir sen.. 

Så med andra ord , ja måste sluta tänka på mensen , men skit svårt ja älskar å få mensen för då vet man att allt är som det ska. Ja får aldrig smärtor eller känner av mensen ... 

Men just nu känner jag mens smärtor brösten e tunga o bröst vårtor a e styva ... 

Ja har ingen partner så d ingen kåthet om man ska uttrycka de...
Svar på tråden Min kropp