• Anonym (Ersättningsskyldig)

Är jag ersättningsskyldig om jag har sönder något på jobbet?

Jag arbetar som montör, nyanställd och idag upptäckte vi glapp i en kabel som är kopplad till en skräm som flimrar. Det är bara att skrota  och tydligen ska jag stå för hela beloppet på ca 3-4 tusen kr. Inte ens säker på att det var mitt fel heller då jag fick hjälp med just den kabeln som hade sönder skärmen.

Kan det verkligen vara så att de man har sönder får man så för? Kan inte hitta i mitt avtal om det. 

• Svar på tråden Är jag ersättningsskyldig om jag har sönder något på jobbet?
  • Anonym (M)

Låter fel. Har inte företaget försäkringar? Kontakta facket. 

• Anonym (Johanna)

Nej självklart inte. Det får företaget stå för själva, arbetstagare ska inte bli ersättningsskyldiga så länge det inte gjorts med uppsåt, då kanske annat gäller. Tänk om man skulle råka ha sönder något väldigt dyrt, då skulle man ju sättas i personlig konkurs.

Haft sönder företagets mobiltelefon genom att tappa den upprepande gånger i golvet, av misstag såklart. Skämdes så fruktansvärt men det var aldrig tal om att jag skulle vara tvungen att ersätta den. 

Anonym (Johanna) skrev 2024-01-23 15:56:32 följande:

Nej självklart inte. Det får företaget stå för själva, arbetstagare ska inte bli ersättningsskyldiga så länge det inte gjorts med uppsåt, då kanske annat gäller. Tänk om man skulle råka ha sönder något väldigt dyrt, då skulle man ju sättas i personlig konkurs.

Haft sönder företagets mobiltelefon genom att tappa den upprepande gånger i golvet, av misstag såklart. Skämdes så fruktansvärt men det var aldrig tal om att jag skulle vara tvungen att ersätta den. 

Okej! Tack så mycket för svar. För mig är 3000-4000 kr väldigt mycket och räcker tyvärr för att sätta mig i personlig konkurs. Haft det kämpigt med jobb och lön senaste halvåret. Varit på tre olika arbetsplatser under denna tid så har inte varit i fas med lön osv. 
  • Anonym (Svart?)

Vadå "tydligen ska jag stå för hela beloppet"? Enligt vem?

Jobbar du svart eller har du ett avtal?

Anonym (Svart?) skrev 2024-01-23 19:57:14 följande:

Vadå "tydligen ska jag stå för hela beloppet"? Enligt vem?

Jobbar du svart eller har du ett avtal?

Det var kollegorna som sa det. Nej jobbar inte svart
  • Anonym (Svart?)
    Anonym (Ersättningsskyldig) skrev 2024-01-24 05:14:24 följande:
    De driver med dig.
  • Anonym (Nej)

Du har inget ansvar. Det går under principalansvar. Dvs arbetsgivaren.

• Anonym (JagärinteLars)
    Anonym (Ersättningsskyldig) skrev 2024-01-24 05:14:24 följande:
    De är antingen okunniga wannabe-jurister, taskiga eller luriga.
    Var lugn.
Svar på tråden Är jag ersättningsskyldig om jag har sönder något på jobbet?