Anonym (Sofi) skrev 2024-01-30 11:04:29 följande:
Det där med storleken på chips- och drickahyllan brukar säga en del om butiker. Vet att Coop satsar mkt på det.
En grej som rätt ofta slår mig när jag handlar hur lite av det som finns som "går" att handla om man vill äta grundläggande bra saker. Mejeri, kött/fisk, grönsaker/frukt javisst. Men alla produkter som mellanmål för barn med massa socker, alla jäkla kakor osv som finns, vem kan äta allt det utan att få insulinpåslag av guds nåde...
Menar inte att alls man ska leva som en asket men det är ändå märkligt för mig att folk köper allt det där när man vet vad som kan hända med hälsan. Och kommer att hända några år senare, kul att få ha kontakt med sjukvården.
Att chipshyllan ibland är stor, handlar väl inte så mycket om att det är så mycket chips i påsarna, utan mer för att det är en förpackningstyp med mycket luft.
Men visst, standardpåsen för chips är större än "förr". Precis som att lösgodis går att plocka själv. Det gjorde det inte "förr".
Men medan man kanske inte ska bedöma saker efter förpackningen, så är det svårt att ha åsikter om att affärer gör allt för att sälja så mycket som möjligt. Alternativet är att staten går in och reglerar allt som vi äter.