• Tukt

Varför är reklamen full med fläskberg?

Hur vet du att personen i reklamen är "proppmätt"?

• Tukt
    Anonym (Äldre?) skrev 2024-01-24 11:27:26 följande:
    Är du lite äldre? 60+? 50+? Övervikt är tyvärr mycket mer vanligt förekommande än det var på 60-, 70-, 80-talet. Synen på vad som är normal vikt har förändrats över tid. Ta en TV-serie som Saltkråkan till exempel. Då tyckte man Pelle var normal och Tjorven tjock. Nu är Tjorven normal och Pelle mager.
    Frågan är ju om Tjorven uppfattats så tjock om hon inte  kallats just för "Tjorven"?
    Skillnaden  i dag är väl att ingen skulle hitta på ett smeknamn/öknamn som för tankarna till fetma. I synnerhet om personen är lite mullig.
  • Tukt
    Anonym skrev 2024-01-24 11:48:34 följande:
    Det tror jag att hon hade faktiskt.
    Hon var ju liksom tjock, det hade hon varit om hon kallas för snöret också.

Hon skulle nog ses som gullig med sina runda kinder, vet inte om det var beskrivet av Astrid Lindgren eller om det bara "blev" så.

Hade kanske inte varit lika roligt, på den tiden, när hon frågade Gud om hon fick ta en tårtbit till, om hon hade varit smal...
    Fast namnet hjälper ju till att leda läsaren/betraktaren åt ett håll. Är personen smal och kallas just för "snöret" så kommer man förstärka känslan. Ungefär som om det var en person med rötter i afrika och den kallades för "svarten". Det förstärker.
    När Astrid skrev sina böcker så var man inte alls lika medveten om det där, som man är i dag. Så det som passerade då, har svårare att göra det idag.
    Nu förstår jag att för en del är ord bara ett ord. Men för andra så har det symbolik, associationer och ett djup. Och där kan det såklart skilja lite.
  • Tukt
    Anonym skrev 2024-01-24 11:55:22 följande:
    I ärlighetens namn ser jag inte namnet "Tjorven" som en tjock person inför mitt inre öga.
    Men som sagt, alla är vi olika.
    Tjorven - korven. Att något "tjorvar sig", bylsigt, veckigt, besvärligt.
  • Tukt
    Persefone234 skrev 2024-01-24 18:55:38 följande:
    Du skrev att smeknamnet Tjorven för tankarna till fetma och i inlägget jag svarade på skrev du ?Tjorven - korven?. Men ordet ?tjorva? har inget med fetma eller korv att göra. Inte heller betyder det ?bylsigt, veckigt? som du påstod i ett inlägg.
    Först och främst har jag inte skrivit "fetma". Sedan var det en punkt mellan "Tjorven -korven", och det med tjorvigt. Vad det gäller tjorvigt så kan man såklart lägga symboliken olika. 
    På det hela vore det kanske intressantare om du reflekterade över om namn och benämningar kan påverka hur vi ser på saker, än att gå på det rent språkliga. För även om du inte riktigt förstod det jag skrev, så fanns ju andemeningen där.
  • Tukt
    Anonym (Skönheter) skrev 2024-01-26 15:17:28 följande:

För att fläskiga/ tjocka kvinnor anses vara "skönheter" medan tjocka män anses vara oattraktiva och icke önskvärda. Det är sådant som kallas jämställd syn på könen Glad

NU kan det ju finnas en anledning till att förändringen i synen på en kvinnas kropp har breddats, både bildlig och bokstavligt. 
  • Tukt
    Anonym (Sofi) skrev 2024-01-30 11:04:29 följande:
    Det där med storleken på chips- och drickahyllan brukar säga en del om butiker. Vet att Coop satsar mkt på det.

En grej som rätt ofta slår mig när jag handlar hur lite av det som finns som "går" att handla om man vill äta grundläggande bra saker. Mejeri, kött/fisk, grönsaker/frukt javisst. Men alla produkter som mellanmål för barn med massa socker, alla jäkla kakor osv som finns, vem kan äta allt det utan att få insulinpåslag av guds nåde...

Menar inte att alls man ska leva som en asket men det är ändå märkligt för mig att folk köper allt det där när man vet vad som kan hända med hälsan. Och kommer att hända några år senare, kul att få ha kontakt med sjukvården.
    Att chipshyllan ibland är stor, handlar väl inte så mycket om att det är så mycket chips i påsarna, utan mer för att det är en förpackningstyp med mycket luft.
    Men visst, standardpåsen för chips är större än "förr". Precis som att lösgodis går att plocka själv. Det gjorde det inte "förr".
    Men medan man kanske inte ska bedöma saker efter förpackningen, så är det svårt att ha åsikter om att affärer gör allt för att sälja så mycket som möjligt. Alternativet är att staten går in och reglerar allt som vi äter.
  • Tukt
    Anonym (Sofi) skrev 2024-01-30 20:44:21 följande:
    Nej, menar att det är olika profil på olika butikskedjor och enskilda butiker. Inte att förpackningarna är stora utan att man satsar på stor chipsavdelning ibland. Speciellt i områden med låginkomsttagare. Men det är ett annat kapitel.

Såklart, företag vill tjäna pengar.
    Jag säger inte emot för att jag tycker att chipshyllorna är små, eller för att folk borde äta mera fett och kalorier.
    Men jag vet inte vad du menar för kedjor. Generellt ligger ju de stora köpvaruhusen närmare områden med låginkomsttagare eftersom marken är billigare där. Samt att de inte anses förfula miljön på samma sätt som i villakvarter.  Och i de stora varuhusen är det också större hyllor. Du hittar exempelvis en avsevärt större hylla med taco-tillbehör på ICA-Maxi, än på ICA-Supermarket.
    Letar man samband är det nog bra att ta med sådant i ekvationen, tänker jag.
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?