• Tink

Varför är reklamen full med fläskberg?

Mrs Moneybags skrev 2024-01-24 10:02:34 följande:
    Jag tror inte att man visar upp kroppar för att vara snäll eller PK, utan för att sälja. Det handlar om pengar. Har man ett företag som gör t ex kläder så vill man sälja till alla, inte bara de som är 175 cm långa och väger 50 kg. Visar man att någon ser snygg ut i ett plagg trots mage och lår, stora bröst osv. så kommer fler att köpa. 

Samma sak med allt annat. Tjocka människor har pengar - pengar som företagen gärna tar emot. Samma sak när man visar svarta i reklamen, eller vilka som helst. Det finns en marknad och man vill ha alla delar av den, inte bara vissa delar. 

Det som säljer kommer att visas oavsett vissas åsikter. 

Om nu ca hälften av Sveriges befolkning är överviktig så vore man ju dum som företag om man inte säljer till dem. 
    Det tror jag absolut. Blir reklaminslaget alltför fokuserat på "klassisk" kvinnlig skönhet (kroppsligt, etniskt och åldersmässigt), så väcks det också en viss irritation hos många kring detta, vilket riskerar att inverka negativt på företagsnamnet i fråga.

Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.
  • Tink
    Anonym (.) skrev 2024-01-24 14:46:23 följande:

För de tror de kommer tjäna pengar på det antar jag

Dels som tidigare skrev i tråden, tjocka människor känner sig mer attraherade till att köpa produkten. Kanske även smala personer som anser man inte ska skamma tjocka utan framhäva dem mer, också blir attraherade

Och sen tänker jag att det kanske är att har man smala modeller eller skådisar i reklamen riskerar såna företag i dagens klimat kanske i mer omfattning kritik för det än om de har tjockare personer och blir inte så populära

Företag som i sina reklaminslag visar plus-size modeller markerar att de är mer accepterande för kroppsliga olikheter. Det är fullt medvetet gjort, och kallas ibland för fat-washing.
  • Tink
    Persefone234 skrev 2024-01-24 12:59:03 följande:
    Tjorva betyder "krångla" och har inget med vare sig korv eller att vara tjock att göra. Förr betydde det "trassla".

www.isof.se/lar-dig-mer/bloggar/dialektbloggen/inlagg/2012-11-01-tjorva

Jag tror ärligt talat inte skådedpelerskans kroppsstorlek hade något med namnet på hennes rollfigur att göra.
    Tjorvens utseende beskrivs faktiskt inte på något särskilt sätt av Astrid Lindgren annat än att hon är väldigt fin i den klänningen som hon bär på midsommarafton, vilket överraskar alla. Det ger känslan att det inte är särskilt vanligt att Tjorven är fin samt att hon definitivt inte brukar ha klänning.

Tjorven beskrivs också som ganska agressiv, bestämmande, bossig, olydig, busig och som vågar käfta emot. Det här är på den tiden typiska manliga egenskaper, så Tjorven ska nog visualiseras som en ganska manhaftig och rätt butter pojkflicka och inte som en knubbig liten tjej. 
  • Tink
    Xenia skrev 2024-01-24 19:38:35 följande:
    Men alla ni fettfobiska, menar att ni att alla överviktiga människor ska bannlysas ur reklamen, de ska öht inte få synas? I reklamen ska endast perfekta (smala) mäniskor få synas. Alla övriga ska skämmas och hålla sig undan.
    Absolut inte. Men du kan knappast förneka att fetmaepidemin i västvärlden är ett växande samhällsproblem. Att normalisera övervikt är en farlig utveckling som påminner om hur man skötte marknadsföring för tobaksprodukter förr i tiden, där cigarettrökning inte bara normaliserades utan presenterades som något positivt.
  • Tink
    Xenia skrev 2024-01-24 20:53:37 följande:
    Men det skrivs ju jämt om att övervikt är ett problem, det är inte precis så att man låtsas som att det är nyttigt. Men om folk tror att det är nyttigt att vara överviktig, bara för att de ser överviktiga människor i reklamen, ja då bör man väl inte få visa tjocka kändisar heller eller intervjua tjocka människor på nyheterna.

Det är ok att även i reklamen visa verkliga människor.
    Ja, du har naturligtvis helt rätt. Men däremot så får man inte glömma att media har mycket större genomslagskraft än sjuk- och friskvård, särskilt hos unga som är mera lättpåverkade.

Jag ser oftare än tidigare unga tjejer med mer eller mindre uttalad övervikt eller till och med fetma, och fler tjejer än killar i samma ålder. De flesta verkar vara stolta över hur de ser ut och visar inte sällan upp sina kroppar i åtsittande och tajta kläder. Det är naturligtvis inget fel i att tycka om sig själv så som man är, men jag kan inte låta bli att undra, hur många av de där unga tjejerna kommer att ha drabbats av kroniska välfärdssjukdomar innan de fyllt 30, sjukdomar som tidigare generationer endast drabbades av betydligt högre upp i åldrarna.
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?