Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Rädd för sjukdom…

Det kan vara vad som helst eller ingenting alls.
    Ms är inte så farlig nu då det finns bra behandlingar som sätts in tidigt och man kan leva ett helt normalt liv.
    Cancer är väl mer skrämmande men varför vara rädd i onödan? 

• Anonym (Anonym)
    Tink skrev 2024-01-23 20:34:35 följande:
    Muskelryckningar i exempelvis tumme, ögonlock, lår eller armar kallas för benigna fascikulationer och är helt normala. De förekommer hos alla ibland och kan hålla på i timmar, dagar, eller veckor. De försvinner utan att du märkt det. Iband kommer de av överansträngning, ibland av stress, ibland helt utan någon som helst synbar anledning.

MS, ALS, Parkinson, stroke eller tumör i lillhjärnan och liknande hemskheter yttrar sig på helt andra sätt, ofta med återkommande fallepisoder, dvs där du ramlar utan någon synbar anledning. Så länge du inte har dessa symptom, så har du  ingen särskild anledning att grubbla och oroa dig, inte mer än jag eller vem som helst.

Jag skulle diagnosticera dina besvär som hälsoångest. Det allra bästa du kan göra, och som jag rekommenderar oerhört starkt, är att från och med nu, strikt avstå ifrån att googla på sjukdomar och symptom. Det kommer att vara svårt och kräva all din viljestyrka, men du kan inte ersätta 6-7 års medicinstudier med ett söka i Google. 

Skaffa ert barn nu och strunta i ryckningarna i tummen.
    Har MS och har aldrig fallit. För mig var det bara lite bedövning i kinden som jag trodde var pga tanden. Nu var det 10 år sedan och jag har inte fått andra symtom. Så det kan vara vad som helst egentligen.
Svar på tråden Rädd för sjukdom…