Inlägg från: Anonym (mk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mk)

Varför är reklamen full med fläskberg?

Jag tycker att det är helt okej att visa olika typer av kroppar. Smala och runda, korta och långa, bring them on, säger jag.

Däremot tycker jag att det är märkligt att det fortfarande inte finns en enda reklamfilm med en lätt överviktig man som då inte ska vara humoristisk. Alla män i alla reklamfilmer är smala, långa och stiliga. Till och med Dressmans gubbreklam för gubbjeans och gubbtröjor visar enbart slanka och välfriserade gubbar.

En annan sak som jag ibland tänker på är ju att det finns en hälsoaspekt med övervikt som man ignorerar. En ung tjej med ett BMI på 32 får för all del känna sig snygg och sexig och visa upp magen i en kort topp, men det finns ju en risk för kommande hälsoproblem som då helt sopas under mattan. Man kanske borde göra samma sak som med tobakprodukter, och ha en fast text under alla reklaminslag med runda tjejer som säger "ÖVERVIKT KAN ORSAKA ALLVARLIGA HJÄRTSJUKDOMAR".

• Anonym (mk)
    Tink skrev 2024-01-24 10:16:47 följande:
    Det tror jag absolut. Blir reklaminslaget alltför fokuserat på "klassisk" kvinnlig skönhet (kroppsligt, etniskt och åldersmässigt), så väcks det också en viss irritation hos många kring detta, vilket riskerar att inverka negativt på företagsnamnet i fråga.

Anledningen till att man inte castar medelålders män med kalaskula för reklaminslag för kläder tror jag snarare är att dessa män ser sin eventuella övervikt som något temporärt som de snart kommer att kunna träna bort, bara de kommer igång med att köra paddel med Henke på ekonomi, som de bestämt redan förra midsommarn. En korpulent, medelålders man som gör reklam för Jack&Jones kommer inte att skapa en "där är jag"-känsla.
    Kvinnlig övervikt är normaliserat i samhället. Tjocka kvinnor ska älska sig själva som de är och den som inte tycker att en tjock kvinna är vacker tycker fel. Men manlig övervikt är något som ska bantas och tränas bort till varje pris. Det är där vi har hamnat.
  • Anonym (mk)
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-24 11:10:50 följande:

Var ser du dem? Jag kan inte minnas att jag har sett feta människor i reklam annat än i löjliga roller - alltså där det är meningen att man ska skratta åt personen. Inte när det är meningen att man ska tänka "åh så vacker hon är - nu ska jag köpa kläder från det modeföretaget, så blir jag lika vacker!".

Jodå, t ex den där tjejen som åker skridskor i Always-reklamen?

Nu hittade jag bara den polska versionen men den gick även här. 

Hon är jättevacker i ansiktet, men definitivt på den övre skalan av overweight BMI.

• Anonym (mk)
    Anonym skrev 2024-01-24 11:37:27 följande:
    Jag är 60-talist.
    I mina ögon är Tjorven tjock och Pelle normal.

Frågade min son, 90-talist, som var förbi nyss. Han har samma åsikt. Glad
    80-talist här.

Jag får absolut hålla med, Tjorven är rejält knubbig. Hade det varit min dotter, hade jag definitivt kollat över vår matlagning här hemma.
  • Anonym (mk)
    Auditanne skrev 2024-01-26 06:07:53 följande:
    Jo, det kan man väl säga med tanke på att Twiggy, med sin trådsmala kropp, saknade kvinnliga former och såg mer ut som en späd liten unge. Det kortklippta håret bidrog nog mer till ett androgynt utseende. 
    Modindustrin styrdes (och fortfarande till stora delar styrs) av homosexuella män med fäbless för unga, gängliga, manliga kroppar. Dior, Balmain, Dior, Gaultier, Jacquemus, Louboutin, Mugler, Rousteing och Saint Laurent, bara för att nämna några. Det avspeglas naturligtvis i hur kläder och accessoarer presenterades i tidningar och modemässor.
  • Anonym (mk)
    Anonym (Sdfghj) skrev 2024-01-29 07:03:42 följande:
    Hon i 106 på mjukporrbilden är det jag har svårt att finna attraktiv. Hon i 132 hade varit läcker om någon vänlig själ hade kunnat avråda henne från att sabba tuttarna baraTungan ute
    Hur i all sin dar ser ni att tjejen på den bilden (med den där för övrigt jätteäckliga spegeln) skulle ha gjort inlägg i brösten? Läpparna är fillers men brösten ut som helt normala bröst för en ung kvinna tycker jag. Alla stora bröst hänger ju inte ner till naveln vet ni.

Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?