Varför är reklamen full med fläskberg?
Mrs Moneybags skrev 2024-01-24 10:02:34 följande:
Jag tror inte att man visar upp kroppar för att vara snäll eller PK, utan för att sälja. Det handlar om pengar. Har man ett företag som gör t ex kläder så vill man sälja till alla, inte bara de som är 175 cm långa och väger 50 kg. Visar man att någon ser snygg ut i ett plagg trots mage och lår, stora bröst osv. så kommer fler att köpa. Samma sak med allt annat. Tjocka människor har pengar - pengar som företagen gärna tar emot. Samma sak när man visar svarta i reklamen, eller vilka som helst. Det finns en marknad och man vill ha alla delar av den, inte bara vissa delar.
Det som säljer kommer att visas oavsett vissas åsikter.
Om nu ca hälften av Sveriges befolkning är överviktig så vore man ju dum som företag om man inte säljer till dem.
Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.