Inlägg från: Anonym (Sofi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofi)

Varför är reklamen full med fläskberg?

Har tänkt på det med att det är så mkt knubbigt folk i reklam, så ser inte min verklighet ut. Men har med tänkt att det beror på att folk blir tjockare och tjockare, man vill sälja såklart. En annan grej är att man ska ha olika etnicitet i familjer som visas, så mkt mångfald att jag undrar var reklamfolket har för underlag.

Om jag är ärlig så får jag en sorts acceptans/irritation när jag ser ännu en rultig person som trivs så i nån reklam. Jo, man bestämmer själv vilket liv man ska leva men det finns klara nackdelar för hälsan med övervikt och dom kan visa sig senare. Skadade knän är inte så lätta att fixa, hade varit enklare att inte hamna där istället.

• Anonym (Sofi)
    Tink skrev 2024-01-24 10:16:47 följande:
    Det tror jag absolut. Blir reklaminslaget alltför fokuserat på "klassisk" kvinnlig skönhet (kroppsligt, etniskt och åldersmässigt), så väcks det också en viss irritation hos många kring detta, vilket riskerar att inverka negativt på företagsnamnet i fråga.

Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.
    Haha ja. Fast jag skulle så gärna vilja se hängbukarna i reklam så som många män ser ut. Tjock nacke som stramar mot halsringningen :)
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (mk) skrev 2024-01-24 10:27:49 följande:
    Kvinnlig övervikt är normaliserat i samhället. Tjocka kvinnor ska älska sig själva som de är och den som inte tycker att en tjock kvinna är vacker tycker fel. Men manlig övervikt är något som ska bantas och tränas bort till varje pris. Det är där vi har hamnat.
    Det är inte normaliserat för alla nej. Nepp, man får tycka vad man vill. Manlig övervikt är extremt mkt mer accepterat än kvinnlig. Och glöm inte att manskroppen har väldigt mkt muskler, det är en utility-kropp. En knubbig kvinna kan ändå föda barn om det inte är för mkt, vilken plats har en gravidfet klen man?

För att bli tjock som man krävs att man överäter rejält, män har mkt större energibehov pga muskulaturen och storleken. Kvinnor kommer inte undan med mkt nöjesätande.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (tröttmössorna anfaller) skrev 2024-01-24 20:27:54 följande:
    Ingen under 60 knappt. 
    Hur ser du tv4 t ex utan reklam, betalar du för det?
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Rob) skrev 2024-01-27 03:58:14 följande:

Sjukt het kvinna. Ser mycket hellre henne än tjockisar i reklamen.  Jag tycker hon ser rätt normal ut.  Hon drar ju in magen vilket är hett. Men i övrigt är hon inte så underviktig. Om du jämför hur överviktiga många kvinnor är...
    Undrar hur hon ser ut utan den där indragningen av magen, behöver inte vara så att hon är underviktig faktiskt.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Rob) skrev 2024-01-27 04:07:33 följande:
    Lite komiskt måste jag säga hur alla tjocka kvinnor reagerar med avsky på en smal och hälsosam kvinna. Medan tjockis bilder är helt okej.
    Det har alltid varit så. Jag som är naturligt smal har ofta fått höra att jag är så smal med innebörden för smal. Vilket jag inte är. Medans ingen skulle få för sig att säga motsvarande till nån tjock.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Fallskärmen) skrev 2024-01-27 06:45:48 följande:
    Kvinnor vill vara unika och eftertraktade. Helst vill dom vara all-that. Det rimmar inte med att vara överviktig, oavsett om man har fint hår, fina naglar, make up och filter för att bli fin.

Man klarar helt enkelt inte av att disciplinera sitt matintag och än mindre ge sig ut på en joggingtur. Det som återstår är att bespotta alla som klarar detta och göra det onormala normalt.
    Ja, vissa överviktiga kvinnor kan vara så, dom med svagare självkänsla. Menar att en del av dom är avogt inställda till normalviktiga/smala kvinnor. Dom som gillar sig själva är schyssta oavsett, det gillar jag. 
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (Fallskärmen) skrev 2024-01-27 10:17:23 följande:
    Men det är inte så konstigt. Det är värre att kritisera en överviktig eftersom alla vet att det är mer sunt och attraktivt att inte vara fet. Oavsett om man är smal eller fet, så vet alla att det är mer hälsosamt och attraktivt att vara åt det smalare hållet.

Därför kan man kritisera smala utan att det landar alltför hårt.
    Visst är det så. Det störde mig ändå som yngre, nu skiter jag i vad andra kan anse om mig. Bryr mig bara om vad min partner tycker i stort sett.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (..) skrev 2024-01-27 10:43:54 följande:
    Jo , med ett land med så usla kvinnor som de svenska blir det det ja. Man vore ju dum och naiv om man förväntade sig något bättre än så.
    Flytta från Sverige.
  • Anonym (Sofi)
    Anonym (..) skrev 2024-01-27 12:38:20 följande:
    Ska jag göra så fort jag får chansen. Och då skall det bli skönt att se ert feministsamhälle haverera på behörigt avstånd. Ni har det kort och gott som ni förtjänar det nu. 
    Tungan ute

Dessutom riktigt medioker tråd detta. Att både du och TS inte tröttnar på er själva är för mig ett under
    Det är goda nyheter för landet att du lämnar, tack. Återkom gärna med hur t ex kvinnor från latinska kulturer reagerar när du gör något dom inte tycker om :D

Att du har den åsikten gör mig glad. Då vet jag att jag är rätt ute ;)
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?